2022-02-16, 14:36
Medlem
deutsche welle Sparkar alla sina arabiskans journalister efter kritik mot Israel.

Vad tycker ni om det?

Gäller inte yttrandefriheten för Israel kritiker?

https://www.aljazeera.com/amp/news/2...arab-employees
Citera
2022-02-16, 14:43
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
deutsche welle Sparkar alla sina arabiskans journalister efter kritik mot Israel.

Vad tycker ni om det?

DW har ungefär 1 500 anställda och ytterligare 1 500 frilansare. De producerar program på fyra språk, varav ett är arabiska. De har nu avskedat fem plus två arabiska medarbetare, då de uttryckt sig anti-semitiskt. Oavsett vad man tycker om att dessa sju personer fått kicken, hur i helvete får du det till att DW "Sparkar alla sina arabiskans journalister [sic!]"? Är du efterbliven eller arab?
Citera
2022-02-16, 15:03
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:

Vad tycker ni om det?

Det här gänget utreddes av en extern expertpanel som kom fram till att det inte var felaktigt.

Ett exempel på dessa personers förehavanden är t.ex. tweeten "What the terrorist state of Israel is doing to the Palestinians is a repeated Holocaust,”.

Kanske lite väl mycket värdeord för många redaktioners smak? Så länge man inte är Al Jazeera såklart.
Citera
2022-02-16, 15:30
Medlem
pseudologens avatar
Tyskland känner fortfarande skuld för det som hände för 80 år sedan.

Men utöver det så finns ett större problem och det är journalister som inte kan låta bli att vädra sina åsikter i offentligheten vilket undergräver deras trovärdighet.
Citera
2022-02-16, 16:11
Avstängd
dodcoviddods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
DW har ungefär 1 500 anställda och ytterligare 1 500 frilansare. De producerar program på fyra språk, varav ett är arabiska. De har nu avskedat fem plus två arabiska medarbetare, då de uttryckt sig anti-semitiskt. Oavsett vad man tycker om att dessa sju personer fått kicken, hur i helvete får du det till att DW "Sparkar alla sina arabiskans journalister [sic!]"? Är du efterbliven eller arab?

Man behöver vara varken arab eller efterbliven. Men, det är okej att jämföra araber med efterblivna för att, kom igen, du vet vad jag menar...

Det som är av intresse här är:

Citat:
The dismissal of DW’s Arab employees came after an external inquiry said Zahi Alawi and Yasser Abu Muailek published social media posts back in 2014 that were anti-Semitic, based on the International Holocaust Remembrance Alliance’s (IHRA) controversial extended definition of anti-Semitism.

Han skrev nåt antisemitiskt på Twitter för åtta år sen. Jag antar att han skrev nåt i stil med "döda alla judar," och går vidare med mitt liv och det är just det de vill. Men, sen kommer en idiot med "anal retentive personality" (vissa säger disorder, jag säger super order) och vill veta exakt vad det är som pågår.

Jag läser artikeln och skickas vidare till en artikel om International Holocaust Remembrance Alliance för att läsa:
Citat:
The first section is a two-sentence definition of anti-Semitism:

“Anti-Semitism is a certain perception of Jews, which may be expressed as hatred toward Jews. Rhetorical and physical manifestations of anti-Semitism are directed toward Jewish or non-Jewish individuals and/or their property, toward Jewish community institutions and religious facilities.”

Här kan man urskönja woke och dess fader Marx, som själv var jude och känner genast igen kabalakäbblet. Jag tvingas översätta till svenska så att gemene svensk goyem hajar.

"Anti-Semitism är en viss uppfattning av juden, som kan uttryckas som hat mot judar." Det här innefattar alla uppfattningar av juden och alla uppfattningar av ljuden kan uttryckas som hat mot juden. Frågar du hur det går till är du anti-semit. Att ha en uppfattning om juden är anti-semitism. Att ens säga: "Jag tycker att judar är helt okej," är anti-semitism. Hur?

"Retoriska och fysiska manifestationer av anti-semitism riktas mot judiska och icke-judiska individer och eller deras egendom, käbbel käbbel..."

"Retoriska manifestationer"? Vad i helvete är en retorisk manifestation? Det stinker av woke. Anti-semit är den som har uppfattningar av juden och dessa uppfattningar manifesterar sig i form av hat mot judar och icke judar.

Båda judar och araber hatar väst, jag har respekt för araber för att de öppet manifesterar sitt västhat jämfört med juden som manifesterar sitt hat på mer retoriska sätt, typ, marxism, feminism, kritiska teorin, intersektionalitet, alla teorier som vill rasera det västerländska samhället.

För att ge svar på tal innan tal kommer: Jag är anti-semit och läser du definitionen av anti-semit så är du också det. Jag tycker att det är juden själv som manifesterar anti-semitismen för att kunna förbli aktuell och mjölka förintelsen ett par varv till innan innan pengaströmmen sinar.
Citera
2022-02-16, 17:04
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodcoviddod
För att ge svar på tal innan tal kommer: Jag är anti-semit och läser du definitionen av anti-semit så är du också det. Jag tycker att det är juden själv som manifesterar anti-semitismen för att kunna förbli aktuell och mjölka förintelsen ett par varv till innan innan pengaströmmen sinar.

Så detta:
"She was accused of comparing Israel to a cancer in an article written in 2014 and of wanting to join ISIL (ISIS) in an article published the following year. Both statements, written in an ironic tone, were taken out of context, she said"

och detta:
"What the terrorist state of Israel is doing to the Palestinians is a repeated Holocaust,”

... är alltså kommentarer som du tycker ska passera som helt alldagliga uttalanden som en respektabel redaktion inte bör ha åsikter om? Med den typen av uttalanden hade man nästan till och med fått sparken från SVT.
Citera
2022-02-17, 07:33
Moderator
Ruskigbusss avatar
Tråden ligger i forumet Censur & Yttrandefrihet.
Vi diskuterar därför frågor kring detta.

INTE era egna hatkänslor inför Ditten eller Datten, lika lite era egna hemmasnickrade konspirationsteorier kring Dutten eller Dätten. Varken judar, muslimer, tyskar eller martianer.

OT raderat.

/Mod
Citera
2022-02-17, 10:26
Medlem
Stones avatar
Citat:

Vad tycker ni om det?

Det är ju deras plattform, de får sparka vilka de vill. Tidningen bestämmer vad som skall stå att läsa för sina prenumeranter. Det är detsamma för en tidning som för Twitter, eller hur?
Citera
2022-02-17, 13:07
Medlem
Mer-Pillers avatar
Citat:

Vad tycker ni om det?

Helt ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in