Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-27, 17:05
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Har jag nog missat, specifikt. Källa??

https://twitter.com/therecount/status/1497275025757552640
Citera
2022-02-27, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag ser inget sätt för Putler att ta sig ur det här nu. Oavsett utgången så är Putler och Ryssland paria i resten av världen. Han måste bort för att resten av världen ska vilja handla med Ryssland igen. Men han kommer inte avgå självmant. Så frågan är: hur slutar det för Putler?
RYSKA OLIGARKER VILL HA FRED

De ryska oligarkerna Michail Fridman och Oleg Deripaska efterfrågar en fredlig lösning på Rysslands krig mot Ukraina och säger att kriget är ”en tragedi för båda sidor”, rapporterar Reuters.

Kanske dödar oligarkerna putin?
Citera
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
Kanske kan bli sådan extrem skada, men såg väldigt förvridna ut.

Min gissning var att Anti-tank-vapen gjorde mycket mindre skada.

Du tänker på alla demofilmer där det i stort sett bara puffar till lite? Det skillnad på att skjuta på utrangerade vrak utan ammo/bränsle och som dessutom har luckor öppna för att det inte ska bli onödigt splitter till en T-72:a lastad med 40 granater och några hundra liter diesel.
Citera
Medlem
Flertalet plan förstörda på parkeringen, någon som kan vems plan det är?

https://twitter.com/200_zoka/status/1497856749826715650
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det vet jag. Men först var det Minsk planerat. Zelensky sa ja men ändrade sig och påstod att han skulle mördas eller något om han åkte dit.

Det är uppenbart att det skulle bli så. Putin kan komma till Kiev istället.
Citera
2022-02-27, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Helt rätt, bar svammel från Shizukesa igen!
Väldigt många som bor i ukrainare talar både ryska och ukrainska oavsett ursprung.
Gissar att det är typ som norska och svenska? Dvs att man kan prata på var sitt språk och förstå varandra (om det inte är någon jobbig dialekt).
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Delvis rätt. NATO ska inte beblanda sig med de ryska bröder och systrar de har i Ukraina. Det förstår även dummaste?

Likväl som Ukraina inte ska komma närmare EU och NATO. De borde ställa sig neutrala men de valde också att vara dumma.

Dumma är ryssarna också , som krigar mot sina bröder och systrar sedan 2014.

Detta hade för länge sen kunnat vara löst såvida NATO hade hållit sig på sin förståndiga sida men ledare i världen är dummare än dummast.

Fy fan rent ut sagt. Makt är allt vad det handlar om från alla håll och kanter. En patetisk värld vi lever i.

Även det måste nog den dumma inse? Annars är man förmodligen dummare än den dumma.
Glöm inte...
Det är ju Putins anfall mot Ukraina 2014 som gjorde att Ukraina återupptog tanken på att gå med i NATO.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av villas
Ryssland avfyrade nyligen Iskander raketer mot Ukraina från Belarus.
Till vapenexperterna; vad är detta för raketer, bra tryck i dom?
https://twitter.com/wipljw/status/1497964178501509129?s=21

En ballistisk kortdistansrobot som tydligen kan bära många olika former av vapen, EMP, kluste, termobariska och kärnvapenspetsar.
Citera
2022-02-27, 17:08
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Clarke
Jag tror protesterna eskalerar större än vad Putins anhängare kan ta hand om. Folkmassorna blir större och större. https://twitter.com/nexta_tv/status/1497949405231652873
De verkar mest vara intresserade av att gripa kvinnor..

Verkar som att begreppet "kvinnor och barn först" har en helt annan innebörd i Ryssland än den har i övriga världen.
Citera
Medlem
Zelendsky är riktig krigare, inte ens skärmkrigarna i svenska motståndsrörelsen skulle stå upp för sitt land som han gör. Dom fega skulle fly landet..
Citera
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Gissar att det är typ som norska och svenska? Dvs att man kan prata på var sitt språk och förstå varandra (om det inte är någon jobbig dialekt).

I princip 100% av ukrainarna förstår ryska och ca 60% kan tala det. Det är närmare än norska/svenska skulle jag påstå.
Citera
Medlem
Manissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Oavsett hur framgångsrik eller misslyckad Rysslands offensiv blir i Ukraina är det väl rimligt att utgå ifrån att detta blir slutet för Putin, åtminstone utanför Rysslands gränser. Tycker att världssamfundet ska villkora lyftandet av sanktionerna inte bara med att Ryssland drar tillbaka alla trupper från Ukraina utan även att Putin utlämnas och ställs inför rätta. Att gå tillbaka till läget innan invasionen får inte vara ett alternativ.

En helt annan fråga: Skulle ni säga att offensiven så här långt har varit framgångsrik, misslyckad eller någonting mitt emellan? Försök bortse från era personliga känslor kring Putin, utan bara en någorlunda objektiv bedömning tack. Jag lutar väl åt någonstans mitt emellan.

Om den varit framgångsrik eller ej beror helt på tidsplanen ryssarna hade från början, de kanske räknade med denna situationen,

Jag tror dock att ryssen räknade med att Ukraina skulle vika ner sig som tidigare med Krim. I mina ögon så är det faktumet att Ukraina bjudit på motstånd som gav dem tid att väst börjat ge tillbaka mot ryssen (må hända att det bara är sanktioner & lite vapen men motstånd & stöd till Ukraina likväl) en seger för Ukraina. Så länge Ukraina inte kapitulerar och håller emot så kommer stödet bara öka. Detta är lika mycket en pr kampanju mot ryssen för att skapa en opinion i väst som en stid på marken för Ukraina.

Hade ryssen redan tagit landet så hade sanktionerna vi ser idag kanske aldrig kommit.

Så jag ger ryssen ett fail baserat på det. Sen kanske det blir ett mellan om Ukraina kapitulerar/ger bort stora delar av landet, fast då måste det vara mer än de två reionerna som ryssen ansåg sina innan de gick över gränsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in