Citat:
Ursprungligen postat av
DjILY
Ja, LVt är lite av en springande punkt vad den kommande offensiven anbelangar, för mängden och typen begränsar möjligheterna. Nu är det ju förvisso så att Ukraina har väsentligt många fler typer av LV än vad som förekom under andra världs, så "brist på LV" (något som alla har, jämt) måste inte översättas till att man behöver koncentrera det man har kring en tänkt front. Jag tror t.ex. att de få Patriot-batterier man har, och som hör till de få systemen som kan ro på ballistiska robotar, kommer vara avsatt till att skydda städer snarare än frontlinjen.
I korthet så tror jag inte att man behöver göra ett sådant val mellan att skydda civila och skydda offensiven, men å andra sidan lär man stå inför ett antal viktiga val ändå där det finns möjlighet att såväl klanta sig som briljera. LV är ju det som Ukraina mest, längst och tydligast har bett om sedan krigets start och det är inte så konstigt eftersom alla makter i stort sett alla moderna krig lider kronisk brist på LV. Det är en resurs man knappast kan ha gott om ens om man är förberedd.
LV röjer sig också förhållandevis lätt, speciellt om det är i bruk. LV tenderar att avvika från annat materiel såväl optiskt som i EM-banden och signaturerna är svåra att dölja. Så förflyttning av just LV är också något som säkert planeras noga. Hittills har det dock verkat över lag som att ukrainsk LV-förmåga har gått åt i paritet med ryska robotar så ukrainsk brist kompenseras av rysk brist. Sannolikt så är man varsam inför ryskt flyg, det vore obra om bristen på LV ledde till att ryskt flyg kan börja operera mer oantastat, så jag gissar att frontnära LV kommer vara anpassat för flyg, LV mot ballistiska robotar skyddar städer och mer CIWS-liknande saker mer följer med offensiven. Men den som lever får se, men jag tror att just LV vållar båda sidorna en hel del huvudbry.
Instämmer på det stora hela. Ryssarna har stor respekt för de två Patriotbatterier som ukrainarna har tillgång till. Även när de inte används har de betydelse, lite som engelska flottan under 1700-talet när Mahan beskriver den som en "fleet in being". En rysk stridspilot ska aldrig veta var batterierna finns eller om han, utan att veta om det, just har blivit upptäckt och kanske kommer att vara död tio sekunder senare. Bara genom att existera kommer Patriot att lägga sordin på de ryska piloternas stridsvilja. Givetvis kan batterierna engagera ryska ballistiska robotar över civila mål, men jag tror ändå att de gör störst nytta genom att hålla det ryska flygvapnet borta från de frontavsnitt där genombrott håller på att ske.