2022-02-20, 13:34
Medlem
Har endast lagat musslor två gånger men det var ju oerhört gott.

Dock undrar jag vad som är normalt i hur mycket skadade/döda musslor det brukar vara i ett nät som man får slänga.

Första gången jag köpte musslor på nät så var det 2-3 st som inte stängde sig när jag rengjorde dem så de åkte ju i soprna, men igår köpte jag ett nät på ett annat ställe och fick slänga ungefär 60% av musslorna då de var krossade/inte stängde sig. Det kändes ganska mycket tycker jag, vad säger ni?
Citera
2022-02-20, 13:37
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peoplenotabigfan
Har endast lagat musslor två gånger men det var ju oerhört gott.

Dock undrar jag vad som är normalt i hur mycket skadade/döda musslor det brukar vara i ett nät som man får slänga.

Första gången jag köpte musslor på nät så var det 2-3 st som inte stängde sig när jag rengjorde dem så de åkte ju i soprna, men igår köpte jag ett nät på ett annat ställe och fick slänga ungefär 60% av musslorna då de var krossade/inte stängde sig. Det kändes ganska mycket tycker jag, vad säger ni?
Hm? Jag är ingen expert men har uppfattat det så här. Musslorna ska vara stängda innan tillagning med öppna sig under tillagning. Det är dom som kvarblir stängda som är dåliga.

Dom få gångerna jag har gjort musslor så brukar nästan alla öppna sig. Endast ett fåtal brukar kastas.

Citat:
När du ska tillaga färska musslor är det viktigt att de fortfarande lever. Musslor ska alltid vara slutna innan tillagning. Knacka på de musslor som är öppna – sluter de sig är de ok att använda, annars ska de slängas. Musslor vars skal har gått sönder ska också slängas.

Efter rensningen ska musslorna sköljas, skrubbas rena och ”skäggas” fria från trådar och alger.

Tillagade musslor ska däremot ha öppnat sig. De som fortfarande är slutna ska slängas.
Senast redigerad av persona.von.grata 2022-02-20 kl. 13:40.
Citera
2022-02-20, 14:35
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peoplenotabigfan
Det har endast hänt någon enstaka gång att jag fått slänga någon mussla för att den inte stängt sig. Några fler tillfällen då musslor varit krossade.

Kolla upp vilken dag din butik får sin leverans för att få så fräscha musslor som möjligt.
Citera
2022-02-20, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Hm? Jag är ingen expert men har uppfattat det så här. Musslorna ska vara stängda innan tillagning med öppna sig under tillagning. Det är dom som kvarblir stängda som är dåliga.

Dom få gångerna jag har gjort musslor så brukar nästan alla öppna sig. Endast ett fåtal brukar kastas.

Det är bara en dum myt utan innebörd att musslor som inte öppnar sig skulle vara dåliga!

https://www.abc.net.au/science/articles/2008/10/29/2404364.htm
Citera
2022-02-20, 18:29
Medlem
Jag har fått slänga ett tiotal någon gång normala fall som du är inne på 3-4 st. Oavsett vad folk skriver så chansar jag aldrig när det gäller musslor räcker att skalet har en spricka så kasserar jag dem!
Citera
2022-02-20, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Det är bara en dum myt utan innebörd att musslor som inte öppnar sig skulle vara dåliga!

https://www.abc.net.au/science/articles/2008/10/29/2404364.htm

Det är tvärtom musslor som inte stänger sig som man ska passa sig för! Men de som inte öppnar sig vid tillagningen är kanske inte dåliga men knappast värt att öppna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in