2022-08-30, 09:12
  #206905
Medlem
Zahles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Jag föreslår följande:
1: Ryssland kapitulerar
2: Ryssland behåller sina gränser pre 2014
3: Ryssland inför demokrati och håller fria val

Världen har då genast blivit en mycket bättre plats, för ryssar, ukrainare och alla vi andra.

Absolut håller med det vore bäst.

Men nu har folket i Donetsk, Lugansk och Krim hållit egna folkomröstningar och blivit självständiga enligt internationell rätt. Börjar Ukraina kräva gränserna 2014 blir det Ukraina som är aggressorn och börjar annektera utländskt territorum. Jag tror bästa för Ukraina är att få tillbaka alla områden som det såg ut i februari 24 2022
Citera
2022-08-30, 09:13
  #206906
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Så hur tror du Shoguj resonerar ?

-Glad att det är över. Verkar ju trilla in dåliga nyheter för ryssarna nu.., han slipper det jobbet..
-Låser sig inne, med pickadollen bredvid sig vid sängen.., för sin egen säkerhets skull..
Han är nog glad att det är över, men en revolver bredvid sängen räcker inte långt när FSBs självmordspatrull kommer förbi. Det är dock möjligt att han plötsligt dyker upp någonstans, kanske Argentina. Han lär ha en slant undanstoppad.
Citera
2022-08-30, 09:14
  #206907
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Den sida som påverkas mest är den som försöker sig på en offensiv. Precis, som du skriver så kommer logistiken påverkas och vem som har bäst logistik vet inte jag. Till sist så kommer nog lokalkännedom spela roll.
Det blir mörkt och kallt också, utrustning för strid i mörker och för att klara kyla kommer att vara viktigt för moralen. Det är rätt trist att ligga i ett blött dike när det regnar och är 5 grader ute.
Citera
2022-08-30, 09:15
  #206908
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zahle
Absolut håller med det vore bäst.

Men nu har folket i Donetsk, Lugansk och Krim hållit egna folkomröstningar och blivit självständiga enligt internationell rätt. Börjar Ukraina kräva gränserna 2014 blir det Ukraina som är aggressorn och börjar annektera utländskt territorum. Jag tror bästa för Ukraina är att få tillbaka alla områden som det såg ut i februari 24 2022
Nej de har inte blivit självständiga enligt internationell rätt.
Citera
2022-08-30, 09:20
  #206909
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zahle
Jag önskar fred och tror det bästa vore att Ukraina erbjuder följande.


1:En ny gräns där Ryssland tar hela kustremsan samt allt öster om Dniepr.
2:Full demilitarisering av Ukraina och att inga andra länder än Ryssland får ha militära trupper på Ukrainsk mark
3: Neutralitet inskrivet i grundlagen för all framtid
4: Göra Ryska till officiellt språk vid sidan om Ukraina
5: Zelensky avgår och nya val hålls och alla partier som förbjudits får ställa upp på nytt.
6: Ryssland och Ukraina återupplivar Budapestavtalet så att Ryssland kan på nytt bekräfta Ukrainas terrotiroiella suveränitet.
Varför skulle den suveräna statsbildningen Ukraina gå med på sådana krav. Då bli man ju än mer integrerad med den absolut värsta fienden man har och som nu försöker föröda deras land. Så det finns inte på kartan då Ukrainas politik som ju Zelenskyj blev vald av ukrainarna för var att integreras allt mer med demokratierna i väst, inte med den totalitära fattiga fasciststaten Ryssland. Och Zelenskyj sitter giveetvis kvar tills han självmant avgår eller förlorar kommande presidentval ty så funar det även i en gryende demokrati som den ukrainska. alltså inget som den tillika fattiga krigsgalne kusinen Ryssland har ett dugg med att göra.
Och vem litat på Rysslands utfästelser idag? Ingen.
Citera
2022-08-30, 09:20
  #206910
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Det blir mörkt och kallt också, utrustning för strid i mörker och för att klara kyla kommer att vara viktigt för moralen. Det är rätt trist att ligga i ett blött dike när det regnar och är 5 grader ute.

Båda sidor gillar väl inte mörker, kyla och väta. En fråga, som uppstår vilken sida har bäst mörkerutrustning?
Citera
2022-08-30, 09:21
  #206911
Medlem
Mera drönare som släpper granater på mongoler
https://twitter.com/markito0171/status/1564491326263099392?t=6uDuXNNyzgyl_PRr8A13BQ&s=19
Citera
2022-08-30, 09:23
  #206912
Medlem
Jeff.Becks avatar
Här är nog anledningen till att de ryssarna i tråden hävdat att de sprängt ett stort antal Himars, till och med fler än USA skickat, trots att Ukraina fortsätter avfyra robotar dagligen.

https://www.washingtonpost.com/world/2022/08/30/ukraine-russia-himars-decoy-artillery/

Citat:
The Ukrainian decoys are made out of wood but can be indistinguishable from an artillery battery through the lens of Russian drones, which transmit their locations to naval cruise missile carriers in the Black Sea.

“When the UAVs see the battery, it’s like a VIP target,” said a senior Ukrainian official, referring to unmanned aerial vehicles encountering long-range artillery replicas.

After a few weeks in the field, the decoys drew at least 10 Kalibr cruise missiles, an initial success that led Ukraine to expand the production of the replicas for broader use, said the senior Ukrainian official, who like others spoke on the condition of anonymity to discuss sensitive military matters.

The destruction of Ukrainian replicas may partially account for Russia’s unusually boastful battle damage assessments on Western artillery, particularly the U.S.-made High Mobility Artillery Rocket System, or HIMARS.

“They’ve claimed to have hit more HIMARS than we have even sent,” one U.S. diplomat observed.
Citera
2022-08-30, 09:24
  #206913
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zahle
Absolut håller med det vore bäst.

Men nu har folket i Donetsk, Lugansk och Krim hållit egna folkomröstningar och blivit självständiga enligt internationell rätt. Börjar Ukraina kräva gränserna 2014 blir det Ukraina som är aggressorn och börjar annektera utländskt territorum. Jag tror bästa för Ukraina är att få tillbaka alla områden som det såg ut i februari 24 2022


Stämmer inte. Du kan inte hålla folkomröstningar i okuperade områden och sen åberopa internationell rätt.
Citera
2022-08-30, 09:25
  #206914
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Ser du någon rysk offensiv i rummet du är nu?


Åter till verkligheten. Nu verkar det pangas på rätt friskt.

https://edition.cnn.com/2022/08/29/politics/ukraine-shaping-counteroffensive/index.html




Pax för att inte vara rysk soldat.

Hoppas allt går vägen och att meddelandet når Puttler ordentligt.
Jo, och det är mycket möjligt att det var en stor anledning till den ukrainska offensiven.

Hursomhelst, 500+ döda soldater vilket inte ska vara så farligt stor förlust för ukrainska armén enl. vissa. En hel del militära fordon och annan hårdvara gick dock förlorade.

Mycket modigt av ukrainska armén och man ser ut att hålla ut kring Sukhoi Satvok.

Problemet är vad som händer under dagen och om ukrainarna lyckas hålla uppe tempot. Annars har man bara offrat en massa soldater för show. Får hoppas för ukrainarnas del att jag har fel.
Citera
2022-08-30, 09:26
  #206915
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Mig veterligen har det aldrig förekommit något hinder för rysk matexport.
Jo, det har det med särskilt med SWIFT och sjöförsäkringar. Det senare främst när det gäller oljeexport till tredje land.
Citera
2022-08-30, 09:26
  #206916
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zahle
Absolut håller med det vore bäst.

Men nu har folket i Donetsk, Lugansk och Krim hållit egna folkomröstningar och blivit självständiga enligt internationell rätt. Börjar Ukraina kräva gränserna 2014 blir det Ukraina som är aggressorn och börjar annektera utländskt territorum. Jag tror bästa för Ukraina är att få tillbaka alla områden som det såg ut i februari 24 2022
De har hållit ryska folkomröstningar enligt eget bevåg. Det finns ingen internationell rätt i dem.

Faktum är att de undersökningar som gjorts i regionen har varit väldigt jämna. T.o.m i favör för Ukraina. Men jag misstänker i och med ockupationen i 8 år att de flesta pro-ukraina invånarna redan har flytt landet men längtar efter att få komma tillbaka.

Oavsett så är marken Ukrainsk. Det skulle krävas att 100% av invånarna vill gå med Ryssland för att den någonsin ens skulle kunna tänkas att bli rysk och det kommer inte att hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in