2022-02-13, 19:07
Medlem
Trullsaas avatar
Jag äger ett hus som jag ärvt av min farmor.
Det är dags för mig att sälja huset om något år. Hur får jag ut mest pengar vid en försäljning eftersom jag inte betalat ett öre för det?
Är det bättre att sälja huset som det är eller är det bättre att rusta upp det?
Tjänar jag på att ta lån på huset så och sedan renovera badrummen kök nya vitvaror nya ytskikt osv
Jag kan inget om rut heller om den kostnaden dras av sedan plus utgifter för material och ev rörmokare snickare mm
Citera
2022-02-13, 19:22
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Och var ligger huset.
Uppe på fjället i Norrland?
Citera
2022-02-13, 19:35
Medlem
Du lär få ut mer om du renoverar huset i synnerhet om du kan göra en del själv.
Citera
2022-02-13, 20:50
Medlem
Det är otroligt mycket som spelar roll. Är huset gammalt så kostar oftast större renoveringar mer än vad en kan tro eftersom det kan dyka upp väldigt många fel och skador bakom väggar, under golv osv. Det är lite gambling. Går renoveringarna fint så kan du nog tjäna en hacka på det (så länge det finns ett intresse av huset vill säga) Jag skulle säga att en prisvärd renovering på ca 100.000kr ökar husets värde med 125-150000

Jag skulle bara satsa på ytrenoveringar, dvs målning/tapet, golvlister, osv osv. Och då såklart göra så mycket som möjligt själv.

Ja, du hör. Det finns typ inget vettigt svar på din fråga.
Citera
2022-02-13, 22:47
Medlem
Många som köper hus vill sätta sin egen stil på det och har inget emot att renovera själva. Det är dessutom så jävla dyrt idag att anlita hantverkare så om du inte kan göra det mesta renoveringsjobbet själv är det inte stor idé enligt min mening.

Rotavdrag är bara på arbetskostnad, aldrig på material eller körtid och annat som tillkommer, så det blir inte så mycket i slutändan som man kan tro. (Rotavdraget blev ca 15-20% av totala fakturorna när jag senast anlitade hantverkare.)
Citera
2022-02-13, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stansvrede

Jag skulle bara satsa på ytrenoveringar, dvs målning/tapet, golvlister, osv osv.

Jag får hålla med, men du måste renovera sådant som kan skapa allvarliga skador under den tid då du har huset, ett nytt tak t ex om det läcker eller håller på att börja

Renovering se föregående talare samt dessutom kanske måla fönster, göra tomten inbjudande, mura ev sprickor i grunden, måla grunden.
Inga kostsamma byten av kök, fönster eller badrum, då kunden ändå vill ha sin egen stil.

Det lönar sig sannolikt bättre att renovera i ett dyrt område än i ett dyrt

Du kan också helrenovera huset i ett dyrt område men då måste man räkna på det grundligt och nästan vara byggmästare, och då kanske det passar bättre med ett helt annat hus
Citera
2022-02-14, 13:02
Medlem
Trullsaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Och var ligger huset.
Uppe på fjället i Norrland?
Nej i Falun
Citera
2022-02-14, 13:11
Medlem
Trullsaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Många som köper hus vill sätta sin egen stil på det och har inget emot att renovera själva. Det är dessutom så jävla dyrt idag att anlita hantverkare så om du inte kan göra det mesta renoveringsjobbet själv är det inte stor idé enligt min mening.

Rotavdrag är bara på arbetskostnad, aldrig på material eller körtid och annat som tillkommer, så det blir inte så mycket i slutändan som man kan tro. (Rotavdraget blev ca 15-20% av totala fakturorna när jag senast anlitade hantverkare.)
Till att renovera badrum så måste en auktoriserad hantverkare göra arbetet så det kommer jag inte undan. Även köket behöver jag lite hjälp med men sätta upp nya köksluckor lådfronter fixar jag. Likaså målning nya golvlister osv
Citera
2022-02-15, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trullsaa
Till att renovera badrum så måste en auktoriserad hantverkare göra arbetet så det kommer jag inte undan. Även köket behöver jag lite hjälp med men sätta upp nya köksluckor lådfronter fixar jag. Likaså målning nya golvlister osv

Man får göra våtrumsjobb själv, men man får inget våtrumsintyg. Det intyget kan ju vara bra att ha vid försäljning, men det kostar. Tror vår badrumsrenovering landade på över 200k (utan golvvärme), men försäkringen tog hälften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in