2022-02-16, 23:52
Medlem
Jag undrar om kåldolmar,köttbullar och palt är unikt Svenska maträtter. Förekommer det exempelvis att man äter kåldolmar och köttbullar med lingonsylt och gräddsås i andra länder i Europa?det finns väl varianter på potatis dumplings i många länder I Europa men är Svenska pitepalten på ngt sätt unik i tillagnings metoder eller tillbehör?är svensk köttsoppa annorlunda än köttsoppa i andra europeiska länder?är det unikt svenskt med sirap o ättika i bruna bönor?ja nu har vi lite diskussion underlag här.
Citera
2022-02-17, 00:00
Medlem
TheJackets avatar
Kåldolmar är från Turkiet. Dolma är ett turkiskt ord som betyder "fylld".
Citera
2022-02-17, 00:00
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Jag undrar om kåldolmar,köttbullar och palt är unikt Svenska maträtter. Förekommer det exempelvis att man äter kåldolmar och köttbullar med lingonsylt och gräddsås i andra länder i Europa?det finns väl varianter på potatis dumplings i många länder I Europa men är Svenska pitepalten på ngt sätt unik i tillagnings metoder eller tillbehör?är svensk köttsoppa annorlunda än köttsoppa i andra europeiska länder?är det unikt svenskt med sirap o ättika i bruna bönor?ja nu har vi lite diskussion underlag här.

Kåldolmar är från Turkiet och köttbullar är vanligt i hela Europa, kokta eller stekta. Brun/gräddsås likaså. Lingonsylt är inget som fastnat utanför Sverige (konstigt för det är så gott), hjortron likaså. Har noll koll på palt.

Köttsoppa ser jag inget särskilt svenskt i. När jag tänker på svenska rätter (förutom surströmming och kräftor) så är nog kryddningen en stor grej, kalops och dillkött är fantastiskt gott och är svåra att hitta på samma sätt utomlands.
Citera
2022-02-17, 00:05
Medlem
Andersdamaans avatar
En sorts palt/kroppkaka är poppis i Litauen. Likaså i Tyskland.
Citera
2022-02-17, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Kåldolmar är från Turkiet. Dolma är ett turkiskt ord som betyder "fylld".
Jag vet men det unika ,med Svenska varianten på kåldolmar är väl att vi glaserar den med sirap samt serverar den med gräddsås o lingonsylt.
Citera
2022-02-17, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Serverar dom den med smör och lingonsylt? I Tyskland och Litauen?
Citera
2022-02-17, 00:11
Medlem
Finns det någon fast definierad lista med vilka rätter som faktiskt betraktas som ”svensk husmanskost”?
Citera
2022-02-17, 00:13
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Kåldolmar är från Turkiet och köttbullar är vanligt i hela Europa, kokta eller stekta. Brun/gräddsås likaså. Lingonsylt är inget som fastnat utanför Sverige (konstigt för det är så gott), hjortron likaså. Har noll koll på palt.

Köttsoppa ser jag inget särskilt svenskt i. När jag tänker på svenska rätter (förutom surströmming och kräftor) så är nog kryddningen en stor grej, kalops och dillkött är fantastiskt gott och är svåra att hitta på samma sätt utomlands.
Lapskojs, av alla saker, äter man i UK. Har dessutom enligt Wikipedia gett oss smeknamnet "scousers" för Liverpool-bor.

Kalops finns utomlands också, mer eller mindre i alla fall. Men det brukar oftast bara heta typ "biffgryta" eller något åt det hållet. Hade en lång diskussion med en.. jag har för mig halvsvensk brud i USA om just kalops och lapskojs.
Citera
2022-02-17, 00:14
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Serverar dom den med smör och lingonsylt? I Tyskland och Litauen?
Nix. Litauerna käkar palten med syrad grädde och tyskarna käkar den som den är som tillbehör till haxe. Österrikarna käkar dock lingon till ibland har jag sett. Smöret är det nog mest svenskar och norrmän som käkar till palt. Norrmännens palt heter f.ö raspeballer.

En grej som jag tror att vi svenskar är ganska ensamma om är isterband med dillstuvad potatis! Riktigt smarrigt det!
Citera
2022-02-17, 00:14
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Finns i Spanien också, Friterad och med stark sås
Citera
2022-02-17, 00:15
Medlem
Kroppkakor, fläskpannkaka, lufsa, fläsk med löksås, sjömansbiff, stekt inlagd strömming, sill, jansons frestelse, toast skagen a la wretman. Listan går att göra lång om man tänker till lite!
Citera
2022-02-17, 00:23
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
En grej som jag tror att vi svenskar är ganska ensamma om är isterband med dillstuvad potatis! Riktigt smarrigt det!
Det var väl ett bra exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in