Citat:
Ursprungligen postat av
Conam
Gör som du vill du verkar ha ordning på det ekonomiska, men jag skulle avvaktat med köp pga ränte och världsläget! Troligen kommer inget dramatiskt att hända men köpa under de här förhållandet så kortsiktigt, nää.
Om vi tänker oss lite worst case då
Jag amorterar 24k om året + kontantinsats, världen går i kras, börsen kraschar (har dock typ inga pengar kvar här för har ju lagt kontantinsats) , räntan höjs osv.
Vad händer? Jo jag amorterar 100k över 4 år istället för att lägga den summan på hyran. Säg att jag säljer med förlust 100k i värsta fall, då har jag ju betalat lika mycket i månaden som för studentlägenheterna i slutändan, fast har fått dubbla ytan att bo på. Sen har vi ju mäklaravgiften också som tillkommer men ändå
Och skulle bostadspriserna falla med -20% på 4 år, motsvarande 300k i det här fallet, så får jag väl ha kvar bostaden i något år till. Men det är nog inte så troligt tänker jag? Jag förväntar mig dock inte någon imponerande värdeökning, tror den förväntade ökningen på bostadspriserna var typ 5% i snitt till 2025 eller nåt i den stilen