2023-04-21, 08:31
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Du kan stryka ordet 'kanske'. Du ÄR tråkig!
Kriget som Ryssland har inlett kostar både liv och materiel. Det har du rätt i! Har Putin/Ryssland råd med dessa förluster? Hur svaga tror du att ni kan bli utan att Ryssland faller ihop fullständigt?
Jag förväntar mig att du svarar utan önsketänkande.

Jag står ut med att vara tråkig. Och jag kan också passa på att påpeka att jag inte stödjer Ryssland som någon utgångspunkt. Däremot så är jag intresserad av vad som sker och hur denna sak utvecklar sig, vilket verkligen har bjudit på överraskningar så här långt. Bland annat sprängningen av Nord stream, missbedömningen av i vilken grad Ryssland skulle isoleras av resten av världen, hur sanktionerna mot Ryssland slagit tillbaka mot främst Västeuropa. Den största överraskningen är dock hur oförmöget Nato agerar och hur svårt organisationen verkar ha att utrusta Ukraina med materiel i den mängd som antagligen krävs för att jämna ut styrkeförhållandena. Hur detta slutar är det svårt att sia om, men den stora överraskningen är för mig den samlade västvärldens relativa svaghet militärt, samtidigt som en stor del av världen när de valt sida inte ställt sig på USA:s sida per automatik, vilket jag förväntade mig. Vem kunde exempelvis tro att Saudiarabien skulle låta dollarn få mindre betydelse i oljehandeln?
Citera
2023-04-21, 08:33
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Konstig bild?

Ukraina har attackerat mål i Belgorod flertalet tillfällen och kanske lite mer frekvent de senaste månaderna.

Både kuksugaren prigozhin och dystre terroristen girkin verkar vara av åsikten att just Belgorod är ett troligt mål som led i en kommande ukrainsk motoffensiv.

Det var väl ett fall av ryskt klåperi då man av misstag själva bombade staden?

https://www.theguardian.com/world/2023/apr/21/russian-plane-accidentally-strikes-russian-city-near-ukraine-border-leaving-20m-crater
Citera
2023-04-21, 08:50
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jag står ut med att vara tråkig. Och jag kan också passa på att påpeka att jag inte stödjer Ryssland som någon utgångspunkt. Däremot så är jag intresserad av vad som sker och hur denna sak utvecklar sig, vilket verkligen har bjudit på överraskningar så här långt. Bland annat sprängningen av Nord stream, missbedömningen av i vilken grad Ryssland skulle isoleras av resten av världen, hur sanktionerna mot Ryssland slagit tillbaka mot främst Västeuropa. Den största överraskningen är dock hur oförmöget Nato agerar och hur svårt organisationen verkar ha att utrusta Ukraina med materiel i den mängd som antagligen krävs för att jämna ut styrkeförhållandena. Hur detta slutar är det svårt att sia om, men den stora överraskningen är för mig den samlade västvärldens relativa svaghet militärt, samtidigt som en stor del av världen när de valt sida inte ställt sig på USA:s sida per automatik, vilket jag förväntade mig. Vem kunde exempelvis tro att Saudiarabien skulle låta dollarn få mindre betydelse i oljehandeln?

Höhö..

Som vanligt så undviker du myntets baksida..

Du talar om att Ukraina har problem med att få vapen, hur går det då för Ryssland ? Har man fått någon hårdvara alls ifrån Kina ? Rysslands framtid nu när man hamnat i famnen på Kina ? Pappa Xi som "husse" !

Det valet har Putin tagit, helt medvetet...tack vare västs val att isolera Ryssland. Så nog har det effekt. Frågan du borde ställa dig är givetvis : Skulle det inte vara bättre för Rysslands framtid om Putin avgick/blev dräpt ?
Citera
2023-04-21, 08:57
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs uppdatering, låst situation vid Bakhmut, liten öppning vid Marinka.

Citat:
21.04.2023 uppdatering. Bakhmut är som tidigare, inga exeptionella avanseringar. Vad ni bör veta om Bakhmut i all informationsflöde är följande:
1. Vi har nu gott om artilleri på plats
2. Turisterna har jämnat alla hus väster om järnvägslinjen i en zone på 300 m från med sitt artilleri.
3. Turisterna har tagit kontroll över järnvägslinjen som var en sk naturlig barriär.
Eftersom man jämnat alla hus med marken har turisterna skapat en öppen zone som nu hindrar dem från att avancera eftersom vi med vårt artilleri raderar deras försök att storma. Situationen är likadan för oss, turisternas artilleri mejar ned oss om vi försöker en motattack. Järnvägslinjen är också skiljelinjen mellan centrum och den västra delen av staden i söder. Turisterna har också försökt storma parken norr över men med klent resultat. Det finns en video som visar en pluton från 67:e brigaden avvärja en turistattack norr om staden. De som inte sett den kan gå in på min telegramkanal och ta del av den.
Däremot sker det positiva saker kring Malinka. Vi har, tack vare att turisterna flyttat trupper härifrån till Bakhmut, rört på oss sydost från Pobieda i riktning Oleksandrivka. Vi har avancerat 2 km längs med två skogsbeklädda vägar samt rensat de öppna områden mellan dessa två vägar. Syftet är uppenbar; att sätta press på turisttrupperna söder om Marinka.
Det har kommit väldigt många frågor om vi redan startat vår offensiv. NEJ, det har vi inte och tro mig, ni kommer nog att märka det när det sker. Väldigt mycket av vad våra militära talespersoner säger är ämnad för turisternas öron i syfte att trötta ut dem med att vara på alerten. Just nu pågår det ett rävspel av bara sjutton, så dra inga slutsatser baserat på dessa uttalanden.
I söder gör vi nålstick på turisternas främsta linje, även det för att hålla dem alerta samt psyka dem. Turisterna i deras främsta linje är de mest outbildade och med sämsta vapen, allt enligt sovjet/ryska doktrinen. I linje 4 hittas VDV trupperna, som nu är involverade i att försöka ta Bakhmut. Vår offensiv måste påbörjas så länge de trupperna är i Bakhmut. Markförhållandena börjar nu bli bättre så låt oss hoppas på fortsatt torrt väder.
SLAVA UKRAINI

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-04-21, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror inte ryssarna har några problem att tvingas slåss för att behålla något. De motiverar det med att de "slåss mot hela Nato". Om det däremot ser hopplöst ut att behålla det på ena eller andra viset, så kan de nog få moralproblem - eller så måste de "dubbla", genom att eskalera eller mobilisera mer.

Du har nog både rätt och fel.

Ryssarna har säkert inga större problem med att tvingas slåss. Historien visar att människoliv inte är värda ett ruttet lingon, människor är förbrukningsvaror som kan offras. Bara att plocka fram nya från lagret.

Moralproblem inom militären? Sannolikt inte någon större omfattning. Ryssar är vana vid att offra sig på order uppifrån. Ryssarna skulle säkerligen strida till sista man även om Putins argument för kriget var att man slogs mot hela Liechtensteins armé.
Citera
2023-04-21, 09:23
Avstängd
vera.os avatar
Citat:
Ha ha vilket dravel och önsketänkande.

Väst har vapen så det räcker och Saudiarabien har inte övergett dollarn!

Var fan får du dina sjuka fantasier ifrån?
Citera
2023-04-21, 09:26
Medlem
attogs avatar
Citat:

Först kommer den klassiska, jag håller på ingen
Varför sitter du och rapar upp en massa saker du har helt fel i? Som i grund och botten bara handlar om anti-Ukraina.
Du är inte "neutral" eller har ett allmänt intresse.
Men låt mig presentera fakta! Finns i tråden, sammanställt och klart, redan.
1. Nord-stream sprängdes av ryss-land, för att undvika skadestånd från Tyskland.
2. ryss-land är isolerat. De kan inte handla saker från väst hur som helst längre.
3. Fler sanktioner kommer. Ännu mera isolering för ryss-land.
4. Putin kan inte längre resa som han vill. Haag har ett åtal på g mot honom.
5. Sanktionerna slår hårt mot ryss-land och deras ekonomi.
6. Oligarkerna har ingen kontroll över sin förmögenhet längre. Några rubel i saltgruvorna i Ural, kasnke.
7. Ukraina får löpande material. ryss-land kör numera med T-55 från 50-talet. Så ryss-land går bakåt och Ukraina framåt.
8. NATO och Stoltenberg, var i Ukraina. De har levereat massor av stöd. Inte minst, har Putin fått NATO mera enat än någonsin. Förutom att två nya länder gått med, samt att Ukrainas väg in i NATO är utstakad nu. Bra jobbat, Putin!
9. Medans ryss-land, världens fd 2:a arme, går snabbt bakåt i utvecklingen, så trycker nu väst gasen i botten. För ryssar har visat sitt rätta ansikte. Bra jobbat Putin!
10. 141 länder röstade motryss-lands invasion. 32 avstod att rösta. Hela! 7 länder stödde ryss-land. Bra jobbat Putin!
11. Dollarna är idag starkare än någonsin. Rubel, som borde intressera dig mera, är bättre att använda till att torka sig i arslet.

Tack för att du gav mig möjligheten att lista alla bra fakta om kriget i Ukraina, samtidigt som man får möjligheten att peka ut dig som klåpare och idiot. Det är inget nytt. Vi har sett dina alster.
ryss eller serb, du får vara vad du vill. Men snackar skit gör du.
Citera
2023-04-21, 09:30
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vera.o
Var fan får du dina sjuka fantasier ifrån?

Jag skulle tro att Arnstad är en klassisk vänsterdåre, han resonerar utifrån att min fiendes fiende är min vän. Så han är emot USA för att han är vänster, Ryssland är emot USA så därför håller han på och försvarar Ryssarnas agerande. Att Ryssland är en skurkstat det bryr han sig inte om så länge dom är emot USA.
Citera
2023-04-21, 09:38
Medlem
Citat:

Men inte det minsta överraskad av hur världens andra armé snubblar runt i byar i utkanten av Europas fattigaste land ett år senare? Eller av mängden pansar de lyckats supa bort på samma tid? Eller hur de nu blir illa tvugna att lita till den himmelska vänskapen Kina erbjuder, fast utan militärt stöd? Bara förvånad över att Nato inte går in med full kraft mot en kärnvapenmakt alltså.
Citera
2023-04-21, 09:43
Medlem
Arnstads avatar
Dagen börjar med kvalitetsinlägg på kvalitetsinlägg som svar på som jag ser det mitt inlägg med rimliga iakttagelser. Allvarligt talat. Bemötande som "sjuka fantasier", "ryssarna sprängde nord stream", "vänsterdåre", "var vill du bo?", ger ett ganska märkligt intryck, minst sagt.

Men fortsätt, bara fortsätt.
Citera
2023-04-21, 09:48
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Dagen börjar med kvalitetsinlägg på kvalitetsinlägg som svar på som jag ser det mitt inlägg med rimliga iakttagelser. Allvarligt talat. Bemötande som "sjuka fantasier", "ryssarna sprängde nord stream", "vänsterdåre", "var vill du bo?", ger ett ganska märkligt intryck, minst sagt.

Ja, kan man inte svara, får man väl döma ut svaren istället.
Citera
2023-04-21, 09:53
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

När du "pekar", så "pekar" du uteslutet mot väst..

Du har inga gjort några rimliga iakttagelser om hur Putin styr sitt land ? Det hela verkar ju vara i en väldigt otakt med folket. Folk vill lämna landet.., det får man inte.., folk vill protestera.., det får man inte.., folk vill inte ut till kriget.., "tough luck !"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in