2022-02-20, 10:25
Medlem
Rutger.Jonakers avatar
Mitt badrum på övre plan vållar mig lite problem. Eller problem och problem... Där finns badkar. Jag tycker inte om badkar och tänkte sätta in en duschkabin. Så långt allt väl. Men... Det är tyvärr snedtak i badrummet och en kabin hade aldrig i helsike gått in eftersom den som planerade utrymmet placerat badkaret där taket är lågt. Det är inte dags att renovera än, så surt att riva upp hela badrummet för 100-150 000 för en sån detalj. Frågan är om man kan byta plats på duschplats och handfat? Finns ju vattenrör och avlopp på båda sidor. Naturligtvis får jag behålla golvbrunnen under handfatet eftersom golvet lär falla ditåt. Är detta praktiskt möjligt?

Vidare... Skall renovera taket på sikt. Är det mycket krångligt att sätta in ett takfönster i badrummet då? Och bryter jag då fuktspärren?
Citera
2022-02-20, 10:32
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutger.Jonaker
Mitt badrum på övre plan vållar mig lite problem. Eller problem och problem... Där finns badkar. Jag tycker inte om badkar och tänkte sätta in en duschkabin. Så långt allt väl. Men... Det är tyvärr snedtak i badrummet och en kabin hade aldrig i helsike gått in eftersom den som planerade utrymmet placerat badkaret där taket är lågt. Det är inte dags att renovera än, så surt att riva upp hela badrummet för 100-150 000 för en sån detalj. Frågan är om man kan byta plats på duschplats och handfat? Finns ju vattenrör och avlopp på båda sidor. Naturligtvis får jag behålla golvbrunnen under handfatet eftersom golvet lär falla ditåt. Är detta praktiskt möjligt?

Vidare... Skall renovera taket på sikt. Är det mycket krångligt att sätta in ett takfönster i badrummet då? Och bryter jag då fuktspärren?

Det bör inte vara några problem att byta plats för dusch och handfat. Ett takfönster är ganska enkelt att installera och påverkar inte någon fuktspärr specifikt för badrum. Dock kanske det är vettigare att bygga en kupa om du ändå ska renovera taket inom relativt snar framtid.
Citera
2022-02-20, 11:11
Medlem
Rutger.Jonakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Det bör inte vara några problem att byta plats för dusch och handfat. Ett takfönster är ganska enkelt att installera och påverkar inte någon fuktspärr specifikt för badrum. Dock kanske det är vettigare att bygga en kupa om du ändå ska renovera taket inom relativt snar framtid.
Tack för ett bra svar! Visserligen kan kupa vara ett alternativ, men det innebär ingrepp i kattvinden och den har bara ingång på ena sidan av huset, så då får jag ta upp ett hål i arbetsrummet och huset har redan kupa åt andra hållet, så blir kanske lite "tårta på tårta". Men tänkte att ett takfönster skulle i alla fall ge lite ljus. Badrummet är stort så det räcker, bara väldigt taskigt planerat.
Citera
2022-02-20, 14:31
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Du kan ju alltid välja måttbeställd så det passar in i dina vinklar.

Första träffen på Google.
https://www.inr.se/design/duschar/alternativ-och-tillval-for-duschvaggar/skraddarsydd-mattanpassad-duschvagg/
Citera
2022-02-20, 17:47
Medlem
Rutger.Jonakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Du kan ju alltid välja måttbeställd så det passar in i dina vinklar.

Första träffen på Google.
https://www.inr.se/design/duschar/alternativ-och-tillval-for-duschvaggar/skraddarsydd-mattanpassad-duschvagg/
Förvisso, men vill ha kabin eftersom jag inte vill utsätta tätskiktet för direkt vattentryck. Och det känns som en dyr lösning. Därtill är jag lång och känner att handfatet hade suttit betydligt bättre där. Men, tanken var god! Jag får undersöka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in