2022-02-20, 12:43
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Du vill ha tips på hur du klarar dig och nästan halva din budget är dedikerad till fest? Och det handlar bara om en månad? Trollar du eller är du så här patetisk på riktigt?

Patetisk kan du vara själv.
Jag har sagt att jag lägger 300 i veckan på mat, vilket jag bör klara mig på. Festa måste man också göra för att fylla vardagen.
2022-02-20, 12:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Jag har sagt att jag lägger 300 i veckan på mat, vilket jag bör klara mig på. Festa måste man också göra för att fylla vardagen.
Som sagt. En patetisk bortskämd snorunge.

Det är hur som helst noll problem att klara maten på 300kr per vecka. Hade kunnat klara mig på hälften. Först då hade det blivit en utmaning.
2022-02-20, 12:51
Medlem
Milton.Millss avatar
Citat:
300 är mycket pengar i din sits, det kan komma oförutsedda utgifter. Skulle också råda dig att undvika festande tills nästa CSN, men du gör ju som du vill.
2022-02-20, 12:58
Medlem
Bonnatorps avatar
Vad gäller mat så rekommenderar jag det här för tionde gången på forumet i ekonomisammanhang.

Om du är okej med ärtsoppa så är röda linser från lidl extrem billigt, och enligt mig rätt så gott. Kalorimässigt kan du leva på ungefär 250:- per månad om du äter bara linser till frukost lunch och middag, en kopp linser och två koppar vatten.

Blandar du i lite falukorv och wokgrönsaker så blir det en riktig gryta av det, inte mycket dyrare heller om du handlar på Lidl. Förslagsvis kan du köpa en burk multivitamin för en hundring också.
2022-02-20, 13:04
Bannlyst
Citat:
Hmm...2000 i en månad blir ungefär 500 i veckan.

Tänker att jag då har 300 kr till mat och 200 kr till fest. För 300 kan man ju ändå köpa en hel del mat. Typ laxfile kostar 70 spänn och räcker i 2 dagar. Frågan är bara om jag kommer ha disciplinen...är inte van vid att leva såhär snålt.
Nä förstår du brukar leva ganska flådigt annars på CSN. 500kr i veckan med mat nöjen och alkohol kommer aldrig fungera. Måste du äta alla dagar?
2022-02-20, 13:20
Medlem
Oj det blir tight, men systembolaget har väl öl för dryga guldpengen, så köp 5 såna 1 gång i veckan och halsa snabbt så behöver du bara dedikera 200 kr till festandet totalt och sen kan du köpa 4 cheese om dagen och du kan ändå spara 600 kr till framtida knipor!
2022-02-20, 13:26
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Som sagt. En patetisk bortskämd snorunge.

Det är hur som helst noll problem att klara maten på 300kr per vecka. Hade kunnat klara mig på hälften. Först då hade det blivit en utmaning.

Så vad är din poäng då?
2022-02-20, 13:27
Avslutad
Låna kurslitteratur på biblioteket, från tidigare studenter, köp begagnat. Fest är subjektivt, beror vad du menar med fest. Supa kan du glömma förutsatt att du inte har vänner som bjuder eller går till ställen med gratis inträde och smuttar på en drink eller flaska vatten i ett par timmar. 2000 till mat räcker finns flera trådar om detta redan.
2022-02-20, 13:27
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
300 är mycket pengar i din sits, det kan komma oförutsedda utgifter. Skulle också råda dig att undvika festande tills nästa CSN, men du gör ju som du vill.

Precis, mycket pengar som kan användas till mat.
2022-02-20, 13:29
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Hmm...2000 i en månad blir ungefär 500 i veckan.

Tänker att jag då har 300 kr till mat och 200 kr till fest. För 300 kan man ju ändå köpa en hel del mat. Typ laxfile kostar 70 spänn och räcker i 2 dagar. Frågan är bara om jag kommer ha disciplinen...är inte van vid att leva såhär snålt.
Jämför man så är lax bland de dyrare fisksorterna om du kollar på hur mycket du får för dina 70kr, en förpackning Alaska Pollock innehåller 400g och kostar 22kr som du kan göra god soppa av med rotgrönsaker, buljong och kryddor och räcker 2-3 dagar.
Gör som folk i denna tråden (FB) Länkar till butiker som säljer alkohol till Sverige (samt diskussion) istället för Systembolaget, går du ihop med någon vän och tar ett par flaskor billig vodka till dig själv så kan du komma ner till ca 80kr/liter + frakt eller 5 liter BiB rödvin för 80kr som räcker till flera helger om du hushåller.
Senast redigerad av frank_pe 2022-02-20 kl. 13:48.
2022-02-20, 13:30
Avslutad
Citat:
Så vad är din poäng då?
Vad är din poäng själv? Du frågar hur du ska klara dig en månad med en summa som är absolut noll problem att klara sig på om man inte är utvecklingsstörd.
2022-02-20, 13:31
Medlem
Citat:
Jag lever på CSN just nu. Jag har nu dragit på mig en hel del fakturor som jag såklart kommer betala nu när pengarna kommer (kanske inte var det smartaste nej, men gjort är gjort). Sedan har jag dyr kurslitteratur som jag också måste köpa nu. Kvar kommer då bli ca 2000 kr. Kan man leva på det i en månad? Jag bor ensam, har inga dyra hobbys (gillar dock att festa på helgerna, men det brukar inte vara så dyrt, 100-200 per kväll kanske med all sprit från systemet). Kan jag klara mig? Har ni någon tips på hur man kan överleva på 2000 kr utan att behöva ta från sparkontot (dessa pengar rör jag bara om det skulle krisa rejält)?

Välj själv.
500kr/vecka eller åk och köp ris/pasta/havregryn/ägg/lök så har du mat för hela perioden.

Det räcker och blir över.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in