2023-02-15, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det är ju en fråga du måste ställa till Ryssland.
Eller tror du att väst kan tänka sig att starta ett kärnvapenkrig?

En sån här konflikt kan lätt utvecklas till ett kärnvapenkrig. Det spelar mindre roll vilka som börjat då.
Citera
2023-02-15, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Om du slår mig på käften och hotar skjuta mig med en pistol så hoppas jag att jag tar mitt förnuft till fånga och backar ur. Jag kanske går därifrån jävligt förbannad och med ett stukat självförtroende men ända med livet i behåll.

Så om USA börjar erövra världen och hotar med kärnvapen så är det OK? Enligt dig är det är ju OK för Ryssland att göra det. Då borde USA få göra samma sak.
Citera
2023-02-15, 11:35
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Om du slår mig på käften och hotar skjuta mig med en pistol så hoppas jag att jag tar mitt förnuft till fånga och backar ur. Jag kanske går därifrån jävligt förbannad och med ett stukat självförtroende men ända med livet i behåll.
Men nu är det inte riktigt så. Du har slagit tillbaka med 10ggr fler hårda smällar och har en pistol riktad du också.

Där är vi nu med Ukraina-konflikten.

Ska Ukraina ändå bara gå därifrån för att Ryssland hotar ytterligare?
Citera
2023-02-15, 11:36
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, nu verkar det faktiskt synas även på kartan att ryssarna gått framåt norr om Bakhmut och i Kreminna-trakten.

Om Kenneth Gregg inte får kontakt med sina källor förklarar det varför han plötsligt inte vet om UAF "upptäckt" de ryska förflyttningarna och gjort anpassningar för att bromsa en eventuell framryckning mot Sloviansk. Han brukar normalt åtminstone ge sken av att ha väldigt bra koll på vad som händer vid fronten...
Ja alltså vid Kreminna verkar striderna gå fram och tillbaka för det strömmar ut bilder på grejer som UAF har erövrat. Denna här sovjetiska fält-telefonen var ju lite rolig haha.

https://t.me/Donbas_Operativniy/27404

Och här är lite mer.

https://twitter.com/markito0171/status/1625800997112107008
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-02-15 kl. 11:39.
Citera
2023-02-15, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
De får ju försvara sig. Frågan är om man alltid måste sända vapen till de som försvarar sig.

På en skolgård står du inte och delar ut automatvapen till de mobbade.

Dock fallerar denna liknelse. Världen är ingen skola. Den är i grunden ännu en anarki. Inte heller i en anarki är det en bra lösning att dela ut automatvapen till de mobbade.

Mycket bra skrivet.

På nåt sätt måste man förhålla sig till verkligheten hur mycket man än tycker det är orättvist.
Citera
2023-02-15, 11:37
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
En sån här konflikt kan lätt utvecklas till ett kärnvapenkrig. Det spelar mindre roll vilka som börjat då.
Kärnvapen är uteslutet ur frågan vid det här laget. Ryssland har hotat med kärnvapen från dag 1 men ingenting har hänt.

Det kortet är utspelat och det vet båda sidor om. Endast om Moskva är hotat militärt så kan kärnvapen komma på spel men där är vi inte och kommer aldrig att hamna.
Citera
2023-02-15, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Spelar de med genom att tillhandahålla Ukraina med mindre antal vapen menar du???

Om nu Nato har full koll på Ukraina och då vet om att det går dåligt men ändå spelar med som du säger, som också pro-ryssar hävdar, borde inte Nato tillhandahålla Ukraina med mer vapen?

Exempelvis HIMARS som Ukraina fått 20st av. Nato har över 500 i sin arsenal.

Varför får inte Ukraina mer sådana om det nu går så dåligt?

Jag är av uppfattningen att Natos mål här är att försvaga Ryssen så länge det går.. att spela med måste inte betyda att supporta till hundra procent.. Nato väljer ju att ”hjälpa till” lagom mycket.. ingen helhjärtad satsning kan vi nog vara överense om.. oavsett så hjälper den ukrainska propagandan Nato att rättfärdiga deras närvaro å stöd. Ukraina som land å ukrainare som människor är inte prio.. hade det varit det så hade Nato kunnat kasta ut ryssen tidigt.
Citera
2023-02-15, 11:42
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Mycket bra skrivet.

På nåt sätt måste man förhålla sig till verkligheten hur mycket man än tycker det är orättvist.

Ja, och i verkligheten skickar väst vapen till Ukraina så att de med framgång kan bekämpa de invaderande ryska styrkorna, hur orättvist du än tycker att det är.
Citera
2023-02-15, 11:45
Medlem
160000 döda på Ukrainas håll och 19000 på Rysslands. Jag väljer att gå på detta då detta verkar mest troligt. Jag kan ha fel, men min känsla är att detta stämmer.

Dem materiella skadorna är ungefär i samma proportioner tror jag. Det förklarar ju omständigheterna, zelensky bönar efter mer och mer stöd, det är ju uppenbart att han inte grejar detta.Det är ju pengar i sjön om ni frågar mig. Många här innne kommer behöva krypa till korset för deras bombastiska inlägg om påstådd Ukrainsk överlägsenhet.
Citera
2023-02-15, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45-75Marlin
De flesta ukrainare tycker det är ett viktigt krig.

Över 1 miljon ukrainska män i vapenför ålder bosatta utomlands har återvänt för att strida för sitt land.

Jag är övertygad om att massor av riktiga svenskar skulle göra samma sak om ryssen ger sig på Sverige.

Ni ryssrunkare skulle inte ens ställa upp på ryssen i ett sånt läge utan troligtvis springa och gömma er

Har en miljon ukrainska män återvänt för att kriga? Låter som en väldigt hög siffra. Har då någon källa på påståendet?
Citera
2023-02-15, 11:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Välkommen till verkligheten manfredkaltz 🤬
Tror du föräldrarna till dessa barn håller med dig om att det är "tröttsamt" att deras barn näms? Ska saknaden sopas under mattan med lögner om dess existens, såsom görs för att tvätta Rysslands exempellösa grymheter i Europa anno 2022--23. Kanske ska du som dina meddesinformatörer urskulda barnens död och lemlästningar med att lite svinn får man räkna med i krig?
Din empati för barnen är väldigt svag.
https://www.svt.se/nyheter/nyhetstecken/over-1-000-barn-doda-eller-skadade-i-ukraina
Släng ut mördarna ur Ukraina 🇺🇦

Denna brist på empati är symtomatisk för putinisterna i tråden. För dem är det något sorts schackparti och "realpolitik" där döda barn och människors lidande saknar betydelse. Man ser ju att de inte bryr sig om att ryska soldater dör heller; det är bara att mobilisera fler.

Man ser det ju också i diskussionen om North Stream. Att spränga ett gasrör är tidernas största övergrepp om USA gjort det. Men barn krossade under husen som Ryssland spränger "händer i alla krig, USA, Irak, ....bla. bla. bla."
Senast redigerad av HejaFinland 2023-02-15 kl. 11:49.
Citera
2023-02-15, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Så om USA börjar erövra världen och hotar med kärnvapen så är det OK? Enligt dig är det är ju OK för Ryssland att göra det. Då borde USA få göra samma sak.

Det är väl det som hållit på med sen efter 2:a världskriget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in