2022-02-14, 21:08
Medlem
De s.k. ungdomsrånen verkar bli både vanligare och grövre, och offren allt yngre. Vid 16-tiden på måndagseftermiddagen rånades en pojke som uppges vara "i mellanstadieåldern" (dvs. c:a 10 - 12 år gammal) i Tyresö centrum, i sydöstra Stockholmsområdet. Tre knivbeväpnade "unga gärningsmän" tilltvingade sig pojkens plånbok och mobiltelefon.

Ingen har gripits för dådet. I polisens notis om brottet uppges inga signalement på gärningsmännen.

Länk: https://polisen.se/aktuellt/handelse...18-ran-tyreso/

Någon som vet mer? Exakt brottsplats? Signalement på rånarna? Hur är Tyresö centrum, för oss som inte har koll på alla Stockholmsförorter? Civiliserat område eller starkt kulturberikat?
Citera
2022-02-14, 22:26
Medlem
Milton.Millss avatar
Konstigt att ha plånbok i den åldern, när jag var så liten hade jag kanske en 20-lapp i bakfickan. Bankkort eller legitimation har man inte heller som så ung (förutom pass men det tar man ju inte med sig till skolan).
Citera
2022-02-14, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
Konstigt att ha plånbok i den åldern, när jag var så liten hade jag kanske en 20-lapp i bakfickan. Bankkort eller legitimation har man inte heller som så ung (förutom pass men det tar man ju inte med sig till skolan).

Försöker minnas hur det var för mig. Minns att jag ägde en plånbok i den åldern, men tror knappast att jag bar den på mig till vardags. Men vid särskilda tillfällen, t.ex. om jag skulle till centrala stan för att handla något, hände det säkert att jag som 10 - 12-åring hade plånbok på mig.

Att bära plånbok kan ju också vara en grej vissa barn gör för att de vill "känna sig vuxna". Och det ska de naturligtvis kunna göra utan att bli rånade.
Citera
2022-02-14, 23:44
Medlem
Milton.Millss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skanskman
Försöker minnas hur det var för mig. Minns att jag ägde en plånbok i den åldern, men tror knappast att jag bar den på mig till vardags. Men vid särskilda tillfällen, t.ex. om jag skulle till centrala stan för att handla något, hände det säkert att jag som 10 - 12-åring hade plånbok på mig.

Att bära plånbok kan ju också vara en grej vissa barn gör för att de vill "känna sig vuxna". Och det ska de naturligtvis kunna göra utan att bli rånade.
Ja, en mindre plånbok kan jag också ha ägt. Man hade väl busskort och sådant någonstans.

Men hur som helst är det ju för jävligt att så små barn rånas. Barn som inte ens kan hävda sig rent fysiskt, vad är det för jävla fega kräk?
Citera
2022-02-15, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills

Äsch, så konstigt är det väl inte? Särskilt inte om man bor en bit från skolan och därmed tar sig fram och tillbaka med kollektivtrafiken. Barn i den åldern går ju inte och håller en vuxen i handen, sas, utan kan ta sig dit de vill själva (förutsatt att det finns kollektivtrafik förstås, men det gör det ju i Stockholm).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in