2022-02-20, 12:09
Avstängd
Craiggs avatar
Jag lever på CSN just nu. Jag har nu dragit på mig en hel del fakturor som jag såklart kommer betala nu när pengarna kommer (kanske inte var det smartaste nej, men gjort är gjort). Sedan har jag dyr kurslitteratur som jag också måste köpa nu. Kvar kommer då bli ca 2000 kr. Kan man leva på det i en månad? Jag bor ensam, har inga dyra hobbys (gillar dock att festa på helgerna, men det brukar inte vara så dyrt, 100-200 per kväll kanske med all sprit från systemet). Kan jag klara mig? Har ni någon tips på hur man kan överleva på 2000 kr utan att behöva ta från sparkontot (dessa pengar rör jag bara om det skulle krisa rejält)?
2022-02-20, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Jag lever på CSN just nu. Jag har nu dragit på mig en hel del fakturor som jag såklart kommer betala nu när pengarna kommer (kanske inte var det smartaste nej, men gjort är gjort). Sedan har jag dyr kurslitteratur som jag också måste köpa nu. Kvar kommer då bli ca 2000 kr. Kan man leva på det i en månad? Jag bor ensam, har inga dyra hobbys (gillar dock att festa på helgerna, men det brukar inte vara så dyrt, 100-200 per kväll kanske med all sprit från systemet). Kan jag klara mig? Har ni någon tips på hur man kan överleva på 2000 kr utan att behöva ta från sparkontot (dessa pengar rör jag bara om det skulle krisa rejält)?

2000 bara i fickpengar? Klart det går.

Basal mat som ris o pasta med storpack av tillbehör som du snålar på. Bara vatten att dricka hela månaden. Bra dessutom.

Ta bort Netflix o allt under en månad..

Finns mkt o göra
2022-02-20, 12:15
Medlem
Finns typ 1 miljon liknande trådar. Ett tips är ju att inte kröka upp 800kr av de 2000kr du har..
2022-02-20, 12:17
Avstängd
Craiggs avatar
Hmm...2000 i en månad blir ungefär 500 i veckan.

Tänker att jag då har 300 kr till mat och 200 kr till fest. För 300 kan man ju ändå köpa en hel del mat. Typ laxfile kostar 70 spänn och räcker i 2 dagar. Frågan är bara om jag kommer ha disciplinen...är inte van vid att leva såhär snålt.
2022-02-20, 12:17
Medlem
Emellies avatar
Beror på vilka kostnader du behöver täcka med dessa 2000 kronor.

Mat och liknande täcker det utan problem så länge du inte äter ute alltför ofta.

Sen har du ju tillgång till ett sparkonto som du skriver, så du behöver ju inte oroa dig för att det ska gå helt åt skogen.
2022-02-20, 12:19
Avstängd
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emellie
Beror på vilka kostnader du behöver täcka med dessa 2000 kronor.

Mat och liknande täcker det utan problem så länge du inte äter ute alltför ofta.

Sen har du ju tillgång till ett sparkonto som du skriver, så du behöver ju inte oroa dig för att det ska gå helt åt skogen.

Vill helst inte röra sparpengarna för mycket.

Dessa 2000 är bara till mat och fest. Fest brukar inte vara så dyrt för mig.
2022-02-20, 12:19
Medlem
Inga problem. Mycket rotfrukter och gör grytor eller liknande och frys in. Vill du ha kött, köp kyckling.
2022-02-20, 12:21
Medlem
Emellies avatar
Citat:
Vill helst inte röra sparpengarna för mycket.

Dessa 2000 är bara till mat och fest. Fest brukar inte vara så dyrt för mig.

Då bör det räcka utan problem. Ett tips är att göra en budget och planera dina inköp som du redan började med i ditt inlägg i tråden.

Citat:
Tänker att jag då har 300 kr till mat och 200 kr till fest. För 300 kan man ju ändå köpa en hel del mat. Typ laxfile kostar 70 spänn och räcker i 2 dagar. Frågan är bara om jag kommer ha disciplinen...är inte van vid att leva såhär snålt.
2022-02-20, 12:24
Medlem
Zaedrewss avatar
Snålt men kan gå. Du snusar eller röker inte? Boendet fixat? Då har du 66 spänn om dagen till käk. Festa kan du glömma!
2022-02-20, 12:35
Medlem
Om du ger fan i festandet har du ju större chans att klara av målet. Skulle det visa att man mot slutet av fattigperioden har pengar över så kan man ju unna sig en större fest.
2022-02-20, 12:38
Medlem
Milton.Millss avatar
Haha vad fan du måste skoja. Det går även på 1000 kr. Men som sagt du får endast köpa mat och förbrukningsvaror. Inga kläder eller nöjessaker! Det du kanske kan unna dig är kaffe (hemma då). Du klarar dig på ärtsoppa, ägg och havregyn med mjölk. Ärtsoppa kan du äta en gång per dag, en tub kostar 8 kr och ger 500 g, vilket är en rejäl portion som du blir mätt av. Köp en paprika ibland för c-vitamin. Detta blir 500 kr ungefär att leva på mat i en månad. 1500 över för annat.
Senast redigerad av Milton.Mills 2022-02-20 kl. 12:43.
2022-02-20, 12:41
Avslutad
Citat:
Hmm...2000 i en månad blir ungefär 500 i veckan.

Du vill ha tips på hur du klarar dig och nästan halva din budget är dedikerad till fest? Och det handlar bara om en månad? Trollar du eller är du så här patetisk på riktigt?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in