2022-02-14, 22:15
Medlem
megacoolmans avatar
Haha. Jag hyrde en lägenhet tillfälligt i Göteborg för länge sedan. (veckopendlade)
Bestämde med brf-innehavaren som jag hyrde av att jag skulle stå på elabonnemanget under tiden jag hyrde.
Betalade elräkningarna som vanligt och trodde allt var klart när jag flyttade ut, men ett halvår senare fick jag en faktura på 2000 liter villaolja från Göta Energi, skickad till min ordinarie adress.

Nu var jag visst skyldig dem några hundralappar för nätavgifter (förbrukningen hade jag ju betalt till det andra bolaget). Tänkte inte på att de hade tecknat avtal med ett annat bolag än nätägaren.

Men jag vet inte om den saftiga räkningen med villaoljan var ett svepskäl för att jag skulle protestera och att de skulle få ett kvitto att på att de fått tag på mig eller något.
Jävligt märkligt var det iaf och gick ju att reda upp ganska smärtfritt.
Citera
2022-02-14, 23:23
Medlem
Klappasäftens avatar
Helt ointressant om han har 10 000kr eller 100 000kr i räkningar om man inte vet hans kWh användning.
Citera
2022-02-14, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av satanisten.anna
Precis vad jag tänkte. Det står jo till och med att de installerade led-lampor för renoveringen. Hur fan kan man förbruka så mycket el?

Jag känner folk som har flera 3D- och CNC maskiner som inte får så höga fakturor.

Det är antingen detta par som håller på med något jävligt skumt eller så är elbolaget som borde granskas närmare. Dessa siffror är oavsett helt orimliga.

Villa i Norrland har cirka 25000-40000 kwh per år.

Har han fuskat med avläsningen i några år?
Eller fått hela fastighetens elräkning?
Citera
2022-02-14, 23:31
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Är det möjligt att förbruka så mycket el om man odlar hemma?
Bra odling räknar man med 1g/1watt, riktigt dåliga odlingar ger 0,1-0,2g/watt. Ponerar vi att han odlar 8-29 kilo cannabis så bör rimligen en 50-60kvm räcka för det mindre talet ... men man lär ju få problem med grannarna p.g.a. fukt, lukt och värme om man kompaktodlar cannabis sådär.

Tippar mer på att han använt lägenheten som serverhall (mining), det drar sin fromma mängd ström. Enkelt att hävda fel när det blir så absurt stora volymer.
Citera
2022-02-15, 06:57
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Helt ointressant om han har 10 000kr eller 100 000kr i räkningar om man inte vet hans kWh användning.

Det framgår på länken som bifogas...

63 614 kWh med andra ord inte möjligt på en normal huvudsäkring(ar) för lägenhet.
Citera
2022-02-15, 07:26
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Bra odling räknar man med 1g/1watt...
Under hur lång tidsperiod?

För övrigt har Göta Energi medgett att något blivit fel och att kunden inte ska betala fakturan.
Citera
2022-02-15, 09:33
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Under hur lång tidsperiod?

För övrigt har Göta Energi medgett att något blivit fel och att kunden inte ska betala fakturan.
En skörd vad är det för fråga...
Citera
2022-02-15, 09:42
Medlem
I jakten på att jaga kostnader, så brukar princip alla företag lägga ut massa jobb till inte fullt så kompetent arbetskraft eller det kan mycket väl vara någon i Indien som man satt på detta jobb och då kan det bli ren feltolkning av deras avläsningar. Det märkliga är ju att ingen av alla andra mer kompetent personal på företaget som sett det alls reagera eller verkligen tar tag i det. Det kan vem som helst se att rimligen kan väl inte en pers. i en två rummare använda lika mycket ström som en hel jäkla bondgård med mjölkmaskiner och allt. Det finns inte heller ens möjlighet att trissa upp det hela utifrån hur elcentralen ser ut i en tvårummare typ 1st 10 Amp och 3st 6 Amp. Hur skulle det kunna passera igenom ström för 117 000 kr i det?
Senast redigerad av Kammadaj 2022-02-15 kl. 09:45.
Citera
2022-02-15, 13:25
Medlem
Ingen uppdatering i media på detta? Är ju tydligt bara ett misstag med fakturan
Citera
2022-02-15, 16:44
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Ingen uppdatering i media på detta? Är ju tydligt bara ett misstag med fakturan
Jodå, klicka på länken så kommer du till inlägget som citerar medias uppdatering: (FB) Elräkning på 117 000 kr för en månad

Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
En skörd vad är det för fråga...
Och hur lång tid tar en skörd?

Tänkte räkna ut hur mycket man kan få ut av den elen man skulle få av räkningen ifråga. Tycker det är relevant eftersom flera tänker sig att det handlar om odling.
Citera
2022-02-15, 19:33
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Jodå, klicka på länken så kommer du till inlägget som citerar medias uppdatering: (FB) Elräkning på 117 000 kr för en månad

Och hur lång tid tar en skörd?

Tänkte räkna ut hur mycket man kan få ut av den elen man skulle få av räkningen ifråga. Tycker det är relevant eftersom flera tänker sig att det handlar om odling.

Eftersom ni inte verkar förstå så är det fel från elbolaget där dom säger att det har blivit fel och han ska inte betala räkningen. Så det handlar inte om ngn jävla odling.
Citera
2022-02-15, 19:34
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Eftersom ni inte verkar förstå så är det fel från elbolaget där dom säger att det har blivit fel och han ska inte betala räkningen. Så det handlar inte om ngn jävla odling.
Tycker att det just därför vore kul att räkna ut hur mycket man kunde fått av den elförbrukningen.

Du missade kanske att det var jag som i tråden berättade att Göta Energi sagt att räkningen var fel?
Senast redigerad av constant 2022-02-15 kl. 19:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in