2022-04-20, 19:54
Medlem
HejaFinlands avatar
Ukraina har fått 20 flygplan till genom att reparera gamla plan.
https://twitter.com/JackDetsch/status/1516816144975421440

USA tränar redan ukrainare i att använda deras artilleri. Blir klart om bara några dagar. Snabbare än jag trodde. Ukraina kan nog ha betydande mängder väst-artilleri vid fronten om 2 veckor. Putin får skynda sig.
https://twitter.com/JackDetsch/status/1516815661045100544

Ryssland tar fortfarande in mer trupper i Ukraina, kanske vi inte sett den nya offensiven ännu?
https://twitter.com/JackDetsch/status/1516818872678199296

Ryssland har fyra nya BTG-er i Ukraina. Nu totalt 82 stycken.
https://twitter.com/JackDetsch/status/1516821043029159941
Citera
2022-04-20, 19:56
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HandgnuggarOligark
Ryssland vill tydligen skona livet på de Bandera-terrorister som gömmer sig i stålverket. Det visar tydligt att Ryssland under hela denna operation gått väldigt varsamt tillväga.
Ja verkligen skonsam! Mariupol är ju i princip oskadad och bara stålverket har fått mindre skador. Eller?
Citera
2022-04-20, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Kan du utveckla? Vad menar du att Ryssland kommer att uppnå med kriget?

Jag sitter inte på en spåkula. Ser det som händer och tar till mig bakgrunden till det. INTE MIN SANNING!

Dela upp väst med öst, skapa en buffertzon?

Ett säkerhetsarrangemang som innebär en buffertzon mellan Ryssland och Nato som skulle kunna bestå av Vitryssland, Ukraina, Georgien och Azerbajdzjan. Inga säkerhetsallianser, vare sig bilaterala eller multilaterala som omfattar ömsesidiga försvarsåtaganden för buffertzonens stater och inga utländska trupper.

Vad vet väl jag. Spekulationer om annat.
Citera
2022-04-20, 19:57
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jo jag minns det. Hitler var nominerad, han fick aldrig priset. Jag slarvade. Betyder inte att jag alltid gör det. Tro som du vill.

Henry Kissinger, beskriven som arkitekten bakom Vietnam-kriget, begåvades med Nobels fredspris. Obama fick priset innan han invaderade Libyen.

Putin är troligen aspirant. ;-) Men han har inte sagt något, än.
Citera
2022-04-20, 19:58
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abracadabra1619
Ja, förhandlingsläget blir sämre och sämre, för Ryssland. Ukraina kan snart ställa krav på att Ryssland skall lämna Krim.
Ryssland har ingen taktik överhuvudtaget. Ingen, inte ens Putin, vet nog vad målet med kriget är eftersom Rysslands mål förändras kontinuerligt från vecka till vecka. De i fronten har absolut ingen aning om vad de håller på med.

Det spelar ingen roll vad du önskar dig i detta fall. Vad som avgör är sakernas tillstånd. Men du kanske verkligen tror det du skriver.
Citera
2022-04-20, 20:00
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
De finns inget önsketänkande från min sida när det gäller stora förlustsiffror. Det jag önskar är att kriget så fort som möjligt tar slut och att därmed så få som möjligt dör.

Det skede kriget nu är i kommer antagligen ge förlustsiffror som väger över 1:10 till nackdel för Ukraina. Artilleri och flygbombning mot försvarare i skyttevärn, försvarare som får allt svårare att nås av påfyllning av förnödenheter.

’Kommer antagligen’ är nyckelfrasen här. Självklart sitter du och hoppas.
Citera
2022-04-20, 20:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lapetitepois
Jag sitter inte på en spåkula. Ser det som händer och tar till mig bakgrunden till det. INTE MIN SANNING!

Dela upp väst med öst, skapa en buffertzon?

Ett säkerhetsarrangemang som innebär en buffertzon mellan Ryssland och Nato som skulle kunna bestå av Vitryssland, Ukraina, Georgien och Azerbajdzjan. Inga säkerhetsallianser, vare sig bilaterala eller multilaterala som omfattar ömsesidiga försvarsåtaganden för buffertzonens stater och inga utländska trupper.

Vad vet väl jag. Spekulationer om annat.

Buffertzon, Ryssland skapar en buffertzon mot NATO i söder och får Finland och Sverige som direkta NATO-grannar i väst.
Citera
2022-04-20, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
1.går inte växla rubel
2 ska familjerna flytta till ryssland?

Nej då går det inte.

Ryssland har en stor guldreserv, men tror inte dom tullar på den till legoknektarna.

Kanske ställer dom upp som volontärer för ryssarna.
Ryssland ”befriade” Syrien så dom vill tacka för hjälpen.

Kanske får legoknektarna pynt från assad i Syrien.
På nåt sätt kan dom nog gå runt sanktionerna.
Citera
2022-04-20, 20:02
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Absolut kan man vända på det. Sen köper Ukraina skydd av Bandidos (Nato) mellan 2014-2022 och är sen fast i en jäkla soppa när Nato tar över restaurangen som betalning. Ur askan i elden etc. Vilket som är det ju lite trist att klämmas mellan stora spelare.

Nej Rysslan är Hells Angels, och Nato är en fackförening som stödjer restaurangens brottsoffer.
Citera
2022-04-20, 20:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lapetitepois
Motsatsen blir dock svår att bevisa.

Du vet vilka interner som släppts va?
Citera
2022-04-20, 20:06
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Sanna mina ord. Det kommer skrivas böcker och göras filmer om dessa hjältar i framtiden.
Filmer — definitivt. Men of Steel: Azov's Last Stand är en tänkbar titel.

Det är en inte obetydlig del av rapporteringen från det här kriget som verkar följa någon sorts dramaturgiskt upplägg. Serietidningsaktigt.
Citera
2022-04-20, 20:07
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Ryssarna har inga träffsäkra missiler kvar; det är därför de skjuter med 40+ år gamla kalla kriget-pjäser numera!
Att ni nyttiga idioter ska försöka försvara Putin och U-landet Ryssland är som en buskis med förståndshandikappade i huvudrollerna...

Lite så. Det är ju rena Afrika-nivån på Ryssland, folk har inte ens rinnande vatten där borta. Kolla hur fan "sjukhusen" ser ut:
https://threadreaderapp.com/thread/1510168073831165956.html

En del av USA:s interkontinentala kärnvapenarsenal har drygt 60-år på nacken. En av dessa robotar skulle testskjutas för någon vecka sedan, men USA avstod eftersom det i nuläge bedömdes kunna provocera Ryssland.

Så ja, tekniken/rymdtekniken va avancerad redan då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in