Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-27, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
RYSKA OLIGARKER VILL HA FRED

De ryska oligarkerna Michail Fridman och Oleg Deripaska efterfrågar en fredlig lösning på Rysslands krig mot Ukraina och säger att kriget är ”en tragedi för båda sidor”, rapporterar Reuters.

Kanske dödar oligarkerna putin?
Ja eller Putin dom för nu har han tappat all sans och vett verkar det som. Men vi får hoppas på att Putin blir offret så kan ju världens länder inte minst det stolta Ukraina göra den dagen till allmän helgdag.
För Putin är pressad den saken är klar. Han ser ju så sliten trött och svullen ut i facet att inte ens operationerna han gjort för att se yngre kan dölja det. En diktators uppgång och fall helt enligt standardformuläret för knäppa envåldshärskare får vi hoppas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Om man ser det från Putins sida. Att väst gjorde allt för att få in Ukraina i Nato och därför var Putin tvungen att agera.

Var denna invasion ett bra beslut? Hur har eller ska Ryssland tjäna på detta? Detta måste ju vara ett av de största militära, politiska och ekonomiska felbeslut som tagits efter ww2.

Putin och Ryssland är ju totalt körda nu.

Ja, det blev ju panik att ta Ukraina före dom hunnit gå med i NATO.
Citera
Medlem
likebananass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Nej. Somalier är inte infödda. Separatisterna i Donbas har levt där i århundraden.

Nej, de är tvångsflyttade av Stalin. Likadant som Baltikum. De får ta bussen hem om det inte passar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Uppenbarligen det som inte funkat senaste 8 åren. Så då återstår sista alternativet ju.
Och som motreaktion på ett sånt hot så aktiverar man väl sitt försvar eller?

Han valde ekonomiska sanktioner för det var enda alternativet han såg till ett tredje världskrig.

Sanktionerna kan du läsa om i alla tidningar, även om din läsförståelse uppenbart är klen.
Citera
Från Aftonbladet:

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj har publicerat ett nytt tal till nationen. Där kommenterar han bland annat sitt samtal med Belarus president Alexander Lukashenko idag angående förhandlingar med Ryssland.

”Jag vill inte ha missiler, plan eller helikoptrar som flyger från Belarus till Ukraina. Jag vill inte att trupper går in i Ukraina från Belarus. Och han försäkrade mig om det”, skriver han på Telegram.

Vete fan om jag litar på Lukashenko, har fått bilden av att han är både kriminell och galen, värre än Putin. Någon som vet när förhandlingarna är tänkta att ske? Har inte hittat info än om det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
Ska vitryssarna våga gå emot Lukasjenko igen? Senaste gången blev ju hur många som helst häktade och fängslade.

Nu är rätt läge att göra statskupp i Vitryssland. Bättre läge kommer inte.
Citera
2022-02-27, 17:19
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Ska tydligen vara massiva protester mot regimen och att dem hjälper Ryssland invadera Ukraina

Blir nog en diktator till som stryker med, Lukashenko och Putin är nog borta inom en vecka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av efftolv
Jag tror att rysk ledning är mer kompetent nu än förr, tur om något för de att de får lära sig av den här läxan tidigt istället för senare och kan anpassa sin strategi.
Förslaget från de som följer kriget på den ryska sidan är att man ska "cleara" ut olika block i staden metodiskt och sen röra sig vidare.

Det är ganska självklart om man vill hålla ned förlusterna. Säkra av gata för gata. Men då går allt väldigt långsamt. Alternativet är att i väldigt hög takt pressa sig fram med blietzkrieg-taktik och med mycket högre risk och förluster. Det hade funkat mycket bättre om anfallet hade kommit utan att Ukraina varit förberedda. Eftersom Kiev ligger nära ryska gränsen hade den taktiken nog fungerat bra. Starta bombanfall mitt i natten och träng in med pansarkolonner i väldigt hög fart, vi snackar 30-40 mil från Kiev. De hade inte haft en chans att mobilisera tillräckligt i tid.
Senast redigerad av ensamkrigaren 2022-02-27 kl. 17:23.
Citera
Medlem
Citat:
Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj har publicerat ett nytt tal till nationen. Där kommenterar han bland annat sitt samtal med Belarus president Alexander Lukashenko idag angående förhandlingar med Ryssland.
”Jag vill inte ha missiler, plan eller helikoptrar som flyger från Belarus till Ukraina. Jag vill inte att trupper går in i Ukraina från Belarus. Och han försäkrade mig om det”, skriver han på Telegram.

Hur fan vore det om ni kunde enas för helvete? Så det enda de kom fram till var att Ryssland inte får gå in via Vitrysk mark? Är det att ta steg tillbaka i denna konflikt som hela jävla jordklotet är gisslan till?

Jag känner på mig att det värsta kommer att ske. Varken Ukraina eller Ryssland kommer att backa.
Citera
Medlem
Manissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Putin has used two-thirds of Russian total combat power amassed for invasion, US defense official says*

Källa cnn.com

Rysstrollen ljuger igen.

Han har inga kärnvapen kvar.

Funderar på min bild av Ryssland, den måste vara formad av "Nu kommer ryssen" uppfostran man alltid fått i skolan osv.

Ryssland är allt annat än en stormakt om detta är 2/3 av vad de har att komma med
Citera
2022-02-27, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likebananas
Som att Somalierna har rätt till ett eget land i Sverige. Eller.

Han kanske menar som Kosovo vad vet jag.

It´s only ok when we do it
Citera
2022-02-27, 17:20
Medlem
qwerty-66s avatar
Tyskland ska rusta upp för att möta hotet från Putler.

In a historic announcement to parliament, the German chancellor, Olaf Scholz, has said a fund of €100bn (£85bn) will be set up immediately to boost the strength of the country’s armed forces, as he also announced a sustained increase in defence spending over the coming years.

Scholz admitted that the urgency of the Ukraine crisis had forced Germany’s decision to invest in the military, telling the emergency session of the Bundestag: “It is clear that we must invest significantly more in the security of our country, in order to protect our freedom and democracy.”

He called it “Germany’s historical responsibility” to ensure that Vladimir Putin “does not turn the clocks back”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in