2022-06-26, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Olof.H
Det var konstigt att inga ukrainare jag har träffat säger det du skriver.
Dom säger att det snarare är en dialekt än språk

Vilka Ukrainare är det?

Pro-Rysk är vad jag är men Ukrainska och Vitrysska kan ingen Ryss förstår utan vidare träning.

Är större skillnad än mellan Svenska och Danska.

Visst dem kan lära sig förstå det andra språket hyffsat snabbt. Men det är olika slaviska språk.
Citera
2022-06-26, 17:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
En bra idé är att hänga Zelensky och sedan börja förhandla, det kommer att rädda tiotusentals ukrainska liv och flera städer. Jag hoppas vi får se det i Kiev snart.
Hur menar du att det är en bra idé att hänga Zelensky?
Tror du inte att det räddar många fler människoliv och städer om man hänger grisjäveln Putin?
Sedan förhandlar man med hans livrädda entourage, eller hur?
Citera
2022-06-26, 17:44
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Jag vet inte om detta är den rätta tråden för att ställa min undran kring det här med lend/lease-avtalet som- vad jag begripit, skall börja gälla från hösten och vidare till dess behovet ej längre synes påkallat...

Får Ukraina då 'shoppa loss' hur de vill, typ; HIMARS eller medeldistansrobotar- alltså lite hur de önskar eller finns det begränsningar (förutom de uppenbara, läs hangarfartyg/atomubåtar osv) vad det gäller typ av vapen och i vad mängder? Finns det någon som vet något om detta? DjILY, Ormen Långe och T-80U var är ni?

Jag tror USA bestämmer exakt vad de vill ge och inte. Det är mer en finansieringsfråga och inte vad de skall ge. Som jag förstått det så innebär det att USAs regering kan besluta om saker utan att ändra i budgeten eller rösta igenom varje enskild sak i kongressen.
Citera
2022-06-26, 17:45
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
En bra idé är att hänga Zelensky och sedan börja förhandla, det kommer att rädda tiotusentals ukrainska liv och flera städer. Jag hoppas vi får se det i Kiev snart.
Du överskattar Zelenskys betydelse, Ukraina är en demokrati och står inte och faller med sin president. Skulle Zelensky trilla av pinn tar denne herre över https://en.wikipedia.org/wiki/Ruslan_Stefanchuk
Klart tveksamt om det skulle leda till någon policyförändring.

Frågan är dock, vad skulle man förhandla om? Ryssland har gjort det väldigt klart att de inte tänker lämna tillbaka territorium de erövrat. Det stänger dörren för meningsfulla samtal
Citera
2022-06-26, 17:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Ytterligare saker Ryssland krävde var inga utländska NATO-trupper i länder som gick med efter 97.
De krävde även att inga nya länder får gå med i NATO.

Du tror att de uppnår även dessa mål?

Hur avgör man om ett land har "avnazifieras" rent objektivt?
Hur kommer du avgöra om detta är uppfyllt?
Jepp, jag tror det.

För mig och andra tänkande individer är det uppenbart att Ukraina är infiltrerat av nazister. Så att avgöra när det inte är det blir nog inte svårt.
Citera
2022-06-26, 17:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Intressant... undrar hur välutbildad du är som älskar att sprida Telegram inlägg utan någon som helst bekräftelse på att dessa är riktiga händelser? Lite korkat många ggr., eller hur?
Men det är väl inget Telegraminlägg. Det är en samling länkar till västmedia i kronologisk ordning där man berättar om den nazistiska rörelsen i Ukraina och hur utbredd den är.
Citera
2022-06-26, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Äntligen har poletten trillat ned för Boris Johnson.
Det jag har sagt hela tiden att man leker med elden.
Det här kommer inte sluta väl för USA och EU.

Boris Johnson:
“Absolut katastrof om Ryssland vinner”

https://amp.cnn.com/cnn/2022/06/26/politics/boris-johnson-cnntv/index.html

Man hade kunnat hålla med Boris om det inte vore så att Krim och Donbass inte bestod av en majoritet ryssar som inte vill ingå i Ukraina.
Man hade också kunnat hålla med om det inte fanns ett uttalat mål att avrussifiera Ukraina.
Man hade kunnat hålla med om det inte vore så att den etniska rensningen av ryssar och ”annat löst folk” vore ogenomförbar och totalt oetisk.
Man hade kunnat hålla med om det på något sätt gagnade Ukraina att vinna tillbaka dessa områden.
Det bästa är att Ukraina erkänner sig besegrade, släpper Krim och de självutnämnda folkrepublikerna och siktar framåt. Om de gör det, så kan de fortsätta att existera, och kan nog komma in i EU värmen också så småningom. På slagfältet har de redan förlorat. Ingen mening att sitta och jubla över någon enskild raketattack som tycks ha slagit ut några ryska fordon, för samtidigt har ryssarna slagit ut tio gånger fler ukrainska stridskrafter.
Men visst vore det förödmjukande för Biden och Johnsson.
Citera
2022-06-26, 18:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det finns nazister i varje land. Ingen stormakt inleder ett stort krig mot ett annat land - med det militära målet att döda enstaka nazister. Det är det som är fantasin. Man inleder inga krig av dessa skäl. Andra världskriget tog slut 1945. Sedan dess har nazister varit irrelevanta inom storpolitiken.

Nej. Syftet med "nazister" är något helt annat. I detta fall är det för att motivera kriget för den ryska befolkningen. Där går nog snacket hem. Men inte utanför Ryssland.

Samma propagandatrick kan tillämpas även mot Sverige. Det finns mycket bild- och filmaterial att använda sig av. T.ex:

https://www.google.com/search?q=nmr+demonstration+g%C3%B6teborg&source=ln ms&tbm=isch&sa=X

Ger man rysk propaganda lite tid, så kan de lätt skapa en bild av att Sverige är fullt av nazister och utgör ett hot mot de ryssar som bor i Sverige. Samt ett hot mot Ryssland på längre sikt. Och naturligtvis så är det Rysslands plikt att neutralisera detta nazistiska hot.

Givetvis en fantasi. Men fungerar nog bra som propaganda mot en korkad (rysk) befolkning.
Men nu var alla länkar till västmedia. Missade du det?

Du kan få OSCE:s rapport om SBU här:

https://www.osce.org/files/f/documents/e/7/233896.pdf

Jobbig läsning dock.
Citera
2022-06-26, 18:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det är möjligt att 25 000 militärer plus, minst 5000 civila dödats på den ukrainska sidan. Hade det inte skett omfattande evakueringar och flyktingströmmar i och ifrån Ukraina så hade, säkert, 50 000 till 100 000 civila ukrainska civila mördats av den ryska cancersvulsten.

Ukraina har förlorat sina bästa soldater, men det har även RF gjort. Runt hälften av de yrkesmillitärer som sattes in i början av invasionen är nu kaputt. När jag talar om svårt sårade så menar jag just det. Soldater som, aldrig mera, kan återgå till militärtjänst. Så ca 90 000 döda och svårt sårade ryska soldater hsr ersatts av diverse ihopskrap, plus 45 000 snabbutbildade rekryter.

Alltså de 90 000 ryska allvarliga fötlusterna har ersstts 60 000, i till huvudelen snabbutbildade soldater. Vilket stämmer väl överrens med att den ryska cancersvulsten har ca 30 000 färre soldater i Ukraina jämfört med början sv storinvasionen.

Slava Ukraini!
Men det finns liksom ingen grund för dina påståenden.
Citera
2022-06-26, 18:02
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Dessa lastbilar ökar inflationen dumdum.

"Men om nu ECB och de europeiska bankerna har slagit världsrekord att trycka pengar under coronakrisen, hur kommer det sig att de euron vi har på fickan fortfarande är värda ungefär lika mycket som för ett halvår sedan? Varför kostar inte en liter mjölk 100 euro när de digitala sedelpressarna går varma och det hela tiden skapas mer och mer pengar? Orsaken är att inflationen inte bara bestäms av hur mycket pengar som finns, utan även av om och i så fall hur ofta de nya pengarna faktiskt används till att köpa något.
Man brukar här tala om pengar omsättningshastighet. Så länge de nya pengarna inte används till något eller används väldigt sällan ökar inte priserna. Det är precis det som hänt de senaste åren: samtidigt som det hela tiden skapas nya pengar, används pengarna i allt mindre utsträckning till att faktiskt köpa något. I stället ligger de allt oftare på olika konton och samlar digitalt damm. Under våren har vi slagit rekord i att hålla hårt i stålarna, bland annat eftersom det mesta varit stängt och många i Europa inte ens fått gå utanför huset, vilket inneburit att omsättningshastigheten sjunkit ytterligare.
Så har det spelat något roll att det skapats så mycket nya pengar under våren när vi ändå inte använt dem till att gå på krogen eller resa? Ja, om det inte hade “tryckts” mer pengar under våren hade räntorna stigit, börsen kraschat utan att återhämta sig och fastighetspriserna fallit handlöst. Så om du betalar räntor, äger en fastighet, har tagit ett lån eller har lite aktier kan vi faktiskt säga att du fått lite av de pengar som skapats under våren. Sedan är som sagt frågan vad som händer när allt ska betalas tillbaka, vilket bankdirektörer lär fundera vidare på."
Citera
2022-06-26, 18:06
Bannlyst
Svårt skadad brittisk mercenary får hjälp av ryska soldater (video):

Don't worry! We are russian!

Spriteer
@spriteer_774400
Rendering assistance to the wounded British mercenary Andrew Hill
https://twitter.com/spriteer_774400/status/1541008106586611713?s=20&t=qI3l6kboDr-QrCHOCC2Y2Q

Så han slipper dödsstraff då.
Citera
2022-06-26, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Rubelfrågan är ju att de gjort avtal i dollar, om de byter valuta så bryter de avtalet. Rubeln är för riskfylld för de som skall växla till sig den för att sedan betala, samt att Ryssland manipulerar kursen genom att reglera handeln med rubel. Kriget och sanktionerna, och Rysslands valutakontroll, gör det dåligt för köparna.
Antar att den types av kontrakt är komplexa och det behöver tolkas av jurister. Nu har köparna i fört sanktioner som gör betalningen värdelös för Ryssland. Rimligen borde ett sådant avtal även innehålla något om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in