Citat:
Man kan även diskutera Ryssland i allmänhet och svensk-ryska relationer.
Jag tycker det är intressant hur svensk konservatism verkar ha svängt i sina sympatier bort från de klassiska vad gäller UK, USA och även Tyskland.
Vår historia finns ju där i våra relationer med dessa i typ 1000 år. Rysslands och Sveriges intressen har sällan sammanfallit, vi har kämpat om makten i östersjön i snart 400 år med dem. Just nu har vi litet medflyt och har lyckats få till konstruktiva relationer med Baltikum, Polen och övriga Centraleuropa och det har ju skett på ryssens bekostnad naturligtvis. Vår värld blev större, deras blev mindre.
Det är oundvikligt att det blir så, om vi inte får till vettiga relationer med Ryssland, men Putin har aldrig velat gå i den riktningen. Under fyllot Jeltsin fanns ett töväder, men Putin skramlar alltid med sina AK-47.
Jag medger att bilden ovan är grov och förenklad. Ni får gärna nyansera den.
Och om nu svenska konservativa börjar gilla Ryssland: bör statyn av Karl XII pekandes mot Moskva tas ner? Kanske vridas så den pekar mot DC i USA istället?
Är inte statyn över Karl XII en onödig provokation mot ryssen?
Jag tycker det är intressant hur svensk konservatism verkar ha svängt i sina sympatier bort från de klassiska vad gäller UK, USA och även Tyskland.
Vår historia finns ju där i våra relationer med dessa i typ 1000 år. Rysslands och Sveriges intressen har sällan sammanfallit, vi har kämpat om makten i östersjön i snart 400 år med dem. Just nu har vi litet medflyt och har lyckats få till konstruktiva relationer med Baltikum, Polen och övriga Centraleuropa och det har ju skett på ryssens bekostnad naturligtvis. Vår värld blev större, deras blev mindre.
Det är oundvikligt att det blir så, om vi inte får till vettiga relationer med Ryssland, men Putin har aldrig velat gå i den riktningen. Under fyllot Jeltsin fanns ett töväder, men Putin skramlar alltid med sina AK-47.
Jag medger att bilden ovan är grov och förenklad. Ni får gärna nyansera den.
Och om nu svenska konservativa börjar gilla Ryssland: bör statyn av Karl XII pekandes mot Moskva tas ner? Kanske vridas så den pekar mot DC i USA istället?
Är inte statyn över Karl XII en onödig provokation mot ryssen?
400 år?
Svearike erkändes som ett konungadöme genom påvebrev 1080 med Inge den Äldre som konung.
Svearike och Götarike blev ett enat rike och när Sigtuna brändes ned av hedniska slaver från andra sidan av Östersjön började sveakonungar med korståg för att kristna dem. Precis som anglosaxerna gjort med de nordiska rikena.
1240 stod slaget i Neva mellan Riket Novgorod och Svearna.
Ett slag svearna förlorade.
Så det som blev till Ryssland har i realiteten varit en arvsfiende sedan Svitjods tid.
Ontopic är att svenska konservativa vill se Ryssland uppstyckat i smånationer och helt demilitariserat för alltid.