2022-02-16, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Apotea och lager är ju samma sak. Men Apotea gör en enorm vinst och det expanderar i en rasande fart. Lagret byggs ut och är enormt stort nu. De har typ 65 000 kvadratmeter laget som de delar med Widforss.se och Babyland.se. Så de flesta som beställer Pamol för 10kr beställer kanske tre stycken och massa andra saker också. Och även om Apotea inte tjänar på din pyttebeställning så tjänar de på din nästa beställning. Apoteas paket är dessutom rätt små, de anpassar ju paketens storlek till varan så de skickar väldigt lite luft. Du får in måååååånga paket i en lastbil och sorteringen på posten (eller var de tar vägen) tar jag för givet är automatisk

Sen är det nog som det står ovan att de inte betalar per paket utan har en deal med respektive leverantörer.

Men som sagt, oavsett så har de en enorm lönsamhet. Killen som äger Apotea, Pär Svärdson, är inte nån fattiglapp även om han inte direkt klär sig som nån rik.

Lager och logestik är en kostnad, apotea är den som betalar , apotea tar ut den betalningen av kunden, skillnaden mellan vad kunden betalar och apoteas kostnad = pengarna Pär badar i.

om apotea förlorar pengar på pamol=så vill inte pär betala för det=pär slutar sälja pamol

apotea har funnits sen 2003, marknadesledare tar inte marknadsandelar, de förlorar dem.
Citera
2022-02-16, 12:16
Medlem
Det betalas av andra produkter såklart.
Citera
2022-02-16, 12:27
Avslutad
Det är lite som att sex.
Är man i ett förhållande är det "gratis".

En date kostar pengar. Mat dryck taxi
Citera
2022-02-16, 12:34
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Det är lite som att sex.
Är man i ett förhållande är det "gratis".

En date kostar pengar. Mat dryck taxi

Jävligt bra liknelse😂😂
Men daten är som postmord, du vet inte om du får sexet.
Citera
2022-02-16, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Det händer att jag beställer småsaker från t.ex Netonnet eller Apotea. T.ex. batterier som kostar några tior. I fallet Netonnet tar gratisfrakten lite längre tid och det levereras till Instabox, men Apotea skickar med Postnord direkt hem. Ett vanligt jävla frimärke är i vissa fall dyrare än sakerna jag köper.

Gör man någon vinst på denna hanteringen eller handlar det om "gungor och karuseller" samt att pressa konkurrenterna?
Om man tänker sig att de gör i genomsnitt 1000 kr i vinst per kund då har de råd att bjuda på frakten (som är billigare för NetOnNet än det du ser inkl moms). Speciellt om det lockar till sig många kunder från konkurrenter. Att få upp omsättningen ger mycket mer vinst i slutändan än att förbättra marginalen med några procentenheter.
Citera
2022-02-16, 13:00
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldTrummp
Jag kan tänka mej att Apotea har ett avtal med Postnord som gör att dom kan skicka ett visst antal paket under en viss tid till ett sammanlagt fast pris tex 10 miljoner kronor. Ett avtal mellan företag och företag

Mike Ingves
Ett avtal med förmåligare priser har de garanterat. Rejäla rabatter dessutom. Men att det skulle handla om ett fast pris är jag mer tveksam till. Däremot kan de ha någon form av bonustrappa, som indikerar att ju fler paket de levererar detsto billigare blir det per paket.
Citera
2022-02-16, 13:45
Avslutad
Citat:
Om jag betalar 16 kronor för en styck Nueva Cerat till exempel, hur fördelas förtjänsten i respektive led då?

https://www.apotea.se/nueva-cerat

Om jag får gissa så kostar ceratet inklusive förpackning 25 öre att tillverka. Grossisten kanske köper in dem för 50 öre styck, och den nätbutik som du köper det av kanske betalar 75 öre per cerat i sitt inköpspris.

Sedan betalar du 16 kronor för ceratet och med momsen bortdragen så är väl ungefär 11-12 kronor mellan din nätbutik och postföretaget att dela på. Gissar att de två har något deal mellan sig eftersom nätshopen är så stor kund och låt oss säga att postföretaget ska ha 3-4 kronor på varje sändning.

Då tjänar din nätbutik runt 7-8 kronor eller så på ditt cerat, och så ska de betala löner till anställda, reklam, datasupport, lokalhyra och annat, så vinsten är kanske 3 kronor per cerat.

3 kronor i vinst på något som man köper in för 75 öre är en avkastning på mer än 200 %. Det kan man köpa en fet cabriolet för och leva gott i Karibien på. Swimmingpool ingår också för den som driver en sådan här affär.
Citera
2022-02-16, 14:44
Medlem
Citat:
Det händer att jag beställer småsaker från t.ex Netonnet eller Apotea. T.ex. batterier som kostar några tior. I fallet Netonnet tar gratisfrakten lite längre tid och det levereras till Instabox, men Apotea skickar med Postnord direkt hem. Ett vanligt jävla frimärke är i vissa fall dyrare än sakerna jag köper.

Gör man någon vinst på denna hanteringen eller handlar det om "gungor och karuseller" samt att pressa konkurrenterna?

näthandeln har ofta extremt liten %vinst.

De stora säljer vissa saker med 0 vinst bara för att sno åt sig marknadsandelar.

folk verkar överskatta vinsten rejält på många saker i denna tråden.

nån som skriver att man kan köpa läppcerat från grossisten för 1krona när det kostar runt 10kronor att beställa in till vanlig butik från grossist.

de snedvrider konkurrensen då de inte behöver ha dyr butikslokal och har extremt få anställda per kund.

näthandeln gör svenskar arbetslösa i onödan.

Självklart gör de ingen vinst på när du beställer en 20kronors vara och får det hemlevererat.
de får vara glada om det täcker personalkostnad,skatter,förpackningsmaterial och den billiga lagerlokalen.
Senast redigerad av Blatteman 2022-02-16 kl. 14:47.
Citera
2022-02-16, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Om jag får gissa så kostar ceratet inklusive förpackning 25 öre att tillverka. Grossisten kanske köper in dem för 50 öre styck, och den nätbutik som du köper det av kanske betalar 75 öre per cerat i sitt inköpspris.

Sedan betalar du 16 kronor för ceratet och med momsen bortdragen så är väl ungefär 11-12 kronor mellan din nätbutik och postföretaget att dela på. Gissar att de två har något deal mellan sig eftersom nätshopen är så stor kund och låt oss säga att postföretaget ska ha 3-4 kronor på varje sändning.

Då tjänar din nätbutik runt 7-8 kronor eller så på ditt cerat, och så ska de betala löner till anställda, reklam, datasupport, lokalhyra och annat, så vinsten är kanske 3 kronor per cerat.

3 kronor i vinst på något som man köper in för 75 öre är en avkastning på mer än 200 %. Det kan man köpa en fet cabriolet för och leva gott i Karibien på. Swimmingpool ingår också för den som driver en sådan här affär.

du sitter och drömmer gubben.

fixa ett avtal om att köpa in lypsyl för 75 öre som du säger så köper jag allt du har.

de brukar kosta runt 10-11kronor hos grossisterna.

säljer man den för 18kronor så har du en liten vinst som du ska betala hyra,löner,skatter,avgifter,arbetsgivaravgifter osv.

får du nåt över tar skatteverket 30% som extra skatt.

eller om du har tur och lyckats bygga upp nåt med extrem tur och tjänar mer än 50t i månaden så tar skatteverket 50% i skatt.
Citera
2022-02-16, 16:37
Medlem
Jag tänkte lite som ni gjorde innan tills jag läste mig fram vad som egentligen sker

Allt är pga företag som är kriminella

75% av alla transportföretag-bilar i storstäder är ikke lagliga fordon läste jag i sista nyhetsartikeln då de stoppat 20 bilar och 75% av dem var ikke EU-godkända.

Ett företag vinner ett avtal att leverrerar varor åt Ex. posten.
De använder sig av förare som inte har körkort
Lastbilar som inte är EU-godkända
Kör som idioter för de har chefer som hettsar dem
och de kan köra 48 timmars pass för risken att de blir påkomna är låga

Detta är kostnaden som ni betalar för fri frakt:
Extremt farlig trafik och misshandlade paket
Såg häromdagen en kille som såg ut att var 15 år, ( han var nog 18 men han körde en mindre lastbil som att den var stulen och mer bucklor än en väg i Tanzania, stannade mitt i gatan så han blockade trafik, sedan gick upp i en trappuppgång och lämnade paket.

https://www.nettavisen.no/ulovlige-innvandrere-kjorte-budbiler-for-bring/s/12-95-3422799230
"Ulovlige innvandrere kjørte budbiler for Bring"

https://www.tv2.no/a/7040843/
"Politiet har avdekket at Postens datterselskap benyttet flere ulovlige innvandrere som sjåfører."

https://frifagbevegelse.no/posthornet/star-overfor-et-moralsk-veiskille-i-posten-6.158.804916.d5c1ffc443
"Men det er like farlig og uforsvarlig at en varebilsjåfør kjører 48 timer i strekk som at en trailersjåfør gjør det"
Citera
2022-02-16, 16:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
du sitter och drömmer gubben.

fixa ett avtal om att köpa in lypsyl för 75 öre som du säger så köper jag allt du har.

de brukar kosta runt 10-11kronor hos grossisterna.

säljer man den för 18kronor så har du en liten vinst som du ska betala hyra,löner,skatter,avgifter,arbetsgivaravgifter osv.

får du nåt över tar skatteverket 30% som extra skatt.

eller om du har tur och lyckats bygga upp nåt med extrem tur och tjänar mer än 50t i månaden så tar skatteverket 50% i skatt.
Ceratets kvalitet avgör ju. Jag har jobbat som inköpare på kemtek/kosmetik (visserligen för 15 år sedan) och det är en stor prisskillnad mellan olika märken. I grunden är det dock samma grundrecept på läppfetterna, och så tillsätter respektive bolag sina mjukgörare och parfymer. Men det funkar på samma sätt som EMV gör i livsmedelshandeln. Märket Lypsyl är premium så det har ett högre inköpspris.
Citera
2022-02-16, 18:20
Medlem
1. En medveten kostnad för att ta marknadsandelar
2. Ramavtal med logistikpartner(s) som gör det möjligt att pressa kostnaden (även fast det fortsatt är en minusaffär, är den inte lika stor som för mindre e-handlare)
3. Det är dessutom sällsynt med beställningar av 1 artikel för tex 15kr med fri frakt och frakten kostar Apotea 16-17-18kr.
Snittordern på Apotea är 5 artiklar om jag inte minns helt fel.
Slå ihop alla beställningar på en dag så är det ett väldigt lågt antal utav dessa som lagt 1 billig artikel i korgen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in