2022-02-19, 00:25
Medlem
Jag har varit sugen ett tag nu på att köpa en elcykel. Jag vet så lite om hur lagstiftningen ser ut och vilka modeller som finns så jag ställer följande frågor:

Skjuts på pakethållare - är det olagligt, lagligt, eller måste man se till att ha en cykel utrustad med rätt sorts säkerhetsmanicker?

Finns det någon modell elcykel som är speciellt anpassad för att skjutsa någon, kanske med en liten plats att vila fötterna på? Någon som kostar runt 20,000 kr?
Citera
2022-02-19, 00:39
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekburger
Jag har varit sugen ett tag nu på att köpa en elcykel. Jag vet så lite om hur lagstiftningen ser ut och vilka modeller som finns så jag ställer följande frågor:

Skjuts på pakethållare - är det olagligt, lagligt, eller måste man se till att ha en cykel utrustad med rätt sorts säkerhetsmanicker?

Finns det någon modell elcykel som är speciellt anpassad för att skjutsa någon, kanske med en liten plats att vila fötterna på? Någon som kostar runt 20,000 kr?

Från Transportstyrelsens hemsida:

Citat:
Passagerare
På en cykel eller en moped får inte samtidigt färdas flera personer än cykeln eller mopeden är byggd för.

Elsparkcyklar är till exempel avsedda för endast en person och det är därför inte tillåtet att ta med någon passagerare på dessa fordon.

När en cykel eller moped klass II har lämpliga säten och effektivt skydd mot hjulekrarna får dock på fordonet färdas ytterligare
1. ett barn under tio år, om den som styr fordonet har fyllt femton år, eller
2. två barn under sex år, om den som styr fordonet har fyllt arton år.
Citera
2022-02-19, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Från Transportstyrelsens hemsida:

Är stolen i nedanstående länk som är utformat för en vuxen och avsedd för en lastcykel tillåtet i Sverige? Totalvikten behöver förstås vara inom tillåten vikt för lastcykeln, men det finns lastcyklar som klarar 200 kg (inlusive cyklist och cykel).

https://www.cycletogo.com/product/tern-captains-chair-cargo-bike-seat-gsd-hsd/

Här är tillverkarens sida: https://www.ternbicycles.com/us/accessories/471/captains-chair

Där står förresten att stolen är rekommenderad för vuxna och större barn från 10 år och 140 cm när den används med GSD och Sidekick Joyride Bars eller Sidekick Bars. GSD verkar kosta kring 50 000 kr och uppåt beroende på modell.

Men ett bättre alternativ för att vara två personer på en cykel är nog en tandem:
https://www.ebike-solutions.com/de/e-bike-nachruesten/tandem-fahrrad/
Senast redigerad av Hominem 2022-02-19 kl. 13:56.
Citera
2022-12-16, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekburger

Hehe, tyckte det stod enhjuling istf elcykel. Ja, det finns ju cyklar för olika ändamål... tandem
Citera
2022-12-17, 08:11
Medlem
killawifes avatar
Man får skjutsa barn men inte vuxna. Och de ska sitta i ett säte. Man tror ju att polisen ger blanka fan i om nån skjutsar på en cykel för vem bryr sig liksom, men en polare till mig fick böter när han skjutsade en kompis i regnet en gång.
Citera
2022-12-17, 17:56
Medlem
PliktenKallars avatar
Undrar hur mycket mer batteri det drar med en extra person på cykeln? Hur mycket effekt tappas ungefär? 50% ?
Citera
2022-12-17, 18:01
Medlem
Soperents avatar
Ett barn går säkert bra men pakethållare brukar vara gjorda för max 25kg. Det är inte lämpligt att skjutsa runt någon vuxen på.
Citera
2023-01-12, 00:48
Medlem
Knivur-273s avatar
Pakethållaren klarar egentligen bara 25 kg, och så måste du ha rätt tryck i bakdäcket. Minst 4 bar, om du skall skjutsa en "tung" flicka som kanske väger bara 50 kg.

Hjulet klarar bara 130 kg, om alla ekrarna är perfekt uppspända till 1000 Newton. Ja, i längden alltså.

Det går bra, om det inte sker för ofta, för annars får man ekerbrott på grund av utmattning. Ekrarna tål inte att överbelastas i cykler med spända och slaka. De måste vara riktigt stenhårt och lika spända.

Jag servade ett hjul till en kamrat som väger ~185 kg. (fördelat på två hjul, det mesta baktill) Jag använde ett specialverktyg som få människor innehar, nämligen en s.k. ekertensiometer. Nu kunde jag spänna upp hans hjul, även med en vippindikator, för att kunna ta ut skevheter genom justering av ekrarna. Jag brukar nöja mig med +/- 0,1 mm, men ibland klarar jag 0,05 mm.

Skeva hjul tenderar att bli skevare och skevare, och förlora ekerspänningen. Raka och likformigt hårt spända hjul håller längre.

Variation av ekerspänning, brukar jag tvingas att nöja mig med +/- 10 procent och 1000 Newton.

Inga problem hittils. Trots att han är för tung.
Senast redigerad av Knivur-273 2023-01-12 kl. 01:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in