Citat:
Ursprungligen postat av
sat1337en
2018 bytte jag från en av sparbankerna till Handelsbanken, pga tjejens farsa hade bra kontakter på den banken = bra ränta.
Nu har vi nyligen separerat och våran gemensamma lgh är såld sedan någon vecka tillbaka.
Jag har knarkat hemnet i en vecka och lyckats hittat en lgh som faller mig i smaken.
Jag har fast jobb(elektriker) så lönen är det inget fel på.. ur låneperspektiv framförallt.
Fan va gött tänkte jag, den här lgh kommer jag kunna ha råd med, även om de blir lite budgivning.
Glider in och gör min kalkyl med alla nuffror som är nödvändiga. Får grönt ljus på hemsidan att lånet är möjligt.
Får kontakt med en snubbe vid namn Anders på banken och han ställer lite enklare, rutinmässiga frågor som jag svarar på utan problem, skickar även iväg ett arbetsgivarintyg som han ber om.
Viktigt att veta om nu är att jag inte har, eller någonsin haft, betalningsanmärkningar.
Det som däremot har hänt är att vi har lyckats "glömma" bort att betala en bolåneAVI innan förfallodatum och på så vis fått en påminnelse för missad AVI, som vi självklart har betalat då.
hur som haver..
Det jag får till svar efter inskickad förfrågan på lånelöfte är;
"När du skött dina lånebetalningar utan påminnelser under ett helt år är du välkommen att skicka in en ansökan igen så kan vi titta hur det ser ut då"
Får man göra så? Är det rimligt att avslå en ansökan pga några försenade betalningar av amortering, MEN som betalats innan det gått till inkasso el. dyl, ett fåtal gånger? När jag inte har en enda anmärkning????
Jag blev så jävla lack så jag visste fan inte vad jag hette där ett tag.
En fråga återstår bara; Hur ska jag kunna bevisa att jag kan sköta mina lånebetalningar utan påminnelser då jag inte har eller får något lån????
Vilket jävla pulver asså.
Är de fler som råkat ut för samma?
Mvh
Nu har vi inte all fakta på bordet, men skulle gissa att det inte endast är att ni var sena vid ett tillfälle på lånen. Det är något annat som skaver för banken, och det tillsammans med en sen betalning fäller ditt lånelöfte i detta fallet.
Om banken får göra så? Absolut! Det är inte välgörenhet dom pysslar med, dom väljer själva vilka ärende dom vill acceptera eller avslå. Dom ska alltid kunna ge en förklaring till varför om kunden efterfrågar, men det går alltid att hitta om banken vill (som i ditt fall).
Surt oavsett, men tänk på att just SHB är kända för hängslen och livrem x100 (därav nästan aldrig några kreditförluster), så vänd dig till Swedbank, ej sparbank, eller SBAB eller nått istället.
Undvik Sparbankerna om du vill ha en bra ränta, då dom betalar en stor del av sin marginal till just Swedbank för sina bolån.