Citat:
Ursprungligen postat av Ahvenmaa
Alltid kul att läsa vad snillen har att upplysa oss okunniga om, men jag har ändå två kommentarer:
1. D'otrante är alltså en
fransk hertiglig släkt, inte en svensk. Även om ätten inte har de längsta anorna. Att säga att d'Otrante inte är adliga är som att säga att hela det brittiska överhuset är besatt av icke adliga.
2. "Stureplansädlingens" morfar hette von Rosen och han ägde Örbyhus. Ärtsoppegodset alltså. Sedan finns det ett "Örbyhus Gods AB" där flera av styrelsemedlemmarna bär ättens namn. Jag tror inte att företaget driver ortens pizzabutik. Är du verkligen säger på att unge hr d'Otrante inte åtminstone är delägare i slottet?

Det där är bara jävla dravvel! Jag kan inte ta gift på att att någon Von Rosen inte ägt Örbyhus vid något tillfälle, men det går att kontrollera, och jag tror inte det är sant tyvärr. Jag vet att han inte äger det idag och det är det han påstår på stureplan.se. Sedan finns två släkter Von Rosen en grevlig och en friherrelig. Den grevliga bodde på Rockelsta slott i södermanland och är släkt med Herman Göring bland annat, vilket i och för sig passar in på den typen av person som otrante är "Det brittiska överhuset" bla bla bla, ta i så du skiter ner dig. Dumhuvvet otrante är inte mer adlig än en apa. Kan "de" kalla sig hertiga så står det fritt för vem som helst att kalla sig adlig eller hertig om det bara räcker med prat för att styrka detta. För övrigt så skiter det flesta adliga i detta eftersom det helt saknar relevans i dagens samhälle
Och när det gäller adlighet så är det D'otrantes mor som är född Von Rosen då är hon dotter till Von Rosen och således bara fröken tills hon gifter sig med en greve eller dylikt och får titel genom denne. Kvinnor är tyvärr helt obetydliga i dessa kretsar och enligt dess regler. Det är ett patriarkat, man ärver adlighet och titel på fädernet. Har man adel på modern men inte på fadern så är man en bastard i dessa kretsar tyvärr.
Och numer har även den svenska kronan egentligen övergått till ätten Westling enligt dessa strikta regler att se på saken? Och en bondläpp från Ockelbo har blivit prins och tillika hertig. Prinsar är för övrigt de enda som kan erhålla hertigtitel i sverige. Och vi befinner oss i sverige. Men det är officiellt och inte påhittat det är genomfört på ett sätt där kungen, den högste efter gud, ändå utnämner någon. Det får ju finnas gränser för vad man kan påstå. Sedan är min personliga åsikt att alltihop är trams och att vi borde avsluta hela monarkin med Carl XVI Gustav.
Sen kan man säkert köpa en hertigtitel på ett "KurriKurriduttö- kungadöme". Men det känns inte lika fint som Westlings, skedens eller ciggens titlar. Men gud så tjusigt det låter när man pratar med kreti o pleti som inte vet vad det är för något. Det är klart det låter imponerande när man är nere på nån skitkrog runt stureplan -"Min kompis Charlie han e hertig hörru!" Då börjar fittorna rinna på groggludrena och de tror att de snart är kungliga o bor på slott. HAHAHa! pajas är en bättre titel på fransoserna. Olivier du Paris är också adlig va?