2022-02-14, 12:21
Medlem
Hej jag gick på voxra i ett år typ, fick massa palpationer och andningsnöd och höll på att svimma, vakna mitt i natten, kunde inte stå upp osv som höll i runt en timme när det höll på.
När man ringde sjukvården så fick ja åka dit o ta ekg, vilket jag gjorde runt 2 timmar efter varje episod, eftersom jag inte ens kunde stå upp när jag fick dem och skippade efter andan, då gjordes ekg och ingenting syntes.

De påstod att de var panikattacker osv vilket jag aldrig haft tidigare, vilket fall som så slutade jag med medicinen då det blev värre o värre varje gång och visste inte längre om jag skulle vakna upp när jag la mig, tog sömnmedicin bara för att kunna sova tillslut.

Efter jag slutade så blev det bättre, epsidoerna av attackerna blev mycket mer sällsynta men palpationerna var kvar men blev aldrig någon helt fullt ut attack.
Jag började på med magnesium och då försvann alla palpationer, palpationer som jag fick dagligen och när jag tränade kunde få det runt 80 ggr på 5 minuter och där jag var tvungen att vila under kondition.
Frågan är ju om det är bakomliggande hjärtfel då eller bara magnesium brist? Men fick ju det av medicinen...
Donerade blod med innan så kanske påverkade med?

Har fått göra ekg och det är allt, har äntligen fått tid hos läkare efter snart ett år men nu har ju alla symptom försvunnit, ska man vara nöjd med det då eller? Läkaren lär väl säga att allt är bra nu då, är lite nojjig att det kan vara nått problem med hjärtat ju även fast det inte märks av nu.
Kan man be om nån annan metod än ekg? Ekg kan väl inte visa allt eller?
Citera
2022-02-14, 17:05
Moderator
Maviels avatar
Voxra är ju ökänt för att ge svår ångest som såklart kan upplevas precis så som du skriver. Såklart kan det vara enbart det, då de inte hittat något annat. Ligger ju också nära till hands då problemen upphört då du slutat med medicinen.

Men det är ju alltid svårt när man inte fångat det på EKG och kan se vad som händer. EKG visar hjärtats rytm och man kan urleda visa problem med hjärtat utifrån det. De bör ju också ha tagit blodprover på dig, bland annat pro-BNP vilket kan visa hjärtmuskelskada. Och kanske ett bandspelar EKG.

Men som sagt eftersom problemen upphört skulle jag tro att det går att härleda till Voxra. Magnesium är för övrigt jättebra att ta av många anledningar. Ta det gärna när du ska lägga dig så sover du gott.
Citera
2022-02-14, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Voxra är ju ökänt för att ge svår ångest som såklart kan upplevas precis så som du skriver. Såklart kan det vara enbart det, då de inte hittat något annat. Ligger ju också nära till hands då problemen upphört då du slutat med medicinen.

Men det är ju alltid svårt när man inte fångat det på EKG och kan se vad som händer. EKG visar hjärtats rytm och man kan urleda visa problem med hjärtat utifrån det. De bör ju också ha tagit blodprover på dig, bland annat pro-BNP vilket kan visa hjärtmuskelskada. Och kanske ett bandspelar EKG.

Men som sagt eftersom problemen upphört skulle jag tro att det går att härleda till Voxra. Magnesium är för övrigt jättebra att ta av många anledningar. Ta det gärna när du ska lägga dig så sover du gott.

Hade problemen kvar med massa hjärtklappningar o andnöd i ett halv år efter voxran dock, var efter jag tag magnesium som det blev bättre, gjorde ett 24 timmars ekg o hade lite ves slag, det var allt, nu vill de göra ett igen....jag ringde o sa att det var meningslöst då jag inte har hjärtklappningar längre, vill ha ett annat test där som du skriver de kollar på annat, kanske kärl eller själva musklen, ekg kan väl inte utesluta allt ?
Citera
2022-02-14, 18:22
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idioten1
Hade problemen kvar med massa hjärtklappningar o andnöd i ett halv år efter voxran dock, var efter jag tag magnesium som det blev bättre, gjorde ett 24 timmars ekg o hade lite ves slag, det var allt, nu vill de göra ett igen....jag ringde o sa att det var meningslöst då jag inte har hjärtklappningar längre, vill ha ett annat test där som du skriver de kollar på annat, kanske kärl eller själva musklen, ekg kan väl inte utesluta allt ?

Pro BNP är ett enkelt blodprov. Det borde de kunna kosta på dig. Gemene man känner inte till det.
Citera
2022-02-14, 20:42
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Har fått göra ekg och det är allt, har äntligen fått tid hos läkare efter snart ett år men nu har ju alla symptom försvunnit, ska man vara nöjd med det då eller?
Du skall vara nöjd om du inte har några symptom/problem.
Det var aldrig fel på hjärtat, däremot kanske ditt signalsystem är en smula mer känsligt än andras eller att din livsstil påverkar mer än andras.
Gissar jag.
Bra att du träffar läkare.
Citera
2022-02-17, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Det var aldrig fel på hjärtat, däremot kanske ditt signalsystem är en smula mer känsligt än andras eller att din livsstil påverkar mer än andras.
Gissar jag.

Signal system? Menar du sinus knutan då eller? Livstil, hur då menar du, att jag tränade för mycket? När jag tog voxra så orkade jag träna mycket mer så kanske chockade hjärtat men känns som medicinen är rimligare, jag hade ju mycket bättre livsstil när jag tog medicinen är nu, då tränade jag genomsnitt, runt 18-20 ggr på gymmet i månaden plus 8-10 bedminton pass, nu kanske 7 gym besök i månaden o ingen bedminton
Citera
2022-02-17, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Gissar jag.

Kanske att jag är känsligare psykiskt? om det är så du menar, kanske stämmer.
Citera
2022-02-17, 23:41
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Har fått göra ekg och det är allt, har äntligen fått tid hos läkare efter snart ett år men nu har ju alla symptom försvunnit, ska man vara nöjd med det då eller? Läkaren lär väl säga att allt är bra nu då, är lite nojjig att det kan vara nått problem med hjärtat ju även fast det inte märks av nu.
Kan man be om nån annan metod än ekg? Ekg kan väl inte visa allt eller?
Ja, du kan vara nöjd. Allvarliga hjärtsjukdomar brukar inte komma episodiskt på ditt sätt. Om du inte har något annat (eller om EKG:et skulle se konstigt ut) ser inte jag att det skulle finnas anledning till någon annan utredning eller något blodprov.
Citera
2022-02-18, 22:12
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Signal system? Menar du sinus knutan då eller? Livstil, hur då menar du, att jag tränade för mycket? När jag tog voxra så orkade jag träna mycket mer så kanske chockade hjärtat men känns som medicinen är rimligare, jag hade ju mycket bättre livsstil när jag tog medicinen är nu, då tränade jag genomsnitt, runt 18-20 ggr på gymmet i månaden plus 8-10 bedminton pass, nu kanske 7 gym besök i månaden o ingen bedminton
Sinusknutan är en del av signalsystemet.
Eller retledningssystemet säger väl doktorn.
Det består av
Sinusknutan
Förmaksvävnad
AV-knutan
Hiska bunten
Purkinjefiber
Kammarmuskulatur
Finns mycket där som kan variera fråm individ till individ
----------------------------------------------------------------------------
Träna för mycket kan jag inte yttra mig om även om upplägget du presenterar verkar krävande.
Du kanske är en person som vill mycket och gör mycket även i andra sammanhang och det sätter ju en press på tillvaron. En högpresterare. Och press är stress och stress påverkar. Blir det för mycket reagerar kroppen ocg oregelbunde puls och panikångest är inte ovanligt.
Fast det är ofta svårt att ta till sig då man inte riktigt själv uppfattar att man är på hugget hela tiden.
Ja så var det för mig i alla fall.
För dig vet jag ju ej,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in