2022-02-21, 09:31
Medlem
Om det blir krig i Ukraina ska ju givetvis vår regering försöka ta emot så många flyktingar som möjligt.

Hur tror ni våra förorter förändras om en våg av ukrainska/östeuropeiska flyktingar blandas med den befintliga arab-rika (varje fall sett till vilka som kommit de senaste 10 åren) demografin?

Jag tror på enorma problem dels för att ukrainare är ca lika låga på social tillit som araberna, men nämnvärt mer sekulariserade, så friktionen kommer vara enorm när två folkgrupper ska skaffa sig ett halvsvart leverne, å MENA-folket styrs mycket mer av islam och imamer, medans ukrainarna inte direkt styrs av sin religion (kristen ortodox).

https://fof.se/artikel/2015/3/sverige-ar-ett-udda-land/

Dels tror jag inte det hjälper att Ukraina väl var del av Sovjet när de invaderade Afghanistan i slutet på 70-talet..

Sveriges förorter kommer bli ett hemskt socialt experiment med stort lidande i..
Senast redigerad av gniknus2 2022-02-21 kl. 09:33.
Citera
2022-02-21, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Om det blir krig i Ukraina ska ju givetvis vår regering försöka ta emot så många flyktingar som möjligt.

Hur tror ni våra förorter förändras om en våg av ukrainska/östeuropeiska flyktingar blandas med den befintliga arab-rika (varje fall sett till vilka som kommit de senaste 10 åren) demografin?

Jag tror på enorma problem dels för att ukrainare är ca lika låga på social tillit som araberna, men mycket nämnvärt mer sekulariserade, så friktionen kommer vara enorm när två folkgrupper ska skaffa sig ett halvsvart leverne, å MENA-folket styrs mycket mer av islam och imamer, medans ukrainarna inte direkt styrs av sin religion (kristen ortodox).

https://fof.se/artikel/2015/3/sverige-ar-ett-udda-land/

Dels tror jag inte det hjälper att Ukraina väl var del av Sovjet när de invaderade Afghanistan i slutet på 70-talet..

Sveriges förorter kommer bli ett hemskt socialt experiment med stort lidande i..

Jag vet inte hur folket i Ukraina ser på muslimer, men det ska finnas mer än en halv miljon muslimer i Ukraina så religionen känner de nog till. Många av dem ska tydligen ha lämnat Ryssland så de verkar vara mer toleranta än ryssarna.

Men om det nu blir en flyktingvåg av ukrainare som kommer till Sverige så finns det inga bostäder för dem utan de kommer att åtminstone första 2-4 åren hamna i flyktinganläggningar.

Däremot kanske många glömmer att Ryssland har stora intressen i mellanöstern. Ett krig Ryssland-Ukraina där NATO är inblandad lär sprida sig även till mellanöstern. Flera länder lär inte slippa undan striderna. Det kommer i sin tur att skapa enorma muslimska flyktingskaror.

Så jag tror ärligt inte att ukrainarna kommer att ta sig till Sverige, speciellt som att regeringen i Sverige ganska öppet uttryckt tveksamhet att släppa in ukrainare hit och är betydligt mer öppna för att ta emot muslimer.

Så jag tror att för Sveriges del kommer det nästan enbart bli muslimer som kommer till Sverige.
Citera
2022-02-21, 10:09
Medlem
Jag tror det blir skitbra. Vi har mer gemensamt med Ukrainare än vad vi har med övriga länder vi har fått "vinst" från. Dem är civilicerade, generellt välutbildade (hyfsat då) och villiga att arbeta. Tror tom att vi delar gener med dem då vi handlade längst floden där länge under vikingatiden, och det finns fortfarande svensktalande orter i Ukraina
Citera
2022-02-21, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torabora
Jag tror det blir skitbra. Vi har mer gemensamt med Ukrainare än vad vi har med övriga länder vi har fått "vinst" från. Dem är civilicerade, generellt välutbildade (hyfsat då) och villiga att arbeta. Tror tom att vi delar gener med dem då vi handlade längst floden där länge under vikingatiden, och det finns fortfarande svensktalande orter i Ukraina

Ja, men som jag skriver, tror du inte de kommer kollidera med araberna piss-regeringen tagit emot i hundra tusental?
Citera
2022-02-21, 10:37
Medlem
Citat:
Ja, men som jag skriver, tror du inte de kommer kollidera med araberna piss-regeringen tagit emot i hundra tusental?

Kanske, men dem tenderar också att säga vad dem tycker så det blir nog bra. Problemet vi Svenskar har är ju att vi bara kniper käft och är skraja för vad vännerna ska tycka om våra åsikter. PK polisen sitter i väggarna. Så jag tror det bara reder ut dem generella problem vi har i Sverige idag, över tid.

Sen fattar jag att Maggan som sosse inte vill ha dem i Sverige för folk som har ett förflutet i ett kommunistiskt land tenderar ju att VERKLIGEN inte rösta för V och S partier. Dem har redan upplevt vad vi kommer få uppleva om S sitter i regering fler perioder
Citera
2022-02-21, 10:39
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
OM (stort om) ukrainare behöver fly sitt land så tror jag att integrationen av dem inte kommer bli särskild svår. Jag gissar på att de inte har några problem alls med att bosätta sig längre norrut där det finns relativt goda möjligheter till egen försörjning och bostad.
Citera
2022-02-21, 10:41
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Fy fan vilken sjuk jävla regering vi har. Det är fan utom all fantasi.

Bara pedofildyrkare är välkomna ju vidrigare de är desto mer synd om dessa är det. Där har du deras sociopatiska logik i ett nötskal.
Citera
2022-02-21, 11:15
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
OM (stort om) ukrainare behöver fly sitt land så tror jag att integrationen av dem inte kommer bli särskild svår. Jag gissar på att de inte har några problem alls med att bosätta sig längre norrut där det finns relativt goda möjligheter till egen försörjning och bostad.

Jag tror som du att problemen skulle vara i det närmaste obefintlige. Jag tror inte gruppen generellt heller skulle kräva lika mycket eller känna sig lika lättkränkta eller kräva särbehandling som vissa andra grupper vi har tagit emot.
Citera
2022-02-21, 15:54
Bannlyst
Det vore en fördel med en massa flyktingar från öst. Plötsligt vore andelen svenskar/utlänningar vi inte har någonting gemensamt med mindre istället för större.
Citera
2022-02-21, 16:31
Medlem
Citat:

Enligt dem kommer de inte tas emot. Regeringen verkar ha en förkärlek för skäggbarn så då får riktiga flyktingar stryka på foten...

men hypotetiskt...

Citat:

Jag tror på enorma problem dels för att ukrainare är ca lika låga på social tillit som araberna, men nämnvärt mer sekulariserade, så friktionen kommer vara enorm när två folkgrupper ska skaffa sig ett halvsvart leverne, å MENA-folket styrs mycket mer av islam och imamer, medans ukrainarna inte direkt styrs av sin religion (kristen ortodox).

Min erfarenhet av ukrainare är att de inte är dumma i huvudet. De kommer ju endast i yttersta nödfall bosätta sig i babbe-förorten - endast när alternativ som att bo i en kartong under en bro eller dricka sig så fulla att polisen förser dem med bostad är uttömda.
Citera
2022-02-21, 16:34
Medlem
Finns redan 100 tals olika nationaliteter som bor där de nya kommer också smälta in 😀
Citera
2022-02-21, 21:58
Medlem
Sladdarens avatar
Ukrainarna kommer be på sina bara knän att slippa bo nära svartingar från dessa länder
De kommer göra sitt bästa att integrera sig och det kommer visa sig i statistiken.
De kommer springa till skolan en timme före och gå en timme senare
De kommer säkert ha tidigare erfarenheter av olika yrken eller intressen som gör att de blir snabbare anställningsbara
Ukrainare är väldigt intoleranta till massinvandringen tror jag

https://en.wikipedia.org/wiki/Islam_in_Ukraine
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här