Citat:
Ursprungligen postat av
melvein
Oavsett hur framgångsrik eller misslyckad Rysslands offensiv blir i Ukraina är det väl rimligt att utgå ifrån att detta blir slutet för Putin, åtminstone utanför Rysslands gränser. Tycker att världssamfundet ska villkora lyftandet av sanktionerna inte bara med att Ryssland drar tillbaka alla trupper från Ukraina utan även att Putin utlämnas och ställs inför rätta. Att gå tillbaka till läget innan invasionen får inte vara ett alternativ.
En helt annan fråga: Skulle ni säga att offensiven så här långt har varit framgångsrik, misslyckad eller någonting mitt emellan? Försök bortse från era personliga känslor kring Putin, utan bara en någorlunda objektiv bedömning tack. Jag lutar väl åt någonstans mitt emellan.
Om den varit framgångsrik eller ej beror helt på tidsplanen ryssarna hade från början, de kanske räknade med denna situationen,
Jag tror dock att ryssen räknade med att Ukraina skulle vika ner sig som tidigare med Krim. I mina ögon så är det faktumet att Ukraina bjudit på motstånd som gav dem tid att väst börjat ge tillbaka mot ryssen (må hända att det bara är sanktioner & lite vapen men motstånd & stöd till Ukraina likväl) en seger för Ukraina. Så länge Ukraina inte kapitulerar och håller emot så kommer stödet bara öka. Detta är lika mycket en pr kampanju mot ryssen för att skapa en opinion i väst som en stid på marken för Ukraina.
Hade ryssen redan tagit landet så hade sanktionerna vi ser idag kanske aldrig kommit.
Så jag ger ryssen ett fail baserat på det. Sen kanske det blir ett mellan om Ukraina kapitulerar/ger bort stora delar av landet, fast då måste det vara mer än de två reionerna som ryssen ansåg sina innan de gick över gränsen.