2023-02-20, 14:12
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Det är även skillnad på att ge bort hjälp och att någon får köpa hjälp. Varje land får handla som dom vill, så har det alltid varit. Vill Kina sälja vapen så ska de få göra det och inte bli hotade med världskrig. Handel ska inte kunna leda till krig, precis som vi i Sverige inte ska bli hotade om vi ger bort vapen till Ukraina.
Kina sätter Kina i första hand.
Att förse Ryssland med vapen, skulle allvarligt skada de kinesiskarelationerna till den största handelspartnern (dvs västmakterna).
Citera
2023-02-20, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Jag har inte googlat? Var har du fått det ifrån? Jag följde dina länkar, och hittade inget om att de lockade soldater med lön, 3 000 dollar per månad som du säger. Jag kanske läste dåligt så peka gärna på var om jag missade det. "Flertal" , fler än vadå? Menar du att huvuddelen av den ukrainska armen är latinos? Eller bara huvuddelen av de frivilliga? Lite oklart när du inte anger vad de är flertalet av. Låt mig då citera avseende de frivilliga och deras härkomst från din länk ovan: “This number is around 20,000 now. They come from many European countries mostly,” säger Ukrainas utrikesminister. Dvs, flertalet kommer från europeiska länder. Hur får du ihop det med ditt påstående att flertalet kommer från Latinamerika? Vem tror du är minst insatt och har fel, du eller Ukrainas utrikesminister?

Fortfarande, jag tror iofs inte på dina siffror om 1000 inkommande latinos per dag, men om du har rätt och det finns 20 000 latinos idag (dvs alla frivilliga i Ukraina är latinos), så är snittlivstiden i Ukraina för dem cirka 20 dagar? Tror du på det själv? Att det skulle stupa (eller i vart fall skadas så de blir stridsodugliga) 20 000 -30 000 latinos i Ukraina per månad? Tror du inte att detta skulle uppmärksammas i Latinamerika, eller är det inte mer sannolikt att det är fria fantasier från din och dina gelikars sida? Det har såvitt jag förstår dött 3 svenska frivilliga i Ukraina, och varje dödsfall har uppmärksammats. Tror du Latinamerika är så annorlunda? Till och med när det stupade 1 person från ett afrikanskt land (på rysk sida) blev det en fråga på regeringsnivå i det landet.

Wagners möjlighet att rekrytera ryska fångar upphörde när de förlorat 30 000 man, men du tror att latinos är mer korkade än ryska fångar och fortsätter komma trots obefintlig överlevnadschans?

Och, om nu så vore att det kommer mängder av frivilliga från Latinamerika för att slåss för fred och frihet mot det ryska fascistangreppet. Vad är problemet? Att de får betalt? På ryska sidan slåss (eller har i alla fall slagits) Wagnergruppen, och de får ju betalt. Både företaget och soldaterna som jag uppfattar det. Är det också fel?

Vad är det som är så svårt att förstå?!?! Fattiga män drar ut i krig för tjäna pengar. Dom skriver inte om detta i vår media. Ja vi pratar om tusentals unga latinamerikanska soldater, finns säkert från andra länder med. Men tittar vi i Afrika så är det många Afrikanska unga män som vill att de ska skickas till fronten men för att slåss för Ryssland. Dessa män vill tjäna pengar.

Förklara en sak för mig, varför döljer Ukraina siffror över hur många som dött där? Varför har inte du läst om detta via aftonbladet? Jag kan berätta för dig varför man inte skriver antal döda i Ukraina, men du kan nog luska ut det själv. För folk dör i krig. Finns inga hjältar och nej Ghost of Kiev finns inte!

Rambo existerar inte heller det var en film. Krig är hemskt och fattiga som vill tjäna en slant söker sig ditt. Dessa dör som flugor men man skriver inte om detta för det är inte något som världen behöver veta. Men sanningen är död för länge sedan och du går ju på all hype om att det enbart är Ukrainska soldater som slåss där och såklart några svenskar och de är värda som 2000 tusen ryska soldater.

Kan du ens föreställa dig 20 000 soldater?!? När en stupar så tar man snabbt in en till för folk ställer upp i löpandeband för fattigdomen är extrem i världen.
Citera
2023-02-20, 14:14
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det är väst som bestämmer, så har det alltid varit. Vill Kina försvinna från jordytan tillsammans med Ryssland så väljer dom att gå emot väst. Nu vet du det.
Det blir en intressant maktkamp för att se "vem som bestämmer". Om Kina vill stärka sin position gentemot väst så är Ryssland en viktig pusselbit.
Citera
2023-02-20, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Vad innehåller videon.

Vad tror du folket där känner när ni nonchalerar att nazister eller våldsamma ryssofobiska mördande nationalister var de som stred sedan 2014. Både på gator och torg, de enda vid fronten på ukrainsk sida och som förövare med civila offer. Systematisk förföljelse, etnisk rensning

Ja, det var många nationalistiska ryssar som anföll Donbas 2014. April 17 började de tortera och mörda civila.
Citera
2023-02-20, 14:17
Medlem
Citat:
Ja men starta världskrig då mot Kina och Ryssland blir säkert jättelyckat. Ryssland har inte skickat bomber mot Sverige vad jag vet även om vi skickat massor av vapen till Ukraina.
Ingen kommer STARTA ett världskrig. Däremot kan okloka beslut leda fram till det.

Om kineserna börjar förse hela västvärldens fiende, terrorstaten Ryssland med vapen, mitt under pågående krig, vore det ett mycket oklokt beslut och en enorm eskalering.

Sluta spela dum nu. Dina poster är så genomskinliga och alla i tråden fattar att du sitter och hejar på ryssen.
Citera
2023-02-20, 14:17
Medlem
attogs avatar
Citat:
https://m.youtube.com/watch?v=CW6LznHN_Ys&pp=QAFIAQ%3D%3D

Titta på denna video du så kan du fråga dig vart folket där vill tillhöra.

1. Videon är 8 år gammal. Från Donbass m a o. När ryssarna hade börjat förse separatister i annat land med vapen. Då eskalerar saker och oskyldigt folk hamnar emellan. På bägge sidor.
Du kan hitta massor av liknande videos från pro-Ukraina

2. Mars 2014 en undersökning i Donbass visar att:
27% vill tillhöra ryss-land.
66% vill tillhöra Ukraina.
70% vill inte se en rysk flagga på officiell byggnader.
Där har du siffror från innan ryss-land drog igång saker på riktigt.
Jag tror att om du nu idag skulle gå runt och fråga folk, är de mindre intresserade av ryss-land.

3. Sedan är den ryskspråkiga minoriteten endast 17% av hela befolkningen.
Ska 83% bestämma eller ska de 17% få bestämma?
Hur brukar det fungera i en demokrati?
Citera
2023-02-20, 14:18
Medlem
Citat:
https://m.youtube.com/watch?v=CW6LznHN_Ys&pp=QAFIAQ%3D%3D

Titta på denna video du så kan du fråga dig vart folket där vill tillhöra.

Problemet är bara att det är irrelevant. Är det något Kina är 100% bestämda på så är det att folket INTE ska få bestämma vart de vill tillhöra. Taiwan, HongKong, Tibet etc tillhör Kina - det har regimen bestämt - och alla folkomröstningar som leder till annat resultat kommer att leda till militärt ingripande. Dessutom är det Kinas mycket tydliga uppfattning att minoriteter ska finna sig att vara minoriteter inom landets gränser. Så Kina kommer inte att ha någon som helst lust att legitimera åtgärder för att tillgodose folkets vilja. Som jag skrev tidigare hade det varit mycket smartare av Ryssland att inte prata så mycket om folkets vilja, utan man skulle bara ha deklarerat att det var frågan om ett rent erövringskrig. En invasion i syfte att sno åt sig hela eller delar av ett grannland är något som Kina har förståelse för och kan acceptera. Detta till skillnad mot att "ta hänsyn till" vad folket vill.
Citera
2023-02-20, 14:19
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det blir en intressant maktkamp för att se "vem som bestämmer". Om Kina vill stärka sin position gentemot väst så är Ryssland en viktig pusselbit.
Ja men den pusselbiten har de redan, oavsett hur kriget går. Ryssland har ingen annanstans att vända sig. I princip äger Kina dem.
Citera
2023-02-20, 14:19
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Jaha och? Det är klart väst ser Ukraina som en viktig pusselbit för att stärka sina intressen. Kina ser Ryssland på samma sätt.
Precis så. Det är därför väst ger Ukraina hjälp. Det ligger i västs intresse att försvara Ukraina mot angripande Ryssland. Och då är Ukraina inte ens med i Nato.

Kina kommer inte att hjälpa Ryssland. Då måste först Ryssland betala ett pris som överstiger förlusterna för Kina om deras största handelspartners slutar handla med dem och istället inför sanktioner mot Kina. Det är en betydande risk som Kina tar.

Lyckligtvis är den civiliserade delen av världen också den mest utvecklade och mäktigaste. Ingen slump kanske, att det förhåller sig så.

Och här lägger jag alltså bara upp rent ekonomiska faktorer och bortser helt ifrån moraliska, humanitära och etiska argument som också alla talar emot att hjälpa Ryssland och för att hjälpa Ukraina, mot Ryssland.

Väst är mäktigare än Ryssland. Och enligt "might makes right" gör därtill Ryssland också sig skyldiga till övergrepp.

Nej, Ryssland får förlita sig på sig själva och de andra vidrigaste diktaturena på denna planet.
Citera
2023-02-20, 14:20
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Precis så. Det är därför väst ger Ukraina hjälp. Det ligger i västs intresse att försvara Ukraina mot angripande Ryssland. Och då är Ukraina inte ens med i Nato.

Kina kommer inte att hjälpa Ryssland. Då måste först Ryssland betala ett pris som överstiger förlusterna för Kina om deras största handelspartners slutar handla med dem och istället inför sanktioner mot Kina. Det är en betydande risk som Kina tar.

Lyckligtvis är den civiliserade delen av världen också den mest utvecklade och mäktigaste. Ingen slump kanske, att det förhåller sig så.

Och här lägger jag alltså bara upp rent ekonomiska faktorer och bortser helt ifrån moraliska, humanitära och etiska argument som också alla talar emot att hjälpa Ryssland.

Väst är mäktigare än Ryssland. Och enligt "might makes right" gör därtill Ryssland också sig skyldiga till övergrepp.

Nej, Ryssland får förlita sig på sig själva och de andra vidrigaste diktaturena på denna planet.

Men dåså om inte Kina kommer sälja vapen till Ryssland, varför gör Zelensky och Blinken en så stor grej av det då?
Citera
2023-02-20, 14:23
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Men dåså om inte Kina kommer sälja vapen till Ryssland, varför gör Zelensky och Blinken en så stor grej av det då?
Jag vet inte hur stor grej det verkligen gjort av det. Har de gjort en stor grej, så är det troligtvis för att avskräcka Kina. Kina är trots allt också en diktatur och tillhör samma kategori av länder som Ryssland, Iran och Nordkorea.
Citera
2023-02-20, 14:23
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
För att Kina ska göra ett uttalande om kriget i morgon tydligen. Det gäller att mota olle i grind.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in