Jag undrar om kåldolmar,köttbullar och palt är unikt Svenska maträtter. Förekommer det exempelvis att man äter kåldolmar och köttbullar med lingonsylt och gräddsås i andra länder i Europa?det finns väl varianter på potatis dumplings i många länder I Europa men är Svenska pitepalten på ngt sätt unik i tillagnings metoder eller tillbehör?är svensk köttsoppa annorlunda än köttsoppa i andra europeiska länder?är det unikt svenskt med sirap o ättika i bruna bönor?ja nu har vi lite diskussion underlag här.
Jag undrar om kåldolmar,köttbullar och palt är unikt Svenska maträtter. Förekommer det exempelvis att man äter kåldolmar och köttbullar med lingonsylt och gräddsås i andra länder i Europa?det finns väl varianter på potatis dumplings i många länder I Europa men är Svenska pitepalten på ngt sätt unik i tillagnings metoder eller tillbehör?är svensk köttsoppa annorlunda än köttsoppa i andra europeiska länder?är det unikt svenskt med sirap o ättika i bruna bönor?ja nu har vi lite diskussion underlag här.
Kåldolmar är från Turkiet och köttbullar är vanligt i hela Europa, kokta eller stekta. Brun/gräddsås likaså. Lingonsylt är inget som fastnat utanför Sverige (konstigt för det är så gott), hjortron likaså. Har noll koll på palt.
Köttsoppa ser jag inget särskilt svenskt i. När jag tänker på svenska rätter (förutom surströmming och kräftor) så är nog kryddningen en stor grej, kalops och dillkött är fantastiskt gott och är svåra att hitta på samma sätt utomlands.
Kåldolmar är från Turkiet och köttbullar är vanligt i hela Europa, kokta eller stekta. Brun/gräddsås likaså. Lingonsylt är inget som fastnat utanför Sverige (konstigt för det är så gott), hjortron likaså. Har noll koll på palt.
Köttsoppa ser jag inget särskilt svenskt i. När jag tänker på svenska rätter (förutom surströmming och kräftor) så är nog kryddningen en stor grej, kalops och dillkött är fantastiskt gott och är svåra att hitta på samma sätt utomlands.
Lapskojs, av alla saker, äter man i UK. Har dessutom enligt Wikipedia gett oss smeknamnet "scousers" för Liverpool-bor.
Kalops finns utomlands också, mer eller mindre i alla fall. Men det brukar oftast bara heta typ "biffgryta" eller något åt det hållet. Hade en lång diskussion med en.. jag har för mig halvsvensk brud i USA om just kalops och lapskojs.
Serverar dom den med smör och lingonsylt? I Tyskland och Litauen?
Nix. Litauerna käkar palten med syrad grädde och tyskarna käkar den som den är som tillbehör till haxe. Österrikarna käkar dock lingon till ibland har jag sett. Smöret är det nog mest svenskar och norrmän som käkar till palt. Norrmännens palt heter f.ö raspeballer.
En grej som jag tror att vi svenskar är ganska ensamma om är isterband med dillstuvad potatis! Riktigt smarrigt det!
Kroppkakor, fläskpannkaka, lufsa, fläsk med löksås, sjömansbiff, stekt inlagd strömming, sill, jansons frestelse, toast skagen a la wretman. Listan går att göra lång om man tänker till lite!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!