• 2
  • 3
2022-03-12, 17:51
Medlem
Byssans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonkenPonken
Hej

Jag behöver skaffa en ny pluggdator som behöver ha minst
Microsoft Word, Power Point och Excel.

Ingår microsoft office i valfri dator med windows jag köper
eller är det ett tilläggsval val om det inte framgår att det ingår?
Jag skulle råda dig att tanka ner detta från thepiratebay.org eller liknande.
Helt idiotiskt att stå och betala en licens på flera hundra varje år.
Citera
2022-03-12, 18:00
Medlem
Du kan köpa en äkta årslicens för 250-300 kronor på www.g2a.com.
Citera
2022-03-12, 19:12
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Online-versionen är gratis, men den är begränsad.
Du kan skaffa den riktiga versionen för typ 80 kr per månad. Alternativt köpa engångslicens home/student för 1200 kr.

Om det handlar om skolarbete skal man först kontakata skolan... Några skolor kan faktiskt ha låst sig vid MS Office (av olika skäl, men i de tillfällena brukar också en 365 vara gratis för elever så länge de är studerande.)

En del linjer använder sig av plugins till Word och Excel för t.ex matematik, och då blir ofta (inte alltid) just MS Office ett krav. Plugins kan naturligtvis inte köras i online-versionen, men den accepterar nu macros i något omfång, vilket gör att jag själv bara använder desktop-versionen några gånger per år !
Citera
2022-03-12, 20:12
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youarewhoiam
Du kan köpa en äkta årslicens för 250-300 kronor på www.g2a.com.

Och no strings attached? Köpte i samband med köp av en HP direkt av MS för 800:- (förnyad för halvåret sedan, samma pris). Men det är inga "piratvarianter" som g2a kränger? (skiter fullständigt i det "omoraliska", hade säkert gått att ladda hem Word, Excel och Ppt - enda jag använder av Office) men tänkte, bäst att vara på den säkra sidan.
Citera
2022-03-12, 20:33
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Och no strings attached? Köpte i samband med köp av en HP direkt av MS för 800:- (förnyad för halvåret sedan, samma pris). Men det är inga "piratvarianter" som g2a kränger? (skiter fullständigt i det "omoraliska", hade säkert gått att ladda hem Word, Excel och Ppt - enda jag använder av Office) men tänkte, bäst att vara på den säkra sidan.
Min gissning är att de köpt upp dessa licenser i parti (legit) av konkursbon eller liknande avvecklingsbolag. Alternativ av återförsäljare som inte vill priskonkurrera med sig själva genom äldre produkt. Licenserna är alltså oanvända, men aldrig menade att säljas så här billigt. Bara en gissning som sagt.
Citera
2022-03-12, 20:39
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Min gissning är att de köpt upp dessa licenser i parti (legit) av konkursbon eller liknande avvecklingsbolag. De är alltså oanvända, men aldrig menade att säljas så här billigt. Bara en gissning som sagt.

Låter troligt, verkar konstigt om MS skulle bygga upp en parallell ÅF-struktur med halva prisbilden, om det vore så hade Gates aldrig blivit top-10 (top-5?) på Forbes-listan...

En kollegas snubbe jobbar på MS och hon sa "nä självklart ska du inte köpa det, fixar jag" - men det kändes så jäkla... ...billigt!
Citera
2022-03-12, 22:20
Medlem
Har använt OpenOffice, främst kalkylblad men även ordbehandling under flera års tid och det har funkat bra.
Lite sämre än Excel men det fungerar för hemmabruk.

Det tråkiga är att Excel har olika kommandon om man kör på Svenska respektive Engelska (letarad/vlookup). Kör man med OpenOffice så blir det ytterligare kommandon att hålla koll på. Mitt favoritkommando ctrl+D funkar exempelvis inte i OpenOffice.

Gissningsvis så gör man mindre komplicerade saker hemma så då duger en gratisversion som exempelvis OpenOffice.
Citera
2022-03-13, 12:49
Medlem
Officepaketen kan man köpa för en spottstyver på tex ebay, där har jag köpt både Windowslicenser för 5 Euro och nu senast Office 2019 Pro Plus för 6 Euro.

I gråzonen, ja kanske, men fullt legit enligt Microsoft support
Citera
2022-03-13, 15:21
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Har använt OpenOffice, främst kalkylblad men även ordbehandling under flera års tid och det har funkat bra.
Lite sämre än Excel men det fungerar för hemmabruk.

Det tråkiga är att Excel har olika kommandon om man kör på Svenska respektive Engelska (letarad/vlookup). Kör man med OpenOffice så blir det ytterligare kommandon att hålla koll på. Mitt favoritkommando ctrl+D funkar exempelvis inte i OpenOffice.

Gissningsvis så gör man mindre komplicerade saker hemma så då duger en gratisversion som exempelvis OpenOffice.
Är CTRL+D snabbkommando för fyll nedåt? I så fall funkar det utmärkt i LibreOffice Calc, jag använder det hela tiden.
Citera
2022-04-14, 07:48
Medlem
On-topic: Oftast inte.

Om man behöver office 2019 så kan jag hjälpa till, skriv PM för mer info.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in