2022-02-13, 12:49
Medlem
zeligs avatar
Vilka avdrag får man göra i samband med försäljning av hus?

Försöker läsa in mig på Skatteverkets hemsida men blir inte klok på vad som gäller.
De grundläggande som anskaffningsavgift + förbättringsutgifter har jag bra koll på.

Däremot så har jag rensat upp hemma och hittat ett gäng med kvitton från olika perioder.

Så t.e.x diverse vitvaror, kvitton på byggmatrial, färg osv. Kan dessa tas med ?

Citat från SKV's sida:

Grundförbättringar

När du har gjort så kallade grundförbättringar får du göra avdrag med hela utgiften. Det kan till exempel vara att du gjort en nybyggnad, tillbyggnad och ombyggnad eller lagt till ny utrustning som inte har funnits tidigare.

En grundförbättring kan också vara att du byter ut existerande utrustning mot ett bättre material eller högre standard. Då får du dra av en del av utgiften som grundförbättring, och en del av utgiften enligt reglerna för reparation och underhåll.

Reparationer och underhåll ( Dessa avdrag bör ha utförts 5 år bakåt i tiden )

Reparationer och underhåll innebär att du renoverar utan att bygga om, till exempel att du målar om väggarna eller byter ut köksluckorna. Du får dra av utgifter för reparationer och underhåll på bostaden när du räknar ut om din försäljning ska räknas som vinst eller förlust. Avdrag för förbättringsutgifter kan du göra för småhus, ägarlägenhet och bostadsrätt.

Som om jag t.ex. bytt tak eller fönster på huset räknas det som en grundförbättringar eller underhåll?

När jag exempelvis bytt taket så har ju "byt mot ett bättre material eller högre standard"

Nån som deklarerat husförsäljning närmaste tiden och kan ge några råd?
Citera
2022-02-15, 11:12
Medlem
Har du använt dig av mäklare så hör med dessa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här