2022-02-15, 10:09
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojoneg
Enligt reglerna ska det arvode som en advokat debiterar ”vara skäligt”. Man kan grovt räknat säga att timpriset för en advokat ligger mellan 1500 kr och 6000 kr.

Jag har ca 190kr / h som nybliven läkare. Hur fan är advokatens lön rimlig?

Det är väl upp till advokaten att sätta sitt eget pris och är kunderna villiga att betala är det väl inga problem? Det finns läkare inom det privata som debiterar skyhöga priser också.

Huvudsaken är att vare sig läkare eller advokater som åtar sig offentliga uppdrag inte kan debitera några fantasisummor.
Citera
2022-02-15, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojoneg
Enligt reglerna ska det arvode som en advokat debiterar ”vara skäligt”. Man kan grovt räknat säga att timpriset för en advokat ligger mellan 1500 kr och 6000 kr.

Jag har ca 190kr / h som nybliven läkare. Hur fan är advokatens lön rimlig?

190kr/h? Det hade jag som undersköterska.
Citera
2022-02-15, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dulyser
190kr/h? Det hade jag som undersköterska.
läkare ingejörer och jurister går in på riktiga skitlöner men löneutvecklingen är EXTREMT mycket bättre än för tex en sjuksköterska undersköterska snickare eller något liknande där utvecklingen är extremt seg.
Citera
2022-02-15, 10:42
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Jo, men de ingår knappast i TS timlön på 190kr

Sen finns en annan aspekt.
Betalar du 600kr/timme för en snickare, och inte är nöjd med resultatet så behöver du inte betala (givetvis beroende på omständigheterna.
Men en advokat debiterar ju oavsett om du "vinner" eller "förlorar" och du är tvungen att betala.

Haaaaaa haaaaaa haaaaa

"Är du inte nöjd behöver du inte betala"

Kör du med den tumregeln godtyckligt eller främst mot snickare? Berätta gärna någon historia tagen från verkligheten när du tillämpat denna taktik. Väntar med spänning
Citera
2022-02-15, 10:44
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Man bör definitivt sätta ett tak på hur mycket per timme en advokat kan debitera, om det är ett offentligt betalt försvar.

Sätt gränsen på ca 600 kr / h. Kostnaden för brottmålsadvokater kan lätt pressas ner, dom är nästan alltid betalade av skattebetalarna.

Ännu mera underhållning

Advokat för 600 kr / timmen? Fan hittar du dessa? Talar de ens svenska? Talar de ens?
Vidare är det intressant varför man skulle vilja ha billigast möjliga (och därmed sämsta tänkbara) advokaten om de ändå betalas av staten?
Citera
2022-02-15, 10:53
Medlem
Att advokaten fakturerar 1500/timme betyder inte att han har 1500 kr i timlön.
En truckreparatör kostar också 1500/ timme men inte får han med skiftnyckeln i handen allt som lön!
Citera
2022-02-15, 11:01
Medlem
Rätt onyanserad trådstart,
Men jag kan nog hålla med om att sett till det jobb som många Advokater gör i vårt rättsystem och betalas av staten är ersättningarna höga, samt att det verkar vara dålig koll på hur det faktureras.
Bl.a ersättningen för tidsspill verkar onödigt hög.
Men för jämförelse depiterar väl en duktig Ingenjör 1000-1500/Timmen en hyläkare ligger väl på mellan 1500-2000. etc.
Men då vi pratar ersättningar som betalas med skattepengar bör man nog se över både ersättningsnivån och uppföljning på hur det debiteras.
Citera
2022-02-15, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
Advokater jobbar inte 8-5 som du antagligen gör. De får uppdrag som är olika långa och med ojämna mellanrum. Det gör att de också jobbar mycket obekväma tider. Sen kan de säkert gå i perioder helt utan uppdrag. Givetvis är det ju ett förtroendeyrke, till dig går patienten för att han/hon måste och till advokaten går klienten för att han/hon valt denne och ratat andra advokater.

Du beskrev just en person som jobbar kanske som Maskinförare, med egen maskin. Utan några anställda.
Och det är inga 1500-6000kr/h som faktureras. Snarare 750-1400kr. Så det argumentet funkar inte.
Citera
2022-02-15, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Haaaaaa haaaaaa haaaaa

"Är du inte nöjd behöver du inte betala"

Kör du med den tumregeln godtyckligt eller främst mot snickare? Berätta gärna någon historia tagen från verkligheten när du tillämpat denna taktik. Väntar med spänning

Jag kan ta en historia tagen från verkligheten när det har tillämpats mot mig, i egenskap av ägare till byggföretag.

En kärring som vid diskussioner kom med diverse tilläggsbeställningar och sen i efterhand tyckte att priset blev högre än det vi avtalat fram.
Hon gick till konsumentverket och fick (nästan) helt rätt.

Jag lärde mig att inte lita på kunder (konsumenter) och att i fortsättningen ha precis allt skriftligt.

Inte ens det är en 100% garanti eftersom konsumenter kan hävda att de inte förstod och få rätt.
Citera
2022-02-15, 12:30
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Jag kan ta en historia tagen från verkligheten när det har tillämpats mot mig, i egenskap av ägare till byggföretag.

En kärring som vid diskussioner kom med diverse tilläggsbeställningar och sen i efterhand tyckte att priset blev högre än det vi avtalat fram.
Hon gick till konsumentverket och fick (nästan) helt rätt.

Jag lärde mig att inte lita på kunder (konsumenter) och att i fortsättningen ha precis allt skriftligt.

Inte ens det är en 100% garanti eftersom konsumenter kan hävda att de inte förstod och få rätt.

Ja då har du väl fått lära dig den hårda vägen som alla andra. Men med det sagt finns det inget juridiskt undantag att man skulle ha rätt att vägra betala en snickare än mer än en advokat. Problemet är kanske att snickare i regel är bra på att snickra och inte skriva avtal medan advokater livnär sig på att skriva avtal så de brukar i regel ha vattentätare kontrakt
Citera
2022-02-15, 12:33
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
Det är usel ingångslön ja, men läkare är ju den yrkesgrupp som sett över hela karriären gör den bästa löneresan. Därmed inte sagt att läkare är den yrkesgrupp som tjänar mest, men det är en helt annan sak.

Som grupp ja, på individnivå nej, många läkare har rätt normala löner vid pensionering, några har väldigt mycket. Men en vanlig erfaren läkare kan utan vidare ha 80 000 i månaden.

Advokater har ofta låga löner, och tar resten i utdelning från Byrån de är delägare i.

LL
Senast redigerad av LagomLat 2022-02-15 kl. 12:36. Anledning: Kompletterat
Citera
2022-02-15, 13:22
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Även för andra yrkesgrupper än advokater betalas moms, arbetsgivaravgifter m.m.
Ja? Men det är inget du som anställd betalar av din timlön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in