2022-02-21, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
?

Person A väljer bundet på 50 öre.
Person B väljer helt rörligt.

Månaderna går. Plötsligt kostar elen 2 kr per kwh.

Person A: Haha, jag sade ju att det var bättre att binda. Här sitter jag och betalar enbart 50 öre per kwh medan du betalar 2 kronor!

Person B: Men… jag betalar ju ändå mindre i snitt än vad du gör. Hela sommaren betalade jag 16 öre per kwh medan du betalade 2 kronor.
Citera
2022-02-21, 10:43
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterkuk

Person A: Haha, jag sade ju att det var bättre att binda. Här sitter jag och betalar enbart 50 öre per kwh medan du betalar 2 kronor!

Person B: Men… jag betalar ju ändå mindre i snitt än vad du gör. Hela sommaren betalade jag 16 öre per kwh medan du betalade 2 kronor.
Fast vad har det med ditt svar som jag satte frågetecken på att göra?
(FB) Ni med timpris-debitering på elen, hur mycket sparar ni varje månad?
Citera
2022-02-21, 11:35
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:

Varför skulle A betala 2 kr på sommaren?
Citera
2022-02-21, 11:39
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sergeantwermak
Tror att många gör fel i gämförelsen.

Hur uttalar du ”Gämförelsen” ? Med hårt eller mjukt ”G” ?
Senast redigerad av Messerschmitt 2022-02-21 kl. 11:41.
Citera
2022-02-21, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Fast vad har det med ditt svar som jag satte frågetecken på att göra?
(FB) Ni med timpris-debitering på elen, hur mycket sparar ni varje månad?

Jag kan inte förenkla svaret mer än så dessvärre.
Citera
2022-02-21, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Varför skulle A betala 2 kr på sommaren?

Jag vet inte, du får använda fantasin. Finsk kärnkraft stannar och de tvingas buda på svensk produktion på Nordpool samtidigt som det är vindstilla? Bara fantasin sätter gränser i ett hypotetiskt exempel.
Citera
2022-02-21, 14:54
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Jag vet inte, du får använda fantasin. Finsk kärnkraft stannar och de tvingas buda på svensk produktion på Nordpool samtidigt som det är vindstilla? Bara fantasin sätter gränser i ett hypotetiskt exempel.
Har man fast pris betalar man väl samma oavsett om finsk kärnkraft stannar eller om det inte blåser en sekundmeter. Då betalar man inte 2kr sommartid om man har bundit det till 50öre...
Citera
2022-02-21, 15:59
Medlem
Citat:
Har man fast pris betalar man väl samma oavsett om finsk kärnkraft stannar eller om det inte blåser en sekundmeter. Då betalar man inte 2kr sommartid om man har bundit det till 50öre...

Precis, person B i mitt exempel betalar rörligt. Alltså 2 kronor när spotpriset är 2 kronor. Person A har bundit priset, hen betalar alltid 50 öre oavsett vad spotpriset är.

Person A betalar aldrig 2 kronor. Jag läste din fråga fel.
Citera
2022-02-21, 16:18
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Precis, person B i mitt exempel betalar rörligt. Alltså 2 kronor när spotpriset är 2 kronor. Person A har bundit priset, hen betalar alltid 50 öre oavsett vad spotpriset är.

Person A betalar aldrig 2 kronor. Jag läste din fråga fel.

Ja det var det här påståendet jag fann märkligt...
Borde väl ha stått...
Person B: Men… jag betalar ju ändå mindre i snitt än vad du gör. Hela sommaren betalade jag 16 öre per kwh medan du betalade 50 öre.

För att jämföra bör man givetvis räkna vad man betalt totalt för samma kWh över ett helt år.
Många tror dessutom felaktigt att rörligt pris är detsamma som timpris.
Citera
2022-02-21, 18:42
Medlem
Citat:
Ja det var det här påståendet jag fann märkligt...
Borde väl ha stått...
Person B: Men… jag betalar ju ändå mindre i snitt än vad du gör. Hela sommaren betalade jag 16 öre per kwh medan du betalade 50 öre.

För att jämföra bör man givetvis räkna vad man betalt totalt för samma kWh över ett helt år.
Många tror dessutom felaktigt att rörligt pris är detsamma som timpris.

Ja, A band ju vid 50 öre.
Citera
2022-02-21, 21:09
Medlem
8bitrages avatar
Citat:

50 öre menar du i slutet, det är förvisso sant, men åtminstone jag har mycket högre elförbrukning vintertid när priserna är höga än sommartid
Citera
2022-02-21, 22:56
Medlem
Jag hade detta ett tag. Betalade både något över spotpriset och något under. Tycker det bara var stressande att behöva tänka på när man skall göra vad. Och att det inte ens funkade varje månad...har ändå uppkopplad värmepump som vet dygnspriset. nej bort med skiten. Snittet över månaden är mer rogivande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in