2022-09-12, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Men de har ju tömt förråd efter förråd. De var och grävde i Belarus förråd redan i maj-juni.

Nu senast ska de köpa ammunition av Nordkorea. Om Ryssland inte hade gjort dessa åtgärder så kan vi nog dra slutsatsen att den tagit slut tidigare.

Jag tror knappast att Pentagon visste att Ryssland skulle in och plundra Belarus.

Nja de saknar vissa typer eller rättare sagt har brist på det. I Vitryssland tog man fram främst 122mm granater om jag har förstått rätt.

Jag misstänker att mycket av det man köper från Nordkorea är mer farligt för användarna än för måltavlorna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag tror det är viktigt att vi i väst har en balanserad syn på problemen. Även om Ryssland idag inte har möjlighet att tillverka så avancerade vapen, till viss del beroende på sanktioner, så ska man komma ihåg att det tillverkat fantastiska stridsflygplan och strdisvagnar

som inte höll måttet bara i film. man fick fixa dom reellt innan det gick att använda, och stridsvagnar dom kan du plocka i ukraina och titta på skroten, flygplanen`? nåja dom törs ju inte flyga dom för dom är rädda att bli nerskjutna, det enda som funkade bra var helikoptern i afghanistan men när talibanerna fick tag i stingern var det över med den också, så vad var bra i den ryska armen? hmhm ganska liten.
Citera
Medlem
cognacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Kan vi tro på att ryssarna inte längre håller all mark öster om floden Oskil? Det ser ut så på kartan.
Jag har aldrig fått någon anledning att betvivla deepstatemap, så jag väljer att tro på deras uppgifter.
Däremot får jag känslan att man sinkar info ibland.
Citera
2022-09-12, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ryssarna kan införa partiell mobilisering och tvinga in reservister. Kommer det funka troligen inte. Sen finns viljan? Det vet i fan.
Kommer inte att ske, och om det försöks så är revolutionen ett faktum. Större inbördeskrig än så kommer inte ha skådats på 100 år. Ryssland måhända vara ett trasigt land med mycket folk som aldrig fick chansen att bry sig om mer än desperat stolthet och dagligt bröd, men dessa är likt vindflöjlar om väl stormen kommer. Och stormen har redan gjort sig hörd
Citera
2022-09-12, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
UAF har gjort en fabulös kraftsamling för att vinna territorium i sin offensiv, till priset av enorma förluster. Ukraina har helt klart vunnit en livsviktig propagandaseger, absolut! Helt nödvändig för att hålla vapenleveranserna igång för att kunna fortsätta kriga för Washington. Målet: att försvaga Ryssland.
Där har du helt rätt,
Målet är att försvaga Ryssland och till den grad att dom aldrig mera kan begå folkmord i andra länder!
Dom ska aldrig kunna resa sig upp igen!
Citera
2022-09-12, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cognac
Jag har aldrig fått någon anledning att betvivla deepstatemap, så jag väljer att tro på deras uppgifter.
Däremot får jag känslan att man sinkar info ibland.

Det gör man och det är nog av vilja.
Citera
Medlem
erektidiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panterino
Azovstal "hölls" inte. Det var sista hålet de kunde gömma sig i.

Som palatset i Sochi nu för lille-Putin då. Sista hålet att gömma sig i innan råttan drunknar.
Citera
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag tror det är viktigt att vi i väst har en balanserad syn på problemen. Även om Ryssland idag inte har möjlighet att tillverka så avancerade vapen, till viss del beroende på sanktioner, så ska man komma ihåg att det tillverkat fantastiska stridsflygplan och strdisvagnar
Som SU-57? Indien beställde 200 kärror 2012 var det? Av de totalt 5 som producerades, kan någon flyga idag?

Eller tänker du på tiden propellrar gällde?
Citera
2022-09-12, 21:16
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ryssland har fått slut på ammo ett antal gånger redan enligt Pentagon, ändå skjuter de på. Mysko...

https://sachkhabrain.com/en/world/pentagon-claim-russia-is-running-out-of-ammunition/
https://www.newsweek.com/russia-putin-admits-running-out-weapons-ukraine-war-invasion-state-duma-law-1720957
https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2022/07/24/theres-a-good-reason-russias-artillery-is-running-out-of-ammo-ukraine-keeps-blowing-it-up/?sh=2978320513d6
https://www.newsweek.com/russia-might-run-out-weapons-ammunition-end-year-report-1738702
1. I din första länk så beskrivs det som att Ryssland börjar få slut på en viss ammunition (smartare) och du beskriver det slarvigt som "ammo".

2 I din andra länk är källan från Kreml själva och inte Pentagon.

3 Din tredje länk anger inte datum men verkar komma någongång efter att HIMARs jobbat på ett bra tag eftersom ammunitionen måste transporteras 10 mil med lastbilar. Så om inte ont om ammunition hade det jobbigt att få fram den kvarvarande ammon till fronten.

4 Den sista länken är en vecka gammal och så lite som ryssarna skjuter och gör motanfall får man anta att deras ammo i breda lager börjar ta slut.

Sen finns det andra indikationer på att ryssarna har lite ammo som att de verkar köpa ammo från Nordkorea och drönare från Iran exempelvis. Jag skulle snarare säga att dina länkar bekräftar att Pentagon har helt rätt.
Senast redigerad av Thelonegunman 2022-09-12 kl. 21:20.
Citera
2022-09-12, 21:17
Medlem
Citat:
Jag tänkte mest på uppgiften att Ryssland köpt ammo av Nordkorea, det är ännu så länge en helt obekräftad uppgift från Washington (och därmed troligen sedvanlig lögnpropaganda).

Jag säger inte att det är falskt (det har jag såklart ingen aning om), men Washingtons påståenden bör tas med en grabbnäve salt eftersom erfarenheten visar att det oftast rör sig om agitprop. Något jag försökte illustrera med Pentagons alla tidigare "rapporter" om att ryssarnas ammo håller på att ta slut.
Washingtons uppgifter stämmer helt korrekt, som vanligt. Lögnpropagandan är de stackars desperata som är livrädda för denna sanning. Är du rädd för sanningen mr Drozd? Eller vill du bara försöka tills det inte längre är möjligt att hävda lögnen till att vara sanning?
Citera
2022-09-12, 21:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av oyinboz
Som SU-57? Indien beställde 200 kärror 2012 var det? Av de totalt 5 som producerades, kan någon flyga idag?

Eller tänker du på tiden propellrar gällde?

nja, men allt från 24 och uppemot 35 någonstans, det är fantastiska maskiner. Gå in och se på youtube. helt enkelt.
Citera
2022-09-12, 21:19
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag tror inte att varken det ryska sändebudet eller Sergej Lavrov nödvändigtvis ljög i sina utfästelser, dagarna innan kriget. Dom trodde förmodligen på det dom sa.

Den brittiska underrättelsetjänsten menar att när beslutet att rulla in över gränsen togs var endast fyra personer i den absoluta innersta kretsen närvarande. Dom namngavs, men jag mins dock inte idag vilka dom var.
Det är mycket möjligt men samtidigt så visste britter och amerikanare att Ryssland med största sannolikhet tänkte invadera redan i november så jag tror även att ryssens sändebud förstod hur det stod till. Ryssen i FN kostade på sig att vara jäkligt arrogant och kaxig iaf.
Många ryssar verkar dock själva ha blivit överraskade av specialoperationen dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in