2023-03-08, 09:26
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Dom är på väg till fronten.
Tar lite tid att bogsera bara..

Ja, dom behöver traktorer som bogserar dom när dom inte kan gå för egen maskin
Citera
2023-03-08, 09:32
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Vägnätet.
Jag frågade en ukrainare som har en källa i ukrainska underrättelsen och han menade att vägnätet är viktigt i Bakhmut området.
Jo, ur den synpunkten håller jag med dig men järnvägen är viktigare för de båda krigande sidorna. Terrängen bör också spela en roll och då Bakhmut ligger i en dal så finns inget betydelsefullt där heller.

Ser man ur vägnätssynpunkt så är alla städer i området viktiga, Konstianitivka, Kramatorsk, Sloviansk för att nämna några.
https://deepstatemap.live/en#10/48.6978/37.7628
Citera
2023-03-08, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jo, ur den synpunkten håller jag med dig men järnvägen är viktigare för de båda krigande sidorna. Terrängen bör också spela en roll och då Bakhmut ligger i en dal så finns inget betydelsefullt där heller.

Ser man ur vägnätssynpunkt så är alla städer i området viktiga, Konstianitivka, Kramatorsk, Sloviansk för att nämna några.
https://deepstatemap.live/en#10/48.6978/37.7628

Om Ukraina tvingas lämna Bakhmut kommer de givetvis att förstöra järnvägen innan de drar. Och det bli inte något litet spår som sprängs av och lagas på ett par timmar utan en total förstörelse av en längre sträcka.
Citera
2023-03-08, 09:40
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Så om man invaderar ett annat land så är man automatiskt inte självständig? Herregud vilken korkad människa du verkar vara.
Träna på läsförståelsen och sedan förstår du inte vad jag menar.

Du säger att USA blev hotade av Ryssland för att de blev självständiga. Då undrade jag om det var invasionen som gjorde att USA blev rädda för att Ryssland kunde agera?

USA är inte hotat av Ryssland och har inte varit hotade av Ryssland i 30 år. Det är som att USA skulle vara hotade av Brasilien. De är lika starka ekonomiskt. Du är inte lite irrationell i dina tyckanden du.

Det finns inget hot från Ryssland mot USA längre. Ryssland hotar endast Europa.

USA kunde ha skitit i allting men de står på Europas sida och har gjort det i 100 år. Det ska vi vara glada för.
Citera
2023-03-08, 09:41
Medlem
orrecrists avatar
Har det någongång pågått sjöstrider i svarta havet? Har Ukraina någon flotta att snacka om? I såfall borde Ryssland ha känt till den för länge sedan och eliminerat den. Har Ryssland ubåtar placerade i svarta havet och däromkring? Borde kunna skjuta rätt skapligt in på land
Citera
2023-03-08, 09:43
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs uppdatering, läget stabiliseras något vid Bakhmut.

Citat:
08.03.2023 uppdateringen. Först ett stort grattis till alla kvinnor, speciellt till våra kvinnor i uniform, på kvinnodagen.
I Bakhmut har det skett intressanta saker, vi har nämligen tryckt turisterna tillbaka lite på den östra banken om kanalen. Inte mycket men i alla fall.
Norr om staden har turisterna nu slagit sig ned på norra stranden om den nyuppkomna ån. Troligtvis kommer de att göra ett försök med en pontonbro. På de övriga ställen kring Bakhmut har vi ett stand still, inte ens den sk gråa zonen har utvidgats.
Varifrån vi fört in våra förstärkningar vet jag inte men hoppeligen INTE från Adviikafronten. Turisterna har nu avanserat en hel del här, vilket de inte gjort på 2 månader. När man ser på deras anfallsvektor är deras avsikt tydlig, man vill ringa in Adviika. Just nu är det 7 km mellan kniptångens käftar.
På alla de övriga fronterna är det stand still. Däremot har vi fortsatt med våra attacker långt bakom linjerna, vi har slagit ut deras radarstationer och vapendepåer lite här och där. Eftersom vi just nu utför dessa attacker rätt så ofta så har ammunitionsleveranserna från väst börjat strömma in.
Den press relice som ni väntar på kommer först på fredag, eftersom man vill göra det ordentligt. Jag har emellertid lov att marknadsföra den lite; jag har fått journalist status med ett svenskt och internationellt presskort. Jag kommer att rapportera för ett obundet mediahus. Samtidigt får jag press officer status inom arme'n vilket ger mig frihet att röra mig på alla frontlinjer, även dit inga vanliga journalister kommer sig. Likaledes tillhör jag nu en grupp som först får nyheter från de officiella militärmyndigheterna. Mera om detta och om mediahuset kommer i pressmeddelandet samt vilka aktiviteter som planeras. Den absolut största fördelen med detta är att Facebook inte kan blockera mig pga journaliststatusen. Mina uppdateringar på FB fortsätter som förut, där blir det inga ändringar förutom att jag nu kan använda rätta ord och benämningar utan omskrivning.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-03-08, 09:45
Medlem
Nato: Ryssland har förlorat fem gånger fler soldater i Bachmut än Ukraina

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/nato-ryssland-har-f%C3%B6rlorat-fem-g%C3%A5nger-fler-soldater-i-bachmut-%C3%A4n-ukraina/ar-AA18jv7t?cvid=4ac2ff48b5d74012c5abbb2a0dd79328&oci d=winp2fptaskbarhoverent&ei=5
Citera
2023-03-08, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Mycket, massor. Att man har grävt ner massa minor.

Se där då har jag lärt mig något nytt !
Citera
2023-03-08, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Träna på läsförståelsen och sedan förstår du inte vad jag menar.

Du säger att USA blev hotade av Ryssland för att de blev självständiga. Då undrade jag om det var invasionen som gjorde att USA blev rädda för att Ryssland kunde agera?

USA är inte hotat av Ryssland och har inte varit hotade av Ryssland i 30 år. Det är som att USA skulle vara hotade av Brasilien. De är lika starka ekonomiskt. Du är inte lite irrationell i dina tyckanden du.

Det finns inget hot från Ryssland mot USA längre. Ryssland hotar endast Europa.

USA kunde ha skitit i allting men de står på Europas sida och har gjort det i 100 år. Det ska vi vara glada för.
"Ryssland självständiga? Menar du 2014 när de invaderade Ukraina?" Sådär skrev du lilla korkskalle. Eller har du redan glömt bort det?

Det skrev jag aldrig, men du verkar inte ha svenska som förstaspråk, så mycket förvinner i översättningen för dig.

Närmaste hotet för USA från Ryssland var kanske Kuba-krisen. I övrigt har jag inte sett så mycket hot från deras sida mot USA.

USA står på sin sida och sin sida endast. Europa är USAs intressesfär, och det är därför dom har sin militär här. Tror du att dom vill ha med oss och Finland i NATO för vårat intresse eller för deras intresse?
Citera
2023-03-08, 10:04
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kenneth Greggs uppdatering, läget stabiliseras något vid Bakhmut.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Pontonbro, orchernas paradgren nummer 1 som blivit totalfiasko gång på gång.
Dom måste ha lärt sig av sina misstag nu kan man tycka.
Citera
2023-03-08, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
"Ryssland självständiga? Menar du 2014 när de invaderade Ukraina?" Sådär skrev du lilla korkskalle. Eller har du redan glömt bort det?

Det skrev jag aldrig, men du verkar inte ha svenska som förstaspråk, så mycket förvinner i översättningen för dig.

Närmaste hotet för USA från Ryssland var kanske Kuba-krisen. I övrigt har jag inte sett så mycket hot från deras sida mot USA.

USA står på sin sida och sin sida endast. Europa är USAs intressesfär, och det är därför dom har sin militär här. Tror du att dom vill ha med oss och Finland i NATO för vårat intresse eller för deras intresse?

Varifrån kommer Average Joe tror du? Vilka tror du de känner samhörighet med? Anglosaxisk europeisk kultur eller ortodox pre-upplysningskultur?

Det handlar ÄVEN denna gång om att stå upp för de värden som förenar den fria världen. Därför stödjer vi självklart Ukraina. Sverige och Finland hade inte heller nu gått med i NATO om inte Ryssland invaderat Ukraina i februari 2022.

USA hade nog gärna sett att både Sverige och Finland gått med i NATO redan 1949, men se - medlemskap i NATO är helt upp till varje land att ansöka om utifrån sin egen analys om säkerhetssituationen. Hade Ryssland betett sig som ett anständigt land hade frågan ens aldrig kommit upp vare sig 1949 eller 2022.
Citera
2023-03-08, 10:08
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Pontonbro, orchernas paradgren nummer 1 som blivit totalfiasko gång på gång.
Dom måste ha lärt sig av sina misstag nu kan man tycka.

Yes, kommer att bli rena slakten av de stackare som tvingas bygga den men jag misstänker att ryssarna inte ens bryr sig om de förlusterna, människoliv är billigt i Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in