2022-02-16, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Gör som du vill du verkar ha ordning på det ekonomiska, men jag skulle avvaktat med köp pga ränte och världsläget! Troligen kommer inget dramatiskt att hända men köpa under de här förhållandet så kortsiktigt, nää.
Om vi tänker oss lite worst case då

Jag amorterar 24k om året + kontantinsats, världen går i kras, börsen kraschar (har dock typ inga pengar kvar här för har ju lagt kontantinsats) , räntan höjs osv.

Vad händer? Jo jag amorterar 100k över 4 år istället för att lägga den summan på hyran. Säg att jag säljer med förlust 100k i värsta fall, då har jag ju betalat lika mycket i månaden som för studentlägenheterna i slutändan, fast har fått dubbla ytan att bo på. Sen har vi ju mäklaravgiften också som tillkommer men ändå

Och skulle bostadspriserna falla med -20% på 4 år, motsvarande 300k i det här fallet, så får jag väl ha kvar bostaden i något år till. Men det är nog inte så troligt tänker jag? Jag förväntar mig dock inte någon imponerande värdeökning, tror den förväntade ökningen på bostadspriserna var typ 5% i snitt till 2025 eller nåt i den stilen
Citera
2022-02-16, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doc-leaks
Det här är så typisk slavbeteende så att det inte är sant. Först skuldsätter du dig genom studera och sen skuldsätter du dig igen för att gå och köpa en bostad när du redan har tak över huvudet.

Om det är så du har tänkt och betala av lån o skulder hela ditt liv och leva som en fattig luffare på 500 kr kvar i månaden så kör hårt.
Okej, det är såhär alla gör för man har inget val din pissiga attityd kan du köra ner i kanalen hörru du
Citera
2022-02-16, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doc-leaks
Det här är så typisk slavbeteende så att det inte är sant. Först skuldsätter du dig genom studera och sen skuldsätter du dig igen för att gå och köpa en bostad när du redan har tak över huvudet.

Om det är så du har tänkt och betala av lån o skulder hela ditt liv och leva som en fattig luffare på 500 kr kvar i månaden så kör hårt.
Oj.

Det är ju inte bara gratis att plugga i Sverige - du får till och med betalt för att göra det. Och visst är det meningen att man betalar tillbaka studielånet, men villkoren är ju en dröm.

Dock kan jag hålla med om att man bara bör köpa en bostad för att bo, inte för att spekulera om en vinst längre fram. Bättre att bara fokusera på pluggandet.
Citera
2022-02-16, 07:27
Medlem
Bara att slå till, man ska in i bostadsmarknaden så tidigt som möjligt
Citera
2022-02-16, 07:54
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Köp lägenheten, du får något eget och då det är en studentstad så kommer det inte vara några problem att sälja när det är dax. Skulle det ha blivit en krasch precis när du ska sälja så hyr ut den i andra hand tills läget är bättre.

Att bo i korridor är inte roligt någonstans.

Lycka till
Citera
2022-02-16, 08:22
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
Lite så jag tänker. Och dessutom, hur länge kommer jag palla bo i en korridor på 20kvadrat med kokvrå (lösa spisplattor, ingen riktig frys, ingen ventilation så allt fett som kommer osande från spisen fastnar i alla skåpen med tallrikar å skit). Ska jag byta till studentlägenhet är jag ju helt plötsligt uppe i 4500kr hyra, typ samma som bostadsrätten i fråga i princip.

Det som jag är tveksam till är avgiften på 1600kr, det är sjukt lågt. Dessutom ingår både vatten el och kabeltv står det i annonsen. Golvvärme är det för den delen, vad vet jag, det kanske är en effektiv uppvärmningsmetod som inte drar så mycket el? Tycker bara det lät väldigt billigt helt enkelt

Det verkar lågt. Hur ser ekonomin i övrigt ut? Detta är inte en storstad va?

Uppvärmning brukar ingå i bostadsrätter, så om du har elgolvvärme är det nice för fötterna men surt för plånboken om du står för värmen... (kan självklart vara värt det)
Citera
2022-02-16, 08:32
Medlem
Nu är jag också student, men jag kan ge mig fan på att CSN kommer höja räntan på studielånen också i takt med att inflationen stiger. De har ju redan börjat göra det.
Citera
2022-02-16, 09:36
Medlem
Hossejns avatar
Hej,

Mycket negativitet i tråden just nu.
Självklart ska du köpa dig en bostad så snabbt som möjligt. Bostadsmarknaden har bevisat sig vara en väldigt god investering.

Jag vet inte vilken studentstad du pratar om och kan därför inte kolla statistiken. Men egentligen behövs inte detta. Köp nu, köp helst igår. Pengarna du gör vid försäljningen efter examen kommer resultera att du har möjlighet att i framtiden också äga ditt boende.
Citera
2022-02-16, 09:41
Medlem
jutsulegendens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
Kostar lägenheten 5k har jag 6000 kvar i månaden till mat i nöjen osv. Tycker inte det känns jätteluffigt men vad vet jag. Möbler, mobiltelefon och försäkringar står mina föräldrar för. Har 2 veteranbilar också som står still 10 månader om året som hobby, 100% betalda såklart. Bilintresserade brukar ju många iofs tycka är lite luffigt sådär

Köp egen lägenhet. Den kommer bidra till mycket även efter studierna är slut. Dock går du miste om mycket skoj som händer i en "korridor"
Om du har 6000 kr "över" i månaden tycker jag gott att du kan betala din egen försäkring + mobil. Börja inte ditt nya egna liv med att låta någon annan betalar vissa räkningar. Att föräldrarna står för möbler tycker jag är ok. Det ser jag som en present till det nya hemmet.
Citera
2022-02-16, 09:57
Medlem
räntorna har varit låga länge ock det varnas för att de är på väg upp kraftigt
räkna på vad det kostar per månad om räntorna skulle vara 3- 6 prolle ock fundera på hur det skulle påverka värdet på kvarten LYCKA TILL
Citera
2022-02-16, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hossejn
Hej,

Mycket negativitet i tråden just nu.
Självklart ska du köpa dig en bostad så snabbt som möjligt. Bostadsmarknaden har bevisat sig vara en väldigt god investering.

Jag vet inte vilken studentstad du pratar om och kan därför inte kolla statistiken. Men egentligen behövs inte detta. Köp nu, köp helst igår. Pengarna du gör vid försäljningen efter examen kommer resultera att du har möjlighet att i framtiden också äga ditt boende.

typ sämsta möjliga tidpunkten att köpa bostad är nu.
Världens rally har skett och hela omvärlden höjer sina räntor.

Ni som säger att han kommer tjäna några 100K?
Har ni något belägg för det?
Citera
2022-02-16, 12:00
Medlem
Jag har bott i ett ombyggt 40-talshus tidigare. De hade byggt om för att få vissa lägenheter större. Upptäckte att det var för jävligt lyhört, pga att de rejäla bärande väggarna hamnat mitt i lägenheten och det bara var skitväggar in till grannen. Kunde höra grannen bläddra i tidningen och allt som sas, så det blev att sälja. Kan vara värt att knacka runt på väggarna mot grannar för att se att det är betongväggar åtminstone.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in