Flashback bygger pepparkakshus!
2022-02-16, 09:10
Medlem
Säg att jag har en webbsida med Google Adsense och får utbetalt 5000 kr i månaden av Google (60000 på ett år). För att vara laglydig redovisar jag detta i min deklaration och får således betala ca 30% i skatt (18000).

När jag läser om pensioner, så står det att 18.5% av ens pensionsgrundande inkomst avsätts till allmän pension.

Innebär det att 18.5% av 60000 sätts av till pension? Så även om jag betalar 30% skatt, så får jag igen största delen av dem som pension om 30 år? Så egentligen är det bara 11.5% av inkomsten som "går förlorad till staten"?

Eller har jag fått det om bakfoten?
Citera
2022-02-16, 09:13
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skandalmannen
Säg att jag har en webbsida med Google Adsense och får utbetalt 5000 kr i månaden av Google (60000 på ett år). För att vara laglydig redovisar jag detta i min deklaration och får således betala ca 30% i skatt (18000).

När jag läser om pensioner, så står det att 18.5% av ens pensionsgrundande inkomst avsätts till allmän pension.

Innebär det att 18.5% av 60000 sätts av till pension? Så även om jag betalar 30% skatt, så får jag igen största delen av dem som pension om 30 år? Så egentligen är det bara 11.5% av inkomsten som "går förlorad till staten"?

I teorin ja.
Du betalar för dagens pensionärer. När du går i pension får du hålla tummarna att muhammed och abdullah skaffat jobb och betalar din statliga pension. Annars får du förlita dig på det du sparat själv.
Citera
2022-02-16, 09:54
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skandalmannen

Är du säker på att det beskattas som inkomst av tjänst?

Det är arbetsgivaren som betalar in arbetsgivaravgiften, i vilken den inbetalning till den statliga inkomstpension ingår.

Så om du bara betalar 30% så skulle jag gissa att du inte får någon inbetalning till pensionen.
Citera
2022-02-16, 10:13
Medlem
leprasjuklings avatar
30 % är i så fall preliminärskatten om du har en annan huvudinkomst och då marginalskatten för de flesta är kring 30-35%, men inkomstskatten är kring 25 % för en medianlöntagare.

Förutom lönen ska då de betala 31% i arbetsgivaravgifter som går till bl.a. sjuk- och arbetslöshetsförsäkringar. Men huvuddelen av skatten går till skola och vård, sådant du fick gratis när du var ung och som du kommer att behöva när du är gammal.

0,93∙0,025 betalas in till premiepensionssystemet medan 0,93∙0,16 är din pensionsrätt som du har innestående i inkomstpensionen, men sedan tillkommer för många garantipension och bostadstillägg.
Det är inga pengar som fonderas i förväg utan framtida generationer behöver jobba in de pengarna åt dig medan de pengar du betalar in ges till dagens pensionärer. För vanliga jobb så är det ofta en tjänstpension på 4,5 % utöver lönen.
Citera
2022-02-16, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Det är inga pengar som fonderas i förväg utan framtida generationer behöver jobba in de pengarna åt dig medan de pengar du betalar in ges till dagens pensionärer.

Det här är så viktigt att jag var tvungen att citera det.

Dagens pensioner försörjer dagens pensionärer, och morgondagens pensioner försörjer morgondagens pensionärer. De som påstår att pension är uppskjuten lön ljuger eller (mer vanligt) har inte koll.
Citera
2022-02-16, 14:11
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnober
Det här är så viktigt att jag var tvungen att citera det.

Dagens pensioner försörjer dagens pensionärer, och morgondagens pensioner försörjer morgondagens pensionärer. De som påstår att pension är uppskjuten lön ljuger eller (mer vanligt) har inte koll.
Det är inte lögn, men det finns så klart inga pengar fonderade, hur skulle det gå till, det är inte så en modern välfärdsstat fungerar eller ska fungera.
Vore ju absurt om din lokala pizzeria fonderade för hyra 50 år i framtiden, på samma sätt så har inte en stat sparat pengar till min och din pension i förväg.
En talespunkt för ideologister som tänkt klart eller låtit andra tänka åt dem, det är allt, särskilt viktigt? nej.
Citera
2022-02-17, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Det är inte lögn, men det finns så klart inga pengar fonderade, hur skulle det gå till, det är inte så en modern välfärdsstat fungerar eller ska fungera.
Vore ju absurt om din lokala pizzeria fonderade för hyra 50 år i framtiden, på samma sätt så har inte en stat sparat pengar till min och din pension i förväg.
En talespunkt för ideologister som tänkt klart eller låtit andra tänka åt dem, det är allt, särskilt viktigt? nej.

Jag vet folk som på allvar tror på utsagan "pension är uppskjuten lön". Att deras pensionspengar sätts in på ett statligt konto nånstans, som det sedan görs uttag från när de går i pension. För jag är så jävla dum att jag ibland vill lära folk skilja på rätt och fel.

De senaste åren har jag läst/hört citatet "pension är uppskjuten lön" från såväl politiker som pensionshandläggare och PRO-representanter (!). Dessa personer har ofta högt förtroende i pensionsfrågor. Det går icke an att låta dem ostört sprida felaktigheter.
Citera
2022-02-20, 16:19
Medlem
Du måste betala ytterligare omkring 29% i egenavgift. Det är när dessa kommer in som du tjänar in pensionsrättigheter till din framtida allmänna pension.

Så har jag förstått det.

Sen måste du kanske tänka på av avsätta pengar till tjänstepension om du vill få en bättre pension.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in