Citat:
Ursprungligen postat av
peoplenotabigfan
Har endast lagat musslor två gånger men det var ju oerhört gott.
Dock undrar jag vad som är normalt i hur mycket skadade/döda musslor det brukar vara i ett nät som man får slänga.
Första gången jag köpte musslor på nät så var det 2-3 st som inte stängde sig när jag rengjorde dem så de åkte ju i soprna, men igår köpte jag ett nät på ett annat ställe och fick slänga ungefär 60% av musslorna då de var krossade/inte stängde sig. Det kändes ganska mycket tycker jag, vad säger ni?
Hm? Jag är ingen expert men har uppfattat det så här. Musslorna ska vara stängda innan tillagning med öppna sig under tillagning. Det är dom som kvarblir stängda som är dåliga.
Dom få gångerna jag har gjort musslor så brukar nästan alla öppna sig. Endast ett fåtal brukar kastas.
Citat:
När du ska tillaga färska musslor är det viktigt att de fortfarande lever. Musslor ska alltid vara slutna innan tillagning. Knacka på de musslor som är öppna – sluter de sig är de ok att använda, annars ska de slängas. Musslor vars skal har gått sönder ska också slängas.
Efter rensningen ska musslorna sköljas, skrubbas rena och ”skäggas” fria från trådar och alger.
Tillagade musslor ska däremot ha öppnat sig. De som fortfarande är slutna ska slängas.