2022-02-15, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
det där kommer gå med dig i 10-20 år framöver! Själv har man progressivt avvecklat det där kring döda människa. Enda jag har kvar är vördnad mot det som lämnat kroppen.
flugor.

Hur har du avvecklat det kring döda människor, har du några tips på hur man kan bli mindre känlig mot sånt.

Jag tänker mig att detta var min granne och det var såhär jobbigt.

Jag hade aldrig kunnat se någon anhörig som min mamma eller pappa sådär, det hade vart för hemskt.
Citera
2022-02-15, 21:27
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiktaki
Hur har du avvecklat det kring döda människor, har du några tips på hur man kan bli mindre känlig mot sånt.

Jag tänker mig att detta var min granne och det var såhär jobbigt.

Jag hade aldrig kunnat se någon anhörig som min mamma eller pappa sådär, det hade vart för hemskt.
Har hängt i sjukhusets kulvertar jag hittade en dörr som sällan var låst, på ett ställe som var rätt off - var lätt att smyga in där, låg döda människor lite varstans i den lokalen.
Citera
2022-02-15, 22:06
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BluePrince
Sluta snacka skit om hemfridsbrott, varför skulle polisen ens veta att han var inne i lägenheten och varför skulle de bry sig om det? Han var en granne som brydde sig och han var den som larmade. Sluta vända ämnet från det som är viktigt.

Jag hörde min grannes dödsrop för många år sedan och det förföljer mig ännu. Det var något konstigt ljud som helt tydligt var en människa men inte som något jag hört tidigare. Det höll på en lång stund. Det hördes mest när jag var i köket men lät som det kom uppifrån. Jag bodde högst upp i ett trevåningshus med vinden ovanför och en gammal dam vägg i vägg som hade sin lägenhet i trappuppgången bredvid. Under mig bodde ett äldre par, en pigg och glad farbror och hans ängsliga dementa fru.

Jag blev orolig att det hade hänt damen bredvid något så jag sprang ner och upp i trappen bredvid men hon öppnade och sa att hon också hade hört ljudet, det hade slutat precis så tillsammans gick vi upp på vinden och kollade ifall det var någon där uppe. Det var tomt så vi stod och småpratade en stund sedan gick jag ner till mig.

Tio minuter senare hörde jag hur någon grät och ropade pappa, pappa
Hos grannen nedanför mig satt dottern till paret hukad över gubben som låg död i köket. Den förvirrade mamman hade kommit till hennes jobb som var i närheten och sagt att pappa ligger i köket och hon rusade dit men han var ju stendöd redan.

Det var alltså hans rop på hjälp jag hade hört och jag min idiot ringde inte på deras dörr! Om jag hade gjort det hade jag kanske kunnat rädda honom! Frun hade ju inte tänkt på att ringa 112 i sitt förvirrade tillstånd.

Det är en av de dåliga val jag ångrar i livet och tänker på ibland och blir förbannad på mig själv. Gubben var så snäll och glad, en pigg gubbe som brukade skotta snö och fixa på gården fast vi bodde i hyresrätt bara för att han tyckte det var kul att vara ute och göra saker. Jag träffade på honom dagen innan på gården när han stod och fixade något och vi hejade, jag tyckte han var lite konstigt grå i ansiktet men han var ju glad och annars som vanligt. Jag vet inte vad han dog av för jag frågade aldrig men kanske var det en hjärtinfarkt. Och där låg han så länge och ropade högt på hjälp den stackars saten, med sin dementa fru som inte kunde göra något.

Det var första gången för mig också jag såg en död människa. Det var läskigt och fascinerande på samma gång.

Jag tycker inte att du ska tänka så. Det kan ha varit så att mannen dött hastigt av hjärtat och hustrun hittat mannen "stendöd" som du säger och att det var hon som skrek och ojade sig då han inte reagerade.
Citera
2022-02-15, 22:14
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monsteria
Så du menar att hyresvärden har huvudnyckel till alla hyresgäster? Låter helt osannolikt?
Jag har varit med om liknande situation men hyresvärden kunde såklart inte gå in till någon oavsett misstanke, det blev till att kontakta polisen och dom ringde mig efteråt och tackade för den ”fina medmänskligheten” då mina aningar stämde, grannen var avliden sedan månader tillbaka 😔

Det är väl rätt vanligt. Jag jobbar ofta för de större fastighetsbolagen i min stad och de har nycklar till alla lägenheter.
Jag hämtar ofta ut nycklar och går in i lägenheter där folk inte är hemma för att utföra arbete. Självklart efter överenskommelse med lägenhetsinnehavaren.
En del nyare lägenheter har lås som lägenhetsinnehavaren kan sätta i serviceläge så man tillåts gå in med huvudnyckel, annars går det inte att öppna.
Citera
2022-02-15, 22:41
Medlem
expanders avatar
Citat:

Ännu en gång för er som påstår att jag eller hyresvärden gjort fel så säger jag bara jag vet inte vad som var rätt eller inte. Det hela gick fort och jag tänkte inte innan.
Även om du kanske borde stannat utanför, rent lagtekniskt, så är det knappast något du behöver oroa dig för.

Ang. att bli misstänkt för att ha stulit föremål ur lägenheten så kan du lugnt strunta i det.
Mannen har legat död i veckor utan att någon anhörig blivit orolig och sökt upp honom.
Det tyder på att det inte finns några anhöriga som besöker mannen regelbundet.
Alltså är det osannolikt att någon anhörig har någon betydande koll på vad som fanns i lägenheten de närmsta dagarna innan hans död - varför han alltså lika gärna kunde ha sålt eller gjort sig av med valfritt påstått saknat föremål, utan att göra det känt för anhöriga.
Citera
2022-02-15, 23:01
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ja det hela började med att det luktade väldigt konstigt i hela höghuset sedan 3 veckor tillbaka, men det var inget jag koncentrerat mig på.

Men lukten började bli mycket starkare och påtaglig att man börja undra vad det är som har ruttnat, lukten var som starkast på min våning.

Förrigår så fick jag nog och började knacka på 3 av mina grannar på min våning. Fast dom var lika förvånade över lukten och visste inte vart den kom ifrån.

Det fanns bara en granna kvar på min våning som jag inte öppnade dörren och det är en man som bor fast som sällan är ute, man ser typ 2 gånger om året.

Hur som helst väntade jag en dag till sedan så kontaktade jag hyresvärden som kom för att kolla vad det var som luktade. Dom kom och hittade inga fel i och den ända misstanken dom hade var att det var han mannens hem som luktade.

På kvällen kom dom igen med nyckel till huset och jag fick följa med in där jag fick se min granne ligga död i sin säng, det var det sjukaste jag sett.

Det var så illa att taket ovanför hans säng hade fått en stor svart fläck och jag vill inte gå så mycket på detalj men efter detta så kan jag inte sova och mår inte bra. Det var första gången jag såg ett lik, ett lik som har ruttnat.

Alla reagerar olika. Kanske kan du ska läsa på lite om lik. Som att umgås med spindlar för en fobiker.
Ju mer du vet ju mer avdramatiserat blir dina egna minnes bilder.

Jag hade tur som slapp se min granne efter en vecka med värmerekord på sommaren. Däremot reagerade våra hundar genom att vägra gå ut i trädgården som gränsade till hans fastighet som hade ett fönster på glänt. Och vårt hus blev fullt med stora spyflugor som bajsade blodig avföring. Det var otäckt när vi fick reda på vad som hänt. Man tänkte på sin egen dödlighet i det läget.

Här är några som jobbar med sanering https://www.hemhyra.se/nyheter/de-st...en-av-de-doda/
Citera
2022-02-15, 23:13
Medlem
Citat:
Men va hur kommer polisen veta att jag gick in. Asså jag var i rummet i en halv minut och gick ut lika fort. Ja jag kan erkänna det var dumt av mig att vara så nyfiken men kan jag bli misstänkt för något nu?????
du verkar minst sagt korkad som är NYFIKEN på sådant. sök hjälp
Citera
2022-02-15, 23:50
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Det är väl rätt vanligt. Jag jobbar ofta för de större fastighetsbolagen i min stad och de har nycklar till alla lägenheter.
Jag hämtar ofta ut nycklar och går in i lägenheter där folk inte är hemma för att utföra arbete. Självklart efter överenskommelse med lägenhetsinnehavaren.
En del nyare lägenheter har lås som lägenhetsinnehavaren kan sätta i serviceläge så man tillåts gå in med huvudnyckel, annars går det inte att öppna.

Det fetade. Samtycke krävs. Hyresvärden har endast rätt att gå in i en lägenhet utan samtycke vid akuta situationer, typ en misstänkt eller konstaterad större vattenläcka.

Jag utesluter inte till 100% att trådstarten är äkta. Men mest troligt är den inte det. Det normala förhållningssättet vid misstanke om död person i lägenhet är att kontakta polis. Det är ju per definition inte en akut situation. Polisen går in, möjligen med representant för hyresvärd närvarande, och undersöker. Dödsfall i hemmet ska också alltid utredas för att konstatera att det verkligen rör sig om ett naturligt dödsfall. Så NEJ, jag tror inte att det här hände på riktigt. Kanske gick det i verkligheten till ungefär som när samma sak hände i huset jag bodde i för ca 10 år sen: En dag stod det flera polisbilar utanför huset när jag kom hem. De bara stod där ett bra tag och till slut brydde jag mig inte om att kolla mer. Några dagar senare fick jag via en granne reda på att det var en äldre person några våningar upp som hittats död efter att grannar slagit larm om lukt.
Citera
2022-02-16, 00:46
Medlem
PIC OR IT DIDN'T HAPPEN!! skoja

Vore intressant veta exakt vad som sker när man dör, vad orsakar stanken och allt? Hur lång tid tar det?

Samt undrar man ju hur länge då han legat och om han ens har anhöriga? Eller är hans anhöriga nå typisk västerländsk hora som enbart har tid spendera på Instagram och liknande skräp? Själviska svenskar som inte bryr sig skvatt om familjemedlemmar.
Någon skrev om arv men knappast någon förtjänar nå arv av den snubben
Citera
2022-02-16, 00:54
Medlem
Citat:
Ja det hela började med att det luktade väldigt konstigt i hela höghuset sedan 3 veckor tillbaka, men det var inget jag koncentrerat mig på.

Men lukten började bli mycket starkare och påtaglig att man börja undra vad det är som har ruttnat, lukten var som starkast på min våning.

Förrigår så fick jag nog och började knacka på 3 av mina grannar på min våning. Fast dom var lika förvånade över lukten och visste inte vart den kom ifrån.

Det fanns bara en granna kvar på min våning som jag inte öppnade dörren och det är en man som bor fast som sällan är ute, man ser typ 2 gånger om året.

Hur som helst väntade jag en dag till sedan så kontaktade jag hyresvärden som kom för att kolla vad det var som luktade. Dom kom och hittade inga fel i och den ända misstanken dom hade var att det var han mannens hem som luktade.

På kvällen kom dom igen med nyckel till huset och jag fick följa med in där jag fick se min granne ligga död i sin säng, det var det sjukaste jag sett.

Det var så illa att taket ovanför hans säng hade fått en stor svart fläck och jag vill inte gå så mycket på detalj men efter detta så kan jag inte sova och mår inte bra. Det var första gången jag såg ett lik, ett lik som har ruttnat.

Ja det är otäckt. Jobbar som väktare och har ibland fått bistå polisen vid liknande händelser. Minns en händelse extra där jag skulle fixa ett fönster som polisen brutit upp för att kunna komma in, feta flugor flög omkring, märklig doft och mörkt i lägenheten, inte mörkt som man är van vid, mörkt på något annat sätt som inte kan förklaras. Det låg tabletter utlagda på hans säng, och mannens legitimation låg ute så jag kunde se vem det var. Otäckt helt enkelt, och jag kände det i kroppen i flera dagar.
Citera
2022-02-16, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
känner man det, även om dom städat m.m samt bytt golv innan ?

jobbar du med att ta rätt på lik ??

Nä det gör en släkting till mig så jag har hört lite goa historier. Sen känner jag en på rättsmedicin men jag vill inte veta mer i onödan. är hantverkare. och nä det är sällan man gjort allt innan vi går in.

Det beror på hur liket legat. Oss som arbetar skiter man helt i. Jag hatar det.

Jag hatar bostadsbolagen och arbetsgivarna och tycker hela byggbranschen kan dra åt helvete bland annat på grund av det här.

Så där fint gör man nog bara på film. man målar bara över med patent, smackar upp en tapet och lägger på ny matta uppepå och det är inte någon saneringnsfirma som gör det. vi är bara vanliga gubbar som fixar det bara. lite av liket är kvar är bara en millimeter plastmatta mellan.

Typ allmännyttan i förorten. Bland dom rika nej nej nej. Där lägger man ner någon miljon på att riva upp och hålla på.

Klasskillnader tyvvär. hatar att säga det men det är så det är.
Citera
2022-02-16, 18:25
Medlem
Citat:

Även vi hantverkare känner till att lagar finns och i alla fall jag fick plugga den lagen i skolan.

Man kan bara anta men om det vore en ung frisk ensamstående man utan något konstigt så hade man så klart gått en annan väg än att bara gå in med huvudnyckel, oftast så vet en hyresvärd/Vaktmästare mer än man tror(om dom som bor) och förmodligen så fanns det omständigheter som han mycket väl kände till.

Ingen fara.

Man har rätt att gå in vid vissa omständigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in