2022-02-15, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Även för andra yrkesgrupper än advokater betalas moms, arbetsgivaravgifter m.m.
Jo, men de ingår knappast i TS timlön på 190kr

Sen finns en annan aspekt.
Betalar du 600kr/timme för en snickare, och inte är nöjd med resultatet så behöver du inte betala (givetvis beroende på omständigheterna.
Men en advokat debiterar ju oavsett om du "vinner" eller "förlorar" och du är tvungen att betala.
Citera
2022-02-15, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojoneg
Enligt reglerna ska det arvode som en advokat debiterar ”vara skäligt”. Man kan grovt räknat säga att timpriset för en advokat ligger mellan 1500 kr och 6000 kr.

Jag har ca 190kr / h som nybliven läkare. Hur fan är advokatens lön rimlig?

Är du läkare så är jag kosmonaut.
https://www.flashback.org/find_threads_by_user.php?userid=728178
Citera
2022-02-15, 07:23
Medlem
Milton.Millss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Är du läkare så är jag kosmonaut.
https://www.flashback.org/find_threads_by_user.php?userid=728178
Nåväl, korkade läkare finns det gott om

Men trådhistoriken för mister TS är alltför banal och omogen för att jag ska ta honom för en medicine doktor.
Citera
2022-02-15, 08:00
Medlem
Det låter helt och totalt orimligt att du har 190kr/h som läkare? Jag har för fan nästan lika mycket som boendestödjare/stödassistent inom LSS.
Citera
2022-02-15, 08:00
Medlem
Citat:
Enligt reglerna ska det arvode som en advokat debiterar ”vara skäligt”. Man kan grovt räknat säga att timpriset för en advokat ligger mellan 1500 kr och 6000 kr.

Du jämför äpplen och päron. En nyutexaminerad jurist har samma lön som du.

Men genom att jobba hårt kan man avancera till ovanstående debiterande löner. Fakturerade belopp är inte samma som lön från arbetsgivare.

Se en debiterad timme så förstår du:

1250:- (Faktura)
Moms 250:-
Kvar 1000:-
Arbetsgivaravgifter 237:-
Kvar till lön 763:-
Högsta marginalskatt 50%
Kvar på lönekontot: 381:-

Ovanstående ska egentligen betala lokal, tjänsteresor och tjänstepension också. Nu gick allt till lön.

Sen har du som läkare heltid säkerställd fram till pension. En advokat tjänar noll kronor i perioder när dom inte har uppdrag.
Citera
2022-02-15, 08:21
Medlem
Stercoriuss avatar
Som många nämnt måste du skilja på debiterad tid och lön. I regel kan man väl dock säga att advokater/jurister som driver egen byrå där de är ensamma bör ha minst omkostnader och därmed rent teoretiskt kan ta ut störst lön per deb/h. Där jag arbetar ligger vi på tim.deb på ca. 2 300 - 3 500 kr/h, men majoriteten av detta behövs för att täcka upp byråns omkostnader, varav lönerna inte är speciellt höga trots att många kan debitera över ca. 200 000 kr i månaden. För många ligger lönen på ca. 60 000 - 95 000 kr av detta debiterade belopp, medan resten går till att täcka andra omkostnader (hyror, sociala avgifter, material, utlägg), och det som därefter återstår blir slutligen till vinst för oss delägare.
Citera
2022-02-15, 08:27
Medlem
Citat:

Vad kostar en två-fyra timmar lång knäoperation?
Citera
2022-02-15, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemkuk
Det låter helt och totalt orimligt att du har 190kr/h som läkare? Jag har för fan nästan lika mycket som boendestödjare/stödassistent inom LSS.

Borde stämma, Läkarlöner är rätt kassa i början.
Lön under AT-tjänst är ca33-35 000:- /mån vilket stämmer med 190:-/h
Underläkarlön är ännu mindre. Ingångslön ST-tjänst ca 45 000:-/mån
De hårt arbetande sjusköterskorna tjänar ofta mer än läkarna, ialla fall jämfört med de första 5-7 åren av läkarnas yrkesliv.

Kanske bättre att jämföra med hyrläkare som fakturerar runt 1200:-/h
Senast redigerad av northrunner 2022-02-15 kl. 09:12. Anledning: Ändrade lite
Citera
2022-02-15, 09:19
Medlem
qups avatar
Det är advokaterna som stimulerar och upprätthåller gängbrottsligheten. Guldgruva..
Citera
2022-02-15, 09:31
Medlem
zeligs avatar
Citat:

Du blandar ihop det du får med debiterad timpenning.

Hade du varit uthyrd av ett bemanningsföretag så hade de säkert debiterat upp 6000 kr/tim beroende på din expertis.

Som en parantes så debiterar en IT-konsult på ett företag jag jobbar ihop med följande timtaxa:

Mån-Fre 8-17 ~ 1500 kr/tim
17-20 ~ 2200 kr/tim
All annan tid ~ 3000 kr/tim
Citera
2022-02-15, 09:32
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Du kan ju inte jämföra intäkt mot lön. Hade du haft egen klinik hade du nog inte tagit 190 kr i timmen.
Citera
2022-02-15, 10:08
Medlem
Finnj-vels avatar
Citat:

190:-/h är väl medellönen i Sverige eller kanske lite mer. Du borde vara nöjd. Det är inte så att advokaten får 1500:- i fickan per timme, utan det är vad han fakturerar. Jag är IT-arkitekt och fakturerar ibland över 10k/h men det är inte pengar jag får i fickan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in