2022-02-16, 11:48
Moderator
Maviels avatar
Jag har varit med i lite olika rekryteringskampanjer för mitt jobbs del, men det är inte något som varit avlönat, utan jag har gjort det för att jag tyckte det var kul

Jag tror nog inte att jag hade ställt upp i tv reklam eller dylikt men jag är å andra sidan antagligen inte någon de hade frågat. Men det är kul att ibland göra något out of the box som man inte är van vid.
Citera
2022-02-16, 12:00
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
ja jag tänker med på traditionell tv reklam
Well, då har jag ingen aning.
Citera
2022-02-16, 12:29
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
ok intressant , ja resa kan ju vara en fördel.

Men nej personligen skulle jag aldrig vilja vara med i någon form av reklam alls. Känns ju lite som att hora ut sig.

Jag skulle se det mer som ett extraknäck, finns väl bra mycket sämre extraknäck i så fall.
Citera
2022-02-16, 14:01
Medlem
xposures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Jag blev stoppad av en tjej på stan som frågade om hon fick ta en bild av mig och efter några veckor hörde de av sig och frågade om jag ville vara med i några annonser och kanske en film.

Jag åkte dit och de fotade i lite mer än en timme. Det fick jag sjutton tusen för. Någon film gjorde de aldrig, men hade de gjort det hade jag säkert varit med i den också.

Sjutton tusen var mycket pengar när man var sexton år.

Fick du 17 lakan för att bli plåtad i en timme utan att få göra något riktigt jobb?
Vad användes bilderna till?
Citera
2022-02-16, 15:08
Medlem
magpests avatar
Citat:
Mycket reklam är ju enbart irriterande och jobbigt att se. Men det verkar ju ändå locka tusentals människor att ställa upp att vara med i dessa. Finns ju människor som frivilligt har sagt ja att vara med i en reklam om analklåda eller typ försäkringsbolag.

Är det enbart pengar som lockar eller någon stor fantasi att man kan bli en hollywood stjärna ? Någon här som varit med i reklam? Varför ställde ni upp? var ni noga med val av företag /produkt eller spelade det ingen roll? Hur mycket får man för att vara i en reklam ? Är folk stolta/skryter med att vara i en reklam .

känner till personligen en handfull människor som ställt upp i reklam. Visst är det lite småkul att se dem. Men känns ju också förnedrande att bli då förknippat med ett visst märke /produkt.

bonusfråga om ni var tvungen att ställa upp i en reklam, vilken skulle ni ställa upp för ? varför?
Folk som vill göra reklam för analklåda måste vara lite speciella. Vem vill vara ansiktet utåt för klamydia eller analklåda?
Citera
2022-02-16, 15:10
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Folk som vill göra reklam för analklåda måste vara lite speciella. Vem vill vara ansiktet utåt för klamydia eller analklåda?

ja man tycker de, vissa reklamer är ju otroligt löjliga och pinsamma att se. måste ju vara jobbigt att bli känd som ”analklåda kvinnan”.

man undrar ju om sådana människor är stolta över det de varit med om.

något man skryter om på fester eller dejtingprofilen?
Senast redigerad av Captinhero 2022-02-16 kl. 15:16.
Citera
2022-02-16, 15:14
Medlem
magpests avatar
Citat:
ja man tycker de, vissa reklamer är ju otroligt löjliga och pinsamma att se. måste ju vara jobbigt att bli känd som ”analklåda kvinnan”.
Haha. Ja det kan inte vara jätteroligt. Tror att många som är med i sådana reklamer är misslyckade skådisar som behöver snabba pengar.
Citera
2022-02-20, 11:41
Medlem
Citat:
Varför ställde ni upp??

Är du knäpp? Lätta och snabba pengar.

En bekant var med och fick betald färja till Helsingfors, spelade in reklamen på en arbetsdag, typ 8h och hade sen ett par timmar att spendera i stan innan det blev betald hemresa. Han fick 15-20 k för jobbet.

Och för rätt belopp hade du själv varit med i vilken slags reklam som helst om det så var för skräpmat, tobak eller alkohol, så bara töntigt att försöka leka moralpolis.

"Förnedrande att bli förknippad med märket buhu". Alltså wtf? En vecka efter att reklamen har slutat visats kommer knappt någon ihåg ändå så vad fan spelar det för roll? Om inte du själv tjänar de där lätta pengarna kommer ju bara någon annan göra det.

Kan förstå varför sådana som Peter Forsberg är med i massa reklam. Det är onekligen väldigt bra betalt i förhållande till tid- och arbetsinsatsen som krävs.
Citera
2022-02-20, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag har varit med i lite olika rekryteringskampanjer för mitt jobbs del, men det är inte något som varit avlönat, utan jag har gjort det för att jag tyckte det var kul

Jag tror nog inte att jag hade ställt upp i tv reklam eller dylikt men jag är å andra sidan antagligen inte någon de hade frågat. Men det är kul att ibland göra något out of the box som man inte är van vid.

Kan jag förstå så länge det är under arbetstid. Medan du sitter och chillar, dricker kaffe och tar någon bild framför någon kamera så sitter liksom övriga losers till kollegor kvar på kontoret och har en tråkig arbetsdag. Varför skulle man inte försöka ta första bästa tillfälle att få göra något annat glassigt?
Citera
2022-02-20, 11:48
Som det ser ut nu vill varje svart vara med i alla reklamer.
Citera
2022-02-20, 11:53
Medlem
godboys avatar
Citat:
Mycket reklam är ju enbart irriterande och jobbigt att se. Men det verkar ju ändå locka tusentals människor att ställa upp att vara med i dessa. Finns ju människor som frivilligt har sagt ja att vara med i en reklam om analklåda eller typ försäkringsbolag.

Är det enbart pengar som lockar eller någon stor fantasi att man kan bli en hollywood stjärna ? Någon här som varit med i reklam? Varför ställde ni upp? var ni noga med val av företag /produkt eller spelade det ingen roll? Hur mycket får man för att vara i en reklam ? Är folk stolta/skryter med att vara i en reklam .

känner till personligen en handfull människor som ställt upp i reklam. Visst är det lite småkul att se dem. Men känns ju också förnedrande att bli då förknippat med ett visst märke /produkt.

bonusfråga om ni var tvungen att ställa upp i en reklam, vilken skulle ni ställa upp för ? varför?

Väldigt mycket reklam görs med "vanliga enkla" människor som typ har ett konto på statist.se eller liknande. De flesta som får uppdrag den vägen kan få allt från några hundra till rätt många tusenlappar. Det förstnämnda är det vanligaste naturligtvis.

Vissa hoppas nog på att komma in reklamens "finrum" eller komma in i filmbranschen, andra gör det bara som en kul grej, men det är ytterst få som blir rika och berömda på det och det hänger ju samman med tillgång - efterfrågan. Det är så många som vill få sina five seconds of fame.
Citera
2022-04-27, 14:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Jag minns att en familj jag kände blev stoppade på en gata i Stockholm och fick frågan om de vill vara med vid en reklamfotografering. Detta var under 70-talet så det fanns ingen TV-reklam. Det handlade om baksidesreklam på veckotidningar ungefär som bilder i en serietidning. I detta fall handlade det om något klädmärke, minns inte vilket.

De ställde upp och de fick en ganska låg ersättning i pengar, kommer inte ihåg exakt. Tror det var motsvarande cirka 2000:-/per person omräknat till dagens penningvärde. Därtill fick de kläderna de hade i reklamen och lunch samt middag själva dagen det fotograferades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in