2022-02-20, 10:54
Medlem
Hej.

Jag har på senaste tiden blivit riktigt sugen på en ny bil. Jag har kollat mycket på Volvo V70 gen 1 och även V70N och gillar de väldigt mycket. Har även provkört en V70 gen 1, köregenskaperna och ljuder från 5:an faller mig minst sagt i smaken.

Det jag undrar är hur dyr en gen 1 eller N hade varit att äga och vad som är ett rimligt miltal på en sådan.

Svar uppskattas!
Citera
2022-02-20, 10:57
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Den blir hur dyr som helst om du inte kan meka själv...
Citera
2022-02-20, 11:00
Medlem
Köp en bil som har haft få ägare. Brukar vara säkrare att köpa en sådan.

Du får väl räkna med att de är körda ca 1500 -2000 mil per år.
Citera
2022-02-20, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brevladan21
Hej.

Jag har på senaste tiden blivit riktigt sugen på en ny bil. Jag har kollat mycket på Volvo V70 gen 1 och även V70N och gillar de väldigt mycket. Har även provkört en V70 gen 1, köregenskaperna och ljuder från 5:an faller mig minst sagt i smaken.

Det jag undrar är hur dyr en gen 1 eller N hade varit att äga och vad som är ett rimligt miltal på en sådan.

Svar uppskattas!
De bilarna tillverkas inte längre och kan följdaktligen inte köpas nya.
Citera
2022-02-20, 11:05
Medlem
Fattar inte TS...gamla bilar....tråkiga å köra..hög bränsleförbrukning..skyhög fordonskatt om diesel...ålderdomlig teknik nu....servisar svindyra...
Citera
2022-02-20, 11:31
Medlem
Får väl omformulera
Jag vill ha en annan bil, ny till skillnad från den jag har nu, inte fabriksny.

Jag är mycket för gamla bilar och håller inte alls med det nån skriver om att de är tråkiga att köra jämfört med nya bilar. Min prisklass ligger på 10-15 tusen då jag är 18 år och ej ekonomiskt oberoende.

Har ni något tips på en bil som kostar som högst 20 tusen, som är pålitlig, bränslesnål och inte 20 år gammal så hör jag gärna!
Citera
2022-02-20, 11:32
Medlem
Citat:
Får väl omformulera

Jag är mycket för gamla bilar och håller inte alls med det nån skriver om att de är tråkiga att köra jämfört med nya bilar. Min prisklass ligger på 10-15 tusen då jag är 18 år och ej ekonomiskt oberoende.

Har ni något tips på en bil som kostar som högst 20 tusen, som är pålitlig, bränslesnål och inte 20 år gammal så hör jag gärna!

En V70 hade jag också tittat på. Kvalitet och skön att köra. Kolla bara serviceboken ordentligt att det är skött och inte ligger någon stor service efter du köpt
Citera
2022-02-20, 12:41
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Får väl omformulera

Pålitlig,bränslesnål,går som en Ferarri och är billig?😄

Visste jag,så skulle jag också ha en sådan!

Överväg en ännu äldre! Tidiga -88'or har inte katalysator,besiktas varannat år,skattefria.

För 20' får du inte en 740 med T5 motor...

Men en vanlig 7-fjärs kan du kanske leta fram,med lite tur så hittar du en skaplig,de kan dra så lite som 0,7l/milen,men i tråkigare fall 1,2-1,4 (det gör min automat)

För 20' så kan vi nog konstatera att få kriterier kommer uppfyllas...jag vet att de inte är några under av tillförlitlighet,men en besiktad 9-5 för 10' och kör så länge det går,är nog roligare...
Citera
2022-02-20, 15:32
Medlem
OffensiveDopeMans avatar
Volvo V70? Hahah skojaru?
Bmw e46 och e39 är vad som gäller. Man kan få dem billigt och de håller länge
Citera
2022-02-20, 16:49
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OffensiveDopeMan
Volvo V70? Hahah skojaru?
Bmw e46 och e39 är vad som gäller. Man kan få dem billigt och de håller länge

I grund och botten är det väl solida bilar, men många är hårt/slutkörda och en sådan bil blir varken billig eller pålitlig.
Citera
2022-02-20, 20:54
Medlem
Problemet med bilar som är runt 20år är elektronik som börjar nå sin tekniska livslängd.

VOLVO är väl vad jag förstått ingen problem bil på elektronik området men reservdelar på just elektronik är dyrt.

Jag brukar säga "den fattige köper dyrt"
Du kanske inte är fattig men kanske förstår vad jag menar. .....En så gammal snorbillig bil du är inne på lär kosta att hålla igång.

Idag är åldern viktigare än miltalen!

Håller med
Citat:
orvaren
att gå hellre ner till ännu äldre 80-talare.
De ha mer "analog" elektronik och framförallt mycket mindre
På en V70 har snudd på allt ett kretskort! Blinkersarm jag skulle byta fick jag lämna in bilen för "lära" sig nya armen
Citera
2022-02-20, 20:59
Medlem
polarn köpte en 2008 ny v70 d5.....fy fan va dyr den varit...allt har krånglat på den....har gått 16000 mil nu...nu börjar aoutomaten krångla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in