2022-05-02, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moment42
Om de genomför allmän mobilisering,så kommer större delen av de mobiliserade styrkorna bestå utan värnpliktiga,civilister md en "repövning" i bagaget,samt ett stort antal från nationellt civilförsvar.Detta vore det absolut bästa som hänt sedan 1991.Väldigt kontraproduktivt drag om man ser till hur sårbar propagandan helt plötsligt skulle bli.Inte bara sårbar,utan totalt bortslösad och med en inbjudan till gemene man att smaka lite på sanningen.Sanningen är och har alltid varit Rysslands värsta fiende,så troligtvis inte nej.Men vi vet ju inte om dumheten kan nå nya höjder,nej

Faktiskt en bra analys.

Är Putin så djupt inne att han är redo att dra den jokern?

Då finns det en risk att det blir ett inbördeskrig till slut. Kanske Ryssland blir en del av Ukraina
Citera
2022-05-02, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är tyvärr en funktion av hur mycket väst-vapen som väller in. Jag tror också tyvärr att väst vill kriga i flera år. 200,000-300,000 liv kanske, inklusive ryska civila som dör av sanktioner? Väldigt hög error of margin.

Nu tror jag att du kommer att bli kallad till kvartssamtal hos politruken när du påstår att folk kommer att dö av svält i supermakten Ryssland. Big no no, enkelbiljett till Gulag
Citera
2022-05-02, 21:28
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Det är tyvärr en funktion av hur mycket väst-vapen som väller in. Jag tror också tyvärr att väst vill kriga i flera år. 200,000-300,000 liv kanske, inklusive ryska civila som dör av sanktioner? Väldigt hög error of margin.
Väldigt liten error of margin faktiskt.Motresponsen från rysk sida skulle självklart endast bestå utav error of margins and collateral damage,men blanda nu inte in den civila världen i kalkyler baserade på rysk agenda.Det vore lite väl magstarkt
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Bra exempel! Ja, allt detta är saker som ukrainsk propaganda varit bra på att utnyttja.

"Kontroversiellt" var nog att ta i, men jag vet ju att mycket man skriver i tråden lätt misstolkas om det inte är tydligt pro-Ukraina. Jargongen här, du vet. Jag gjorde några iakttagelser.
Jag kan passa på och tillägga att ukrainsk propaganda varit skicklig i att anpassa innehållet på olika sätt som är gångbara i västvärlden. En del prylar har solklara meme-kvalitéer. Tror att Ukraina vunnit en del extra sympati på smart och "rolig" paketering. Folk tycker att det är fränt, helt enkelt. Skit samma om mycket inte speglar verkligheten, givet att mottagaren redan är välvilligt inställd från början. I Ryssland skulle antagligen ukrainsk propaganda inte gå hem, om den fått spridning där i teorin.
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Nej det är en funktion av hur länge ryssen envisas med att hänga hos grannen istället för att inse att festen är slut och gå hem.

Du vet, om ditt hem blir ockuperat och polisen kommer och hjälper dig så skyller man inte på polisen för att våldgästarna skadas/dödas när de avvisas.

Jag gör bara en uppskattning av hur länge jag tror att alla parter är motiverade att slåss. Det jag menar är att jag har svårt att bedöma hur mycket vapen väst är beredda att skeppa in. Ju fler vapen in, ju fler dör. Naturligtvis dör färre också ifall ryssen skulle ge upp Krim och Donbass. Men det tror jag inte kommer att hända. De eskalerar hellre.
Citera
2022-05-02, 21:29
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren

Dock funderar jag lite på om Ryssland kan dra in någon av sina allierade i ODKB om de öppet förklarar krig mot Ukraina. Nu är det väl inte direkt den mest imponerande samlingen som ingår där, men en krigsdeklaration kanske hade kunnat tvinga in Vitryssland åtminstone.

Ett intvingande av Vitryssarna skulle med stor säkerhet skapa ett folkligt uppror. Lukaschenko har svårt nog som det är att hålla kontrollen i landet. Skulle antagligen leda till ytterligare en avnazifieringsoperation för Putin att bära på sina redan nedtyngda axlar.
Citera
2022-05-02, 21:29
Medlem
Citat:

Du har nog rätt. Vi skulle alla böjt oss för Tyskland och soviet redan på 1940-talet.

Så mycket liv vi hade kunnat bespara.
Citera
2022-05-02, 21:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Folkmördarna fortsätter på inslaget spår.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina

"Odessa utsatt för raketattack.

”Dessa avskum agerar som terrorister och vi har bara ett svar. Vi kommer att förgöra dem tills det inte finns en enda levande ockupant kvar på ukrainsk mark”, säger överste Maksym Marchenko.

Infrastruktur och en religiös byggnad ska ha träffats. I byggnaden befann sig fem personer. En 15-årig pojke uppges ha dött och ytterligare ett barn vårdas på sjukhus".

Sorgligt, och man förstår vreden och hatet som byggs upp i Ukraina men också i omvärlden.

Inte osannolikt alls att ryssarna fördrivs även från Krym.

Kreml har verkligen ställt till det för Ryssland och ryssarna.
Citera
2022-05-02, 21:30
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shibaiji
Faktiskt en bra analys.

Är Putin så djupt inne att han är redo att dra den jokern?

Då finns det en risk att det blir ett inbördeskrig till slut. Kanske Ryssland blir en del av Ukraina
Den jokern kommer inte att dras......."knektöppning med 7 spader dam"
Och nej,Ryssland kommer slicka sina sår,precis som Lavrov redan börjat göra.Allt det handlar om för dem just nu är att ta sig ur skammen med bästa möjliga resultat.Som sagt....1991 eller inget
Citera
2022-05-02, 21:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Den här killen listar alla konstiga bränder och annat i Ryssland. https://twitter.com/HarladF

Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Kan det vara en och annan sur oligark som inte gillar idén med ett krig som förstör deras förmögenheter?

Ja det kan vara ytterligare en grupp missnöjda. Avskedade personer från säkerhetstjänsten, släkt och vänner till de 100 000 döda eller skadade. Alla som kommer från Ukraina eller har släkt där. Det finns också etniska ukrainare som alltid bott i västra Ryssland. Alla som fått sparken p.g.a. sanktioner.

Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Här kommer en tweet som hävdar att ryssen ska befinna sig i närheten av Golvodka/Hrodvidka. Det är en liten bit nordväst om Donetsk. Om det stämmer borde man tagit sig en bit in i landet jämfört med vad som visas i liveuamap.
https://twitter.com/coope125/status/1521118180072206339?s=20&t=TJ82IDUJqAtwfBzUMAKhXA

Nja, jag tror det är detta ställe. Ungefär där de alltid har krigat.
https://www.google.se/maps/place/Horlivka,+Donetsk+Oblast,+Ukraine/@48.3337505,36.9714317,8z/data=!4m5!3m4!1s0x40e0771768f45635:0xf32c9f2b30776 f2c!8m2!3d48.3071!4d38.029633
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Nu tror jag att du kommer att bli kallad till kvartssamtal hos politruken när du påstår att folk kommer att dö av svält i supermakten Ryssland.
Skrev han det? Folk kan dö på grund av sanktioner på många olika sätt..
Citera
Medlem
Tillssons avatar
En ukrainsk soldat från Azov Regiment med hakkors på bröstet försöker lämna i civila kläder.

Citat:
"I'm not a Nazi, I have a Jewish friend"

https://twitter.com/r_u_vid/status/1521200605993218048
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in