2022-02-16, 10:59
Medlem
Limma skinkbits avatar
Det händer att jag beställer småsaker från t.ex Netonnet eller Apotea. T.ex. batterier som kostar några tior. I fallet Netonnet tar gratisfrakten lite längre tid och det levereras till Instabox, men Apotea skickar med Postnord direkt hem. Ett vanligt jävla frimärke är i vissa fall dyrare än sakerna jag köper.

Gör man någon vinst på denna hanteringen eller handlar det om "gungor och karuseller" samt att pressa konkurrenterna?
Citera
2022-02-16, 11:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Det händer att jag beställer småsaker från t.ex Netonnet eller Apotea. T.ex. batterier som kostar några tior. I fallet Netonnet tar gratisfrakten lite längre tid och det levereras till Instabox, men Apotea skickar med Postnord direkt hem. Ett vanligt jävla frimärke är i vissa fall dyrare än sakerna jag köper.

Gör man någon vinst på denna hanteringen eller handlar det om "gungor och karuseller" samt att pressa konkurrenterna?
Inget är gratis eller fritt utan alla tjänar en slant i varje led. Den som betalar är du.
Citera
2022-02-16, 11:04
Medlem
VoktorDodkas avatar
Dom har säkert något företagsavtal som gör att dom inte betalar fullt porto per försändelse.

Men som kund är man jävligt tacksam, apotea leverera gratis till dörren dagen efter, billigare och närmre än närmaste apotek. Och netonnet ligger inte längre bort än utlämningsstället gentemot närmaste elgigant/mediamarkt som ligger en mil bort.
Citera
2022-02-16, 11:06
Medlem
DonaldTrummps avatar
Jag kan tänka mej att Apotea har ett avtal med Postnord som gör att dom kan skicka ett visst antal paket under en viss tid till ett sammanlagt fast pris tex 10 miljoner kronor. Ett avtal mellan företag och företag

Mike Ingves
Citera
2022-02-16, 11:08
Medlem
Citat:

Nettonet köper in 1`000`000 paket batterier från någon kinesisk "barnfabrik" a 2kr förpakning. och säljer det till dig för 20.

marginalen är 18kr som ska täcka alla kostnader. vilet det inte tycks göra på netonett.

deras "dyrare batterier" med inköpspris 2,10öre och försäljningspris 30 ish+ kr däremot gör det. = alla nöjda och glada.
Citera
2022-02-16, 11:09
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Inget är gratis eller fritt utan alla tjänar en slant i varje led. Den som betalar är du.

Om jag betalar 16 kronor för en styck Nueva Cerat till exempel, hur fördelas förtjänsten i respektive led då?

https://www.apotea.se/nueva-cerat
Citera
2022-02-16, 11:10
Medlem
basistensbass avatar
Citat:

Apotea prisdumpar dessutom vissa saker, de vanligaste värk- och allergitabletterna ligger på 10-15 kr/paketet. Jag utgår från att de valt att bränna kapital på att kapa åt sig marknadsandelar, för att sen tjäna igen de pengarna längre fram.
Citera
2022-02-16, 11:12
Medlem
Citat:
Om jag betalar 16 kronor för en styck Nueva Cerat till exempel, hur fördelas förtjänsten i respektive led då?

https://www.apotea.se/nueva-cerat

1kr till tillverkaren, 14kr logistik/lager 1kr till apotea.
Citera
2022-02-16, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldTrummp
Jag kan tänka mej att Apotea har ett avtal med Postnord som gör att dom kan skicka ett visst antal paket under en viss tid till ett sammanlagt fast pris tex 10 miljoner kronor. Ett avtal mellan företag och företag

Mike Ingves

Ja, högre volym=lägre kostnad per packet.

gäller fler än postnord.
Citera
2022-02-16, 11:18
Medlem
basistensbass avatar
Apotea har kortfristiga skulder på 430 miljoner, kanske förklarar en del? Jag kan dock ha fel, är ingen expert på detta.
Citera
2022-02-16, 11:23
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
1kr till tillverkaren, 14kr logistik/lager 1kr till apotea.
Apotea och lager är ju samma sak. Men Apotea gör en enorm vinst och det expanderar i en rasande fart. Lagret byggs ut och är enormt stort nu. De har typ 65 000 kvadratmeter laget som de delar med Widforss.se och Babyland.se. Så de flesta som beställer Pamol för 10kr beställer kanske tre stycken och massa andra saker också. Och även om Apotea inte tjänar på din pyttebeställning så tjänar de på din nästa beställning. Apoteas paket är dessutom rätt små, de anpassar ju paketens storlek till varan så de skickar väldigt lite luft. Du får in måååååånga paket i en lastbil och sorteringen på posten (eller var de tar vägen) tar jag för givet är automatisk

Sen är det nog som det står ovan att de inte betalar per paket utan har en deal med respektive leverantörer.

Men som sagt, oavsett så har de en enorm lönsamhet. Killen som äger Apotea, Pär Svärdson, är inte nån fattiglapp även om han inte direkt klär sig som nån rik.
Citera
2022-02-16, 11:31
Medlem
R5As avatar
Så man tar marknadsandel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto