2022-02-16, 12:15
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Vet att en kille har stuga i ett område men vet inte exakt var.

Det är en by på typ 70 olika hus och stugor, mest sommarstugor.

Kan jg via skatteverket eller nåt annat ange personnummer på killen och sen få reda på vilken stuga det är han äger?
Citera
2022-02-16, 12:30
Medlem
Emma18s avatar
Det är lantmäteriet snarare än skatteverket som sitter på den här informationen och som du behöver fråga: https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/vem-ager-fastigheten/
Citera
2022-02-16, 12:33
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Det är lantmäteriet snarare än skatteverket som sitter på den här informationen och som du behöver fråga: https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/vem-ager-fastigheten/

Men då måste jag väl veta exakt vilken fastighet det är?
Lär ju ta en jävla massa veckor att skicka in förfrågan på varje stuga.
Citera
2022-02-16, 12:34
Medlem
Citat:

Men det förutsätter väl att du har fastighetsbeteckning? Och den hittar man hos skattemyndigheterna förutsatt att man har ett personnummer. Och detta finner man på ett skattekontor på deras lånedator.
Citera
2022-02-16, 12:35
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Men då måste jag väl veta exakt vilken fastighet det är?
Lär ju ta en jävla massa veckor att skicka in förfrågan på varje stuga.
Du kan kontakta deras kundtjänst och fråga om de kan lämna ut en lista på vilka fastigheter ett specifikt personnummer äger. Är dock osäker på om de kommer vilja lämna ut den informationen, så det kan hända att du helt enkelt behöver spendera 14 dagar på att göra 70 frågor via e-tjänsten.
Citera
2022-02-16, 12:38
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanO12
Men det förutsätter väl att du har fastighetsbeteckning? Och den hittar man hos skattemyndigheterna förutsatt att man har ett personnummer. Och detta finner man på ett skattekontor på deras lånedator.
Skatteverket har endast information om var en person är skriven. Eftersom att detta är en sommarstuga så antar jag att personen inte är skriven där utan endast är ägare, vilket inte syns i folkbokföringen. Om personen är skriven på fastigheten behöver man ju inte gå till ett kontor utan man kan kolla på ratsit eller hitta.se eller liknande.

Lantmäteriet kan såklart enkelt ta fram vilka fastigheter en viss person äger men är osäker på om de gör det hur som helst eller om det räknas som känsliga personuppgifter.
Citera
2022-02-16, 12:40
Medlem
SkuttCobains avatar
Ser man inte det på Mrkoll, Eniro, hitta eller nått bara?
Citera
2022-02-16, 12:57
Medlem
Citat:
Skatteverket har endast information om var en person är skriven. Eftersom att detta är en sommarstuga så antar jag att personen inte är skriven där utan endast är ägare, vilket inte syns i folkbokföringen. Om personen är skriven på fastigheten behöver man ju inte gå till ett kontor utan man kan kolla på ratsit eller hitta.se eller liknande.

Lantmäteriet kan såklart enkelt ta fram vilka fastigheter en viss person äger men är osäker på om de gör det hur som helst eller om det räknas som känsliga personuppgifter.

Det är en gdpr fråga. Man kan inte ringa till lantmäteriet utan fastighetsbeteckning och tro att man får svar bara på ett namn. De får helt enkelt inte lämna ut det. Och för att klara det måste man ha fram namn, adress och personnummer som man får av skattemyndigheterna om. Förr fick man samma från länsstyrelsen och jag vet inte om det går längre. Och man uppger namn och trolig bostadsadress och får svar. Med det kan man få upp självdeklarationen som vet de exakt vilka fastigheter man äger. Som kanske bekant betalar man skatt och på skatteunderlaget finns ALLT.
Citera
2022-02-16, 13:09
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanO12
Det är en gdpr fråga. Man kan inte ringa till lantmäteriet utan fastighetsbeteckning och tro att man får svar bara på ett namn. De får helt enkelt inte lämna ut det. Och för att klara det måste man ha fram namn, adress och personnummer som man får av skattemyndigheterna om. Förr fick man samma från länsstyrelsen och jag vet inte om det går längre. Och man uppger namn och trolig bostadsadress och får svar. Med det kan man få upp självdeklarationen som vet de exakt vilka fastigheter man äger. Som kanske bekant betalar man skatt och på skatteunderlaget finns ALLT.
Måste erkänna att jag inte vet exakt vad man får ut från skatteverket kring en deklaration och hur ägda fastigheter redovisas där. Det är möjligt att fastighetsbeteckningarna framgår av en deklaration. Säkert värt ett försök i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in