2025-12-20, 11:43
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afro-Greger
Haha hur mycket historia har du läst i ditt liv? Det blir bara mer och mer bisarrt. Att Ryssland inte skulle invadera en granne hör till ovanligheterna. Det är historiska pausfåglar. Detta gäller även i närtid.

Det finns alltså öht ingen diskussion eller farhåga om Ryssland kommer att invadera utan en fråga om när och om de är starka nog. De invanderar just nu i skrivande stund Ukraina, innan dess var det Tjetjenien. Det finns ingenting magiskt med Sverige som gör att Ryssland skulle avstå en invasion mer än nuvarande militär kapacitet och positioner på kartan. De undantag som råder från en invasion är när ett grannland blir en underkastad vasall som tex Vitryssland. Man slickar Putins anal och köper enbart varor från Ryssland och ingår i dess intressesfär för att rädda sitt arsle.

Du kan gå hur långt tillbaka historiskt som helst. Ryssland invaderar konstant med mord, våldtäkt och folkmord som följd. Det är norm. Profetian du talar har redan förverkligats några 100ggr så du är lite sent ute. Det blir lite som att diskutera huruvida en person som mördat 100 personer är kapabel till mord eller inte.

Detsamma gäller också avtal med Ryssland. Eventuella fredsavtal med Ryssland är värda använt toalettpapper eftersom de helt enkelt ignoreras. En banditstat har ingen trovärdighet.

Det kanske är så att Ryssland kan invadera Sverige, och förberedd dig gärna på det värsta (satsa på försvar istället för grön stål och massinvandring), men att använda sig av en utbrytarstat som Tjetjenien eller en östra Ukraina där alla talar ryska och som tillhört Ryssland i hundratals år som exempel för att Sverige står näst i listan är inte så analytiskt användbart.

När Ryssland invaderade Georgien så tog man bara de delar som hade minoriteter med ryskvänlig attityd. trots att man kunde ha tagit hela Georgien, så det är inte som om Sverige har liknande förutsätningar som typ Nordossetien eller Donbass. Se länder som Kazakstan som möjliga länder som står näst på tur på listan, jag tror inte att Putin är så hungrig att ha in en massa nya medborgare som är fientliga mot regimen, det kan destabilisera regimen. Putins Ryssland driver på realpolitik och håller sig till det som är realistiskt genomförbart.

Däremot kan jag se Ryssland föra vidare sina positioner i Östersjön.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2025-12-20 kl. 11:47.
Citera
2025-12-20, 15:42
Medlem
Afro-Gregers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Det kanske är så att Ryssland kan invadera Sverige, och förberedd dig gärna på det värsta (satsa på försvar istället för grön stål och massinvandring), men att använda sig av en utbrytarstat som Tjetjenien eller en östra Ukraina där alla talar ryska och som tillhört Ryssland i hundratals år som exempel för att Sverige står näst i listan är inte så analytiskt användbart.

När Ryssland invaderade Georgien så tog man bara de delar som hade minoriteter med ryskvänlig attityd. trots att man kunde ha tagit hela Georgien, så det är inte som om Sverige har liknande förutsätningar som typ Nordossetien eller Donbass. Se länder som Kazakstan som möjliga länder som står näst på tur på listan, jag tror inte att Putin är så hungrig att ha in en massa nya medborgare som är fientliga mot regimen, det kan destabilisera regimen. Putins Ryssland driver på realpolitik och håller sig till det som är realistiskt genomförbart.

Däremot kan jag se Ryssland föra vidare sina positioner i Östersjön.

Ja håller med generellt.

Tidigare skribent menar dock att Polen är russofober(lite komiskt ord för övrigt) och jag menar att alla länder som angränsar till Ryssland har en ganska rationell anledning att vara uppmärksamma. Russofobi antyder någon slags irrationell rädsla. Det enda Ryssland som imperium pysslat med de senaste 1000 år och mer är invasion, folkmord, våldtäkter och plundringar. Non-stop med enstaka pauser. Det har förvisso europeiska makter gjort också men har sedan ww2 lugnat ner sig en aning i alla fall. Ryssland är kvar med samma mentalitet som Stalin eller Ivan den förskräcklige. Ukraina garanterades ju också fred i Budapest memorandum av Ryssland. Hur slutade det?

Är man granne med Ryssland är man antingen russofobisk, en rysk sattelitslav eller så har man en skruv lös.

Jag pekade på några polska politiker tidigare som är betydligt vettigare än tex Orban då de är konservativa utan att för delen buga åt psykopaten och mafiabossen i Kreml.
Senast redigerad av Afro-Greger 2025-12-20 kl. 15:47.
Citera
2025-12-20, 17:20
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ja håller med generellt.

Tidigare skribent menar dock att Polen är russofober(lite komiskt ord för övrigt) och jag menar att alla länder som angränsar till Ryssland har en ganska rationell anledning att vara uppmärksamma. Russofobi antyder någon slags irrationell rädsla. Det enda Ryssland som imperium pysslat med de senaste 1000 år och mer är invasion, folkmord, våldtäkter och plundringar. Non-stop med enstaka pauser. Det har förvisso europeiska makter gjort också men har sedan ww2 lugnat ner sig en aning i alla fall. Ryssland är kvar med samma mentalitet som Stalin eller Ivan den förskräcklige. Ukraina garanterades ju också fred i Budapest memorandum av Ryssland. Hur slutade det?

Är man granne med Ryssland är man antingen russofobisk, en rysk sattelitslav eller så har man en skruv lös.

Jag pekade på några polska politiker tidigare som är betydligt vettigare än tex Orban då de är konservativa utan att för delen buga åt psykopaten och mafiabossen i Kreml.

Inget ord innehålande "fobi" bör användas anser jag, det är löjligt att anta att alla förevändningar man har mot folk, religioner eller länder beror på någonting irrationellt. Ordmagi är anti-intellektuellt.

Man behöver bara studera historia för att förstå varför Polen är "ryssfobiskt", medan några länder i sydosteuropa är mer ryssvänliga av liknande historiska skäl. Polen har egentligen varit i strid mot Ryssland om att vara Östeuropas geopolitiska centrum och är därmed i strid om alla slavernas själ och öde, och ingen led väl mer pga ryssarna än just polackerna. Vi talar här om Freidrich Neumanns teorier om Mitteleuropa för att förstå hur Polen tar över från Tyskland för att skapa sin intressesfär i länder som är naturligt fientliga gentemot Ryssland (som baltiska stater och Ukraina och möjligen till och med Vitryssland).

Polen är i sig kan enbart vara en stark och självständig pol i Världspolitik ifall de skapar just sådana bredare allianser. Visigrad är lite bryten nu då både Ungern och Slovakien närmar sig RYssland något, men även där har vi en motpol mot både Västeuropa och Ryssland.

I alla tider har Polen givetvis varit naturliga fiender till Ryssland och jag kan inte se hur Polen ens skulle kunna vara något annat än det, av historiska, geografiska och religiösa skäl.

Jag ogillar att ha en överdriven propagandavinkel när man diskuterar geopolitik för att en realistisk hotbild krävs för att man ska kunna besvara problemet på rätt sätt. Att överdriva moraliska vinkeln mot en stormakt med 6000 atombomber och kalla Putin för det ena och det andra (nya Hitler, etc.) känns inte särskilt konstruktivt. Överspela inte din hand framförallt när du är ett land som saknar försvar (vilket räknas till nästan hela Europa förutom Polen).
Citera
2025-12-20, 17:36
Medlem
Afro-Gregers avatar
Citat:
Att överdriva moraliska vinkeln mot en stormakt med 6000 atombomber och kalla Putin för det ena och det andra (nya Hitler, etc.) känns inte särskilt konstruktivt.

Fungerar ens en av de 6000 atombomberna idag? Dom senaste testen är ju fiaskon. Man bör ju kalla en spade för en spade. Putin är en maffiaboss som orsakat enormt mycket meningslös död. Objektiv fakta vare sig det förolämpar någon eller inte. Det finns ingen poäng med att linda in orden.
Citera
2025-12-20, 18:51
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Fungerar ens en av de 6000 atombomberna idag? Dom senaste testen är ju fiaskon. Man bör ju kalla en spade för en spade. Putin är en maffiaboss som orsakat enormt mycket meningslös död. Objektiv fakta vare sig det förolämpar någon eller inte. Det finns ingen poäng med att linda in orden.

Vad är poängen ens med att ifrågasätta ifall en endaste atombomb fungerar?

Senast man testade atombomb som sovjetunionen på Novaja Zemlja, så fungerade det. Det var år 1990.

Inga kärnvapentester har varit fiaskon men du tänker nog på interkontinentella ballistiska missiler och liknande.

Vad är poängen med att fantisera om ens motståndares svaghet på denna sätt?
Citera
2025-12-20, 22:52
Medlem
Afro-Gregers avatar
Citat:
Vad är poängen ens med att ifrågasätta ifall en endaste atombomb fungerar?

Det är inte intressant eller relevant? Om du bara skriver att Ryssland har 6000 kärnvapenspetsar kan ju folk börja tro att Ryssland har 6000 färdiga och funktionella kärnvapenspetser. Det är vilseledande.

Kreml vill såklart att vi ska sitta i väst och skita på oss av rädsla över denna arsenal.

Citat:
Vad är poängen med att fantisera om ens motståndares svaghet på denna sätt?

Det är inga fantasier utan fakta. Du kan ju nörda ner dig i ämnet om du vill. Ingen korruption eller förfall för denna arsenal på 35 år? Jag blir förvånad om de kan få iväg en riktig ICBM öht.

Ukraina har ju redan börjat påverka Rysslands oljeindustri och bombar den frekvent på hemmaplan. Om Ryssland inte använder kärnvapen kan man börja fundera på om de någonsin kommer göra det och om de ens är kapabla.

Även om Ryssland nu i teorin hade en fungerande arsenal med 6k kärnvapenspetsar finns väl ingen anledning att uppföra sig som en underkastad slav pga detta?

Ska vi resonera likadant med Islam? Det finns så många farliga terrorister så vi måste underkasta oss och behaga islamisterna.
Senast redigerad av Afro-Greger 2025-12-20 kl. 22:58.
Citera
2025-12-20, 23:02
Medlem
Eoppoyzs avatar
Som konservativ hoppas jag på att Ryssland avskaffas snarast möjligt, för fredens, antikorruptionens, samt mänsklighetens skull.
Citera
2025-12-20, 23:17
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Det är inte intressant eller relevant? Om du bara skriver att Ryssland har 6000 kärnvapenspetsar kan ju folk börja tro att Ryssland har 6000 färdiga och funktionella kärnvapenspetser. Det är vilseledande.

Kreml vill såklart att vi ska sitta i väst och skita på oss av rädsla över denna arsenal.

Det är inga fantasier utan fakta. Du kan ju nörda ner dig i ämnet om du vill. Ingen korruption eller förfall för denna arsenal på 35 år? Jag blir förvånad om de kan få iväg en riktig ICBM öht.

Ukraina har ju redan börjat påverka Rysslands oljeindustri och bombar den frekvent på hemmaplan. Om Ryssland inte använder kärnvapen kan man börja fundera på om de någonsin kommer göra det och om de ens är kapabla.

Även om Ryssland nu i teorin hade en fungerande arsenal med 6k kärnvapenspetsar finns väl ingen anledning att uppföra sig som en underkastad slav pga detta?

Ska vi resonera likadant med Islam? Det finns så många farliga terrorister så vi måste underkasta oss och behaga islamisterna.

Du spekulerade om möjligheten att inte en endaste atombomb fungerade i världens näst största exportör av militärutrustning när de fungerar till och med i ett helt dekadent land som Pakistan. Du grundade det på disinformation om att atombombstester inte har lyckats.

Ifall 3000 eller enbart ens 1000 atombomber fungerar så förändras inte hotbilden fundamentalt.

Vem har sagt något om att vara en underkastat slav? Men är en försiktig maktbalans där MAD gäller som vi även i fortsättningen bör använda sig av.
Citera
2025-12-20, 23:33
Medlem
Afro-Gregers avatar
Citat:
Ifall 3000 eller enbart ens 1000 atombomber fungerar så förändras inte hotbilden fundamentalt.

Vad krävs för att de skall använda kärnvapen? Ukraina har varit inne och tagit rysk mark under period och skadar rysk oljeindustri just nu vilket är dess livlina. Vad mer skulle krävas för att de skall eskalera och verkligen använda kärnvapen?

Om de inte gjort det hitintills, så kommer de knappast göra det framgent heller. Däremot så ingår det såklart i propaganda och retorik att skrämma upp folk.

Sen vet jag inte vad det gör för skillnad huruvida jag som FB-debattör beskriver Putin respektfullt eller inte. Jag medverkar knappast i några diplomatiska förhandlingar. Putin bör beskrivas objektivt för vad han är. Massmördare, psykopat mm som har mördat hundratusentals Ukrainare och Ryssar helt i onödan. Det är en objektiv beskrivning av vad han är. En spade är en spade.
Citera
2025-12-21, 01:18
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Vad krävs för att de skall använda kärnvapen? Ukraina har varit inne och tagit rysk mark under period och skadar rysk oljeindustri just nu vilket är dess livlina. Vad mer skulle krävas för att de skall eskalera och verkligen använda kärnvapen?

Om de inte gjort det hitintills, så kommer de knappast göra det framgent heller. Däremot så ingår det såklart i propaganda och retorik att skrämma upp folk.

Sen vet jag inte vad det gör för skillnad huruvida jag som FB-debattör beskriver Putin respektfullt eller inte. Jag medverkar knappast i några diplomatiska förhandlingar. Putin bör beskrivas objektivt för vad han är. Massmördare, psykopat mm som har mördat hundratusentals Ukrainare och Ryssar helt i onödan. Det är en objektiv beskrivning av vad han är. En spade är en spade.

Ingen vet vad som krävs för att kärnvapen ska komma till användning och det är väl själva poängen.

Det gör ingen skillnad ifall du som debattör använder överdrivet moraliska slagord mot Putin, men jag undrar vad som är poängen med att media och politiker använder sådana ord?

Vad sägs om att i tystnad bygga upp någonslags nationalism och försvar, lägg ner mångkultur och andra heliga kossor så finns det en möjlighet att man åtminstone har en arme (bortom polen och ukraina) för att försvara Västeuropa.

Istället gapar dem som moralkärringar men utan någon verklig plan, utan pjäser som ens är villiga att offra sig för deras liberala projekt, utan ens energi som kan driva europeiska industrier.

Ekonomiska vapnet med sanktioner misslyckades, så vad ska de göra nu?
Senast redigerad av Naknekejsaren 2025-12-21 kl. 01:20.
Citera
2025-12-21, 09:19
Medlem
Citat:
Nåja, denna forum tycks vara helt död. Men tror att tron om en liberal världsordning har likaså dött efter att vi har sett vad Israel hållit på med i Gaza, med full stöd från USA och nästan ingen motstånd från den "liberala väst".

Israel får ju Ryssland att se civiliserade ut, därmed att tron på en tydlig moralisk övertag från liberala väst och fascistoida Ryssland helt och hållet raserats. Allt du nämner ovan har ju Israel hållit på med systematiskt. Våldtäkter som krigsmetod har försvarats, alla sjukhus har bombats med flit, kyrkor och moskeer har bombats och skjutits, man har avrättat och svalt ihjäl civila, kört hunger games och skjutit ihjäl människor som söker få mat, prickskjutit småbarn, avrättat ambulanspersonal och hjälporganisationer med flit när de kommer för att hjälpa svårt skadade, skjutit ihjäl 200 journalister, grävt upp döda bara för att jävlas, haft förintelseturism åt israeler som vill se folkmordet från båtar, drivit på folkmordsretorik från media och politiker, etc.

Ingen tror längre på den liberala världsordningen. Projektet är stendöd. Sorry.

Ryssland är vad som Ryssland alltid har varit, och det finns ingen anledning för min del att skönmåla Rysslands krigsmetoder, men det finns ingen chans att du kan finna ett sätt att dribbla bort att Israel är värre än Ryssland oavsett vilka variabler du vill använda dig av. Tillslut ser Putin också ukrainare som samma folk och därmed framtida medborgare i Storryssland medan Israel bara söker sätt att skapa en slutgiltig lösning på palestinierna: Storisrael ska fyllas på med judiska bosättare, helst gärna på palestiniernas grav.

Det finns något bibliskt helt klart att det liberala projektet dog just i det heliga landet. Sionismen är stendöd i USA från höger till vänster som politisk projekt (politikerna har bara inte hunnit med att anpassa sig till verkligheten), likaså så kommer en hel del liberala myter att dö med den.

Fast nu var det inte Israel jag pratade om utan amerikaner. Och inte kriget i Gaza utan kriget i Ukraina.
Och att Israel idag " tillåts" att bete sig så jävla illa som de gör...avseende krigsbrott m.m. VAD......tror du har gett Israel den möjligheten?

Att den "västliga" liberala grunden börjar svikta....stavas Trump. Ett USA som vänder sig bort från Europa, EU, Nato, liberalism, FN etc, etc...ger fritt spelrum för div. av krigsbrott världen över.

Toppen eller hur.
Citera
2025-12-21, 09:27
Medlem
Citat:
Menar du allvar att du fortfarande inte tror att Israel kommer i närheten av vad Ryssland gör? Tror du att någon Västland vågar lämna över Netanyahu eller Putin till Haag?

Liberala världsordningen är heltenkelt avslutat på alla fronter, dels för att man inte har vassa tänder emot Ryssland, dels för att man är hycklare och böjer "heliga regler" åt Israel; som att massvält av civila och folkmord är ett brott.

Man anklagar länder utan makt, som Serbien, för folkmord, inte mäktiga Israel som begår brottet i tio gånger större skala.

Varför detta tjat om Israel? När vi debatterar Putin och Ryssland?
jag har inte diskuterat Israel nånstans. Och jag har heller ingen aning om de praktiska, reella möjligheterna för Haag att släpa varken Putin eller Netanyahu till domstol. Men, BÅDA är efterlysta för krigsbrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in