Citat:
Ursprungligen postat av
gniknus2
Om det blir krig i Ukraina ska ju givetvis vår regering försöka ta emot så många flyktingar som möjligt.
Hur tror ni våra förorter förändras om en våg av ukrainska/östeuropeiska flyktingar blandas med den befintliga arab-rika (varje fall sett till vilka som kommit de senaste 10 åren) demografin?
Jag tror på enorma problem dels för att ukrainare är ca lika låga på social tillit som araberna, men mycket nämnvärt mer sekulariserade, så friktionen kommer vara enorm när två folkgrupper ska skaffa sig ett halvsvart leverne, å MENA-folket styrs mycket mer av islam och imamer, medans ukrainarna inte direkt styrs av sin religion (kristen ortodox).
https://fof.se/artikel/2015/3/sverige-ar-ett-udda-land/
Dels tror jag inte det hjälper att Ukraina väl var del av Sovjet när de invaderade Afghanistan i slutet på 70-talet..
Sveriges förorter kommer bli ett hemskt socialt experiment med stort lidande i..
Jag vet inte hur folket i Ukraina ser på muslimer, men det ska finnas mer än en halv miljon muslimer i Ukraina så religionen känner de nog till. Många av dem ska tydligen ha lämnat Ryssland så de verkar vara mer toleranta än ryssarna.
Men om det nu blir en flyktingvåg av ukrainare som kommer till Sverige så finns det inga bostäder för dem utan de kommer att åtminstone första 2-4 åren hamna i flyktinganläggningar.
Däremot kanske många glömmer att Ryssland har stora intressen i mellanöstern. Ett krig Ryssland-Ukraina där NATO är inblandad lär sprida sig även till mellanöstern. Flera länder lär inte slippa undan striderna. Det kommer i sin tur att skapa enorma muslimska flyktingskaror.
Så jag tror ärligt inte att ukrainarna kommer att ta sig till Sverige, speciellt som att regeringen i Sverige ganska öppet uttryckt tveksamhet att släppa in ukrainare hit och är betydligt mer öppna för att ta emot muslimer.
Så jag tror att för Sveriges del kommer det nästan enbart bli muslimer som kommer till Sverige.