Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-27, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Det där att alla ryssar säger att det var en träning och att de inte visste är bara något de har blivit drillade att säga ifall de blir tillfångatagna. Det är för att inte röja några uppgifter om operationen.

Jag hoppas det är som du säger.
Citera
2022-02-27, 07:32
Medlem
Hobbybondes avatar
Ukraina kommer givetvis att falla till slut, men jag hoppas för övriga Europas skull att de håller ut så länge som möjligt. Varje dag de lyckas hålla borta kapitulationen ger Putin mindre möjlighet att fortsätta expandera Ryssland
Citera
2022-02-27, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Ukraina kommer givetvis att falla till slut, men jag hoppas för övriga Europas skull att de håller ut så länge som möjligt. Varje dag de lyckas hålla borta kapitulationen ger Putin mindre möjlighet att fortsätta expandera Ryssland

Det kommer också ge Putin mer och mer problem inrikes.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ska säga att jag inte visste mycket om Ukrainas ledare förrän detta inträffade. Såg att han vaar en skådis innan, men det lilla jag har sett av honom nu tycker jag visar på att han bryr sig som fan och är en hårding. Någon som står upp för sitt folk.

Ja min respekt för Putin har ju helt försvunnit. Man kan tycka vad man vill om han, men man måste ändå säga att sättet han anekterade Krim på vad imponerande. Att han nu sitter och trycker i nån grotta i Uralbergen visar vilken fegis han är.

Ukrainas president däremot, som stannar kvar trots vetskapen om att han kommer att dö om han blir tillfångatagen. Han visar på ett otroligt stort mod och kärlek för sitt land. Jag har svårt att tro att Maggan Andersson skulle stanna kvar i stockholm och sitta och dricka kaffe i nån källare om Sverige blir anfallen.

Lyckas nu bara Ukraina hålla detta och mota bort Ryssen så kommer nog Zelensky bli helgonförklarade i Ukraina.
Citera
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonslayerxoxo
Nej, men tror det säger sig självt som det ser ut nu. Men sånt skiftar snabbt.

Vad är det som händer menar du som tyder på det?
Finns även uppgifter som tyder på att de är väl motiverade att "rädda" ryssar boendes i Ukraina från västpakten Nato. Och från Ukrainska nationalister.
Googla "40 people burned in Odessa".

Där ukrainska nationalister och nazister brände inne 40 pro-ryska i House if trading 2014 i hamnstaden Odessa.

Hela denna konflikt är mer problematisk än vad 99% av naiva svensken förstår.
Citera
2022-02-27, 07:34
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Tror självbevarelsedriften är rätt stor oavsett vart man är ifrån.

Tror dom flesta amerikaner som skulle till Irak visste att dom skulle dit. Medans dessa ryska soldater trodde dom skulle öva krig i Vitryssland o vips så sitter dom utanför Kiev.
Nemen va är det sant?
Alltså jag tror inte du trollar. Men kommer det från seriösa källor och inte ryssarna själva att soldaterna blev "lurade"?
Citera
2022-02-27, 07:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Precis, alla sitter här o gissar i slutändan. Finns inte mycket oberoende källor där nere just nu.
Här är lite officiell information. Ta det för vad det är:

ASB News / MILITARY〽️
@ASBMilitary
STATEMENT Russia MoD: "To date, the Russian Armed Forces have hit 975 objects of the military infrastructure of Ukraine. Among them: 23 control points and communication centers of the Armed Forces of Ukraine, 3 radar posts, 31x S-300, Buk M-1 and Osa AA missile systems --
-- and 48 ​​radar stations. Shot down: 8 combat aircraft and 7 helicopters, 11 drones, two Tochka-U tactical missiles.
223 tanks and other armored combat vehicles, 28 aircraft (on the ground), 39 MLRS, 86 field artillery pieces and mortars, 143 units of special military vehicles"
https://twitter.com/ASBMilitary/status/1497820795061653505?s=20&t=-0s09YEiJoDE41HSxP2FKA

Bra konto förresten även om det är klart pro-ryskt.
Citera
2022-02-27, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Orkar du länka all dina främsta hemsidor där du får all information angående kriget?

Skulle vara super. Har haft det svårt att hitta bra analytisk info...

P1 snackar med en doktor i krigsvetenskap varje morgon, han är bra. Balanserad och saklig.

Jag följer flera olika telegram grupper samt är med i en discord server som både ryssar oxh ukrainare delar bilder och ögonblicks bilder i.

MSM har jag inte så mycket för. Det går för sakta och fokuserar barapå det som ger klicks, jag tycker det är intressantare med det som händer innan, stretegi osv. Då jag själv har militär bakgrund.
Citera
2022-02-27, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Lilla gubben.
Alla vill se döda ryssar. Hela världen jublar när en ryss dör nu.

Ryssar är ohyra och dåliga människor som ger sig på oskyldiga.

Förstår du I din hjärna? Folk vill inte att man ger sig på oskyldiga.

Länge leve rättvisan.

Du skriver som en fjortis i inlägg efter inlägg och har uppenbarligen noll koll på historia eller komplicerade orsaksförhållanden.

”Hela världen jublar när en ryss dör nu.”

Nej, de flesta sörjer när människor dör i förtid och har vett att förstå att det inte är deras eget fel. Det är ju DU som är glad när oskyldiga drabbas.

Och så en klyscha om ”rättvisa” som avslutning. Bara en styrkekram och några handhjärtan som fattas.

Som någon annan skrev: om du jämför alla ryssar som grupp med ”ohyra”, på vad sätt är du då bättre än alla som hatar judar? (Just det, det finns ju väldigt många ryska judar. Är de också ohyra och vill du att de också ska dö, varenda en? Även de som har emigrerat till Israel …)
Senast redigerad av MidlifeMommy 2022-02-27 kl. 07:38. Anledning: Glömt ord
Citera
2022-02-27, 07:37
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Hur skulle du ha planerat invasionen?

Jag skulle naturligtvis ha koncentrerat attacken till ett färre antal mål. Ett par större och kraftfullare framstötar mot de viktigaste städerna. Ryssarna har gjort för många och får svaga framstötar från för många olika håll och fastnat i strider kring varenda stad. De har inte tillräckligt starka styrkor på plats för att det ska funka. Dessutom blir det extremt svårt att sköta underhåll för trupper som är spridda över hela Ukraina. De borde ta lärdom av sin egen historia. Mot slutet av andra världskriget hade de lärt sig hur man bedriver offensiv krigföring när de piskade Nazityskland, men det verkar ha fallit i glömska.
Citera
2022-02-27, 07:37
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
De är disciplinerade och för övrigt har de varit med om att krossa terroristerna i Syrien som Turkiet och USA ligger bakom.
Hahha!!!
Tjetjenerna utgjorde IS toppskick ditt vodka stinkande kadaver.
Citera
2022-02-27, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Kharkiv has fallen. Utan strid som det verkar (video):

ASB News / MILITARY〽️
@ASBMilitary
Footage shows Russian military in Ukraine's second largest city of Kharkov as of this morning

We've geolocated it at: 50.066955076346375, 36.20157353318201
https://twitter.com/ASBMilitary/status/1497808059120246787?s=20&t=7hqs8a_FsWjaEpe3mUW9Dw

Jepp! Så är det naturligtvis.

Fast det stämmer ju inte. Folk är ute i Kharakiv just nu och inspekterar skador tillsammans med Ukrainska trupper. Jag ser det postas på telegram hela tiden i detta nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in