2013-01-08, 07:55
Medlem
Leif GW håller stilen i uttalande i Aftonbladet idag ang. Södertäljerånet mot guldbutiken:

– Det är så in i helvete klantigt, säger polisprofessorn Leif GW Persson.

På grund av sina egna misstag och en länsöverskridande polisinsats kunde de misstänkta i det uppmärksammade guldbutiksrånet i Södertälje gripas *rekordsnabbt.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16033159.ab
Citera
2013-01-08, 11:10
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Varför ska han vara stolt över fru Läckberg? Han har ju knappast hjälpt hennes karriär eller skrivförmåga på något sätt, tvärtom har han ju sagt att hon "skriver som Nicke Lilltroll pratar" och jämfört hennes böcker med noveller ur "Min häst".
Vill minnas att detta uttalande kontrade Camilla Läckberg med att sända Leif GW Persson en prenumeration på just "Min Häst".

Annars angående Leif GW Persson, så tycker jag att han till viss del medvetet bygger en "image" runt sig som någon slags "svensk super-Sherlock" som haft sitt finger med i stort sett i alla mordfall i landet samt jobbat i stort sett överallt inom polisen och därtill känt en betydande del av Sveriges största skurkar.

Ta t.e.x den här serien Sommarmord som gick i SVT. Man tar upp ett antal gamla svenska mordfall. Kör "mäster Leif" i bil till de olika brottsplatserna, där han först "stolpar" runt och pratar sedan lite med den lokale utredningsansvariga polisen.

Man missar inte heller i programmen att t.e.x visa "väsentligheter" som dessa. Leif blir i ett bostadsområde tillfrågad om autograf av en medelålders kvinna som han står bortvänd ifrån. Leif köper hamburgare i ett "korvakok" och frågar expediten "Det är väl bearnaise på den" ??.

Slutligen kommer "den store detektiven" fram till precis samma slutsatser angående fallet, trolig gärningsman, tillvägagångssätt o.s.v. som man redan innan kommit fram till. Det enda han gjort under programmets gång är att bara upprepa allt som är känt förut.

Eller ta introt till Veckans Brott. "Allas vår GW", ganska tydligt belyst mot en mörkare omgivning, kommer med kraftfulla, björnlikt lufsande, steg i uppförsbacke, med blicken stint och allvarligt riktad mot kameran. Det är väl bara en superhjälte-dräkt med bokstäverna GW tryckta i stora versaler på bröstet som fattas.

Eller att han använder GW mellan sitt för och efternamn. Jovisst. Dessa står, som han själv helt riktigt påpekat, för hans två andra förnamn. Men det är också ett faktum att detta "sätt" många gånger används för att sticka ut från mängden, särskilt om man annars skulle haft ett högst vanligt "Svensson-namn" som Leif Persson.

Med hänsyn till ovanstående ska jag dock påpeka följande.

Jag säger inte att han inte varit till stor, kanske rent av avgörande, hjälp i en del svenska brottsfall. Sedan har han trots allt skrivit en och annan bra kriminalroman. Som även blev bra filmer. Och har möjligen (haft) lite insider-kunskap från maktens korridorer. Men han har inget emot att, rent medvetet, framhäva sig själv lite extra, Den saken är klar, tycker jag.
Senast redigerad av Celeron 2013-01-08 kl. 11:14.
Citera
2013-01-09, 12:23
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Vill minnas att detta uttalande kontrade Camilla Läckberg med att sända Leif GW Persson en prenumeration på just "Min Häst".

Annars angående Leif GW Persson, så tycker jag att han till viss del medvetet bygger en "image" runt sig som någon slags "svensk super-Sherlock" som haft sitt finger med i stort sett i alla mordfall i landet samt jobbat i stort sett överallt inom polisen och därtill känt en betydande del av Sveriges största skurkar.

Ta t.e.x den här serien Sommarmord som gick i SVT. Man tar upp ett antal gamla svenska mordfall. Kör "mäster Leif" i bil till de olika brottsplatserna, där han först "stolpar" runt och pratar sedan lite med den lokale utredningsansvariga polisen.

Man missar inte heller i programmen att t.e.x visa "väsentligheter" som dessa. Leif blir i ett bostadsområde tillfrågad om autograf av en medelålders kvinna som han står bortvänd ifrån. Leif köper hamburgare i ett "korvakok" och frågar expediten "Det är väl bearnaise på den" ??.

Slutligen kommer "den store detektiven" fram till precis samma slutsatser angående fallet, trolig gärningsman, tillvägagångssätt o.s.v. som man redan innan kommit fram till. Det enda han gjort under programmets gång är att bara upprepa allt som är känt förut.

Eller ta introt till Veckans Brott. "Allas vår GW", ganska tydligt belyst mot en mörkare omgivning, kommer med kraftfulla, björnlikt lufsande, steg i uppförsbacke, med blicken stint och allvarligt riktad mot kameran. Det är väl bara en superhjälte-dräkt med bokstäverna GW tryckta i stora versaler på bröstet som fattas.

Eller att han använder GW mellan sitt för och efternamn. Jovisst. Dessa står, som han själv helt riktigt påpekat, för hans två andra förnamn. Men det är också ett faktum att detta "sätt" många gånger används för att sticka ut från mängden, särskilt om man annars skulle haft ett högst vanligt "Svensson-namn" som Leif Persson.

Med hänsyn till ovanstående ska jag dock påpeka följande.

Jag säger inte att han inte varit till stor, kanske rent av avgörande, hjälp i en del svenska brottsfall. Sedan har han trots allt skrivit en och annan bra kriminalroman. Som även blev bra filmer. Och har möjligen (haft) lite insider-kunskap från maktens korridorer. Men han har inget emot att, rent medvetet, framhäva sig själv lite extra, Den saken är klar, tycker jag.

Det är väl inte så konstigt att folk med vanliga förnamn och efternamn lägger till en initial. Jag vet flera som gör det i jobbsammanhang. På TV finns t ex Anders S Nilsson. Sveriges övriga hundratals (eller tusentals?) Anders Nilssonar är nog glada att slippa förväxlas med denne sexualbrottsling. På Svenska Dagbladet arbetar Anders Q Björkman. Vad Q står för kan man ju undra.
Det är väl ingen hemlighet att professorns ego är gigantiskt. Särskilt verkar han övertygad om att han alltid har rätt. Så känner vi nog alla gällande vårt arbete ibland. Han verkar också vara ganska mån om att odla en bild av att han, liksom de flesta litterära mästerdetektiver, har ett spänt förhållande till polisen. Det kanske inte är helt osant heller. Men visst, att saluföra "bubbelskalledockor" föreställande sig själv utstyrd till Sherlock Holmes är väl lite väl självbelåtet, särskilt som han gillar att håna Björn Ranelid för dennes fåfänga.
Citera
2013-01-10, 13:41
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Det är väl inte så konstigt att folk med vanliga förnamn och efternamn lägger till en initial. Jag vet flera som gör det i jobbsammanhang. På TV finns t ex Anders S Nilsson. Sveriges övriga hundratals (eller tusentals?) Anders Nilssonar är nog glada att slippa förväxlas med denne sexualbrottsling. På Svenska Dagbladet arbetar Anders Q Björkman. Vad Q står för kan man ju undra.
Det är väl ingen hemlighet att professorns ego är gigantiskt. Särskilt verkar han övertygad om att han alltid har rätt. Så känner vi nog alla gällande vårt arbete ibland. Han verkar också vara ganska mån om att odla en bild av att han, liksom de flesta litterära mästerdetektiver, har ett spänt förhållande till polisen. Det kanske inte är helt osant heller. Men visst, att saluföra "bubbelskalledockor" föreställande sig själv utstyrd till Sherlock Holmes är väl lite väl självbelåtet, särskilt som han gillar att håna Björn Ranelid för dennes fåfänga.
Eller så uttalar han sig så retoriskt skickligt att han i inte ens kan anklagas för att ha haft fel.
Citat:
Det är ovanligt att någon anger sig själv för ett mord som inte begåtts nyligen. – När det sker, är det oftast påhittat. Men ibland stämmer det, säger kriminologen Leif GW Persson till TT.
Hela artikeln: http://www.expressen.se/gt/erkande-mord---nu-tar-41-aringen-tillbaka-allt/
Senast redigerad av Celeron 2013-01-10 kl. 13:43.
Citera
2013-01-12, 20:56
Medlem
LucioFontanas avatar
Fan vad trött jag är på att se dessa trötta halvmytomaner som GW o Guillou! De tror inte att de existerar om de inte kan läsa om sig själv i tidningen. De kan så jävla mycket om viner o allt möjligt trots att de inte har mer än väldigt mediokra kunskaper om vissa saker. Och han vet till och med vem Palmes mördare är? Förfan Gw dra nåt gammalt över dig. Har du hållt käft i 27 år så kan du väl hålla käft i ett par år till o ta med dig den kunskapen i graven. För vem fan bryr sig om nåt sånt skit nu? Sen skriver han något om att han hyr jaktmark av en hertig, miljonär och stureplansprofil? E det den dumma jävla Charles d'Otrante då eller? Hertig är en prinstitel och han är väl fan ingen prins i sverige. Han är fan inte mer hertig än apa. Det borde väl en sån överklass-rövslickare som GW känna till. Är den dåren ens hertig i frankrike där monarkin avskaffades redan på 1700 talet. Sen att de råkar äga ett jävla skitslott med mark som ingen jävel vill ha ändå. Du kan väl hålla dig i din hyrda skog GW och låt oss slippa bli mentalt förorenade av din skit. Och vem fan köper hans jävla böcker?
Citera
2013-01-12, 21:36
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucioFontana
Och vem fan köper hans jävla böcker?

En majoritet av svenska befolkningen... Tydligen har även du läst.
Citera
2013-01-13, 12:59
Medlem
LucioFontanas avatar
Nä du! Faktiskt inte. Intresserar mig inte alls.

Det säger mer om svenska befolkningen än om Gw's skrifter
Senast redigerad av LucioFontana 2013-01-13 kl. 13:01.
Citera
2013-01-13, 13:36
Medlem
Citat:
Han bor i en hyrestrea i Solna och hyr sedan fem år ett hus av en 26-årig hertig i Södermanland.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16058660.ab

Vem är denne hertig han hyr av?
Citera
2013-01-13, 13:42
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Hans teori var dock på hysterisk privatspanarnivå. I princip "mördaren flydde den perfekta vägen", vilket inte verkar sådär statistiskt märkvärdigt.

Ja han har nog inte så mycket koll på det där.

Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Leif GW har nog ganska bra koll på det, åtminstone grupp, men inte helt säkert just individ.
Hans polisspår är inte bara ett slag i luften. Han har tom. ett manus i frågan klart som han inte vill publicera än med tanke på hur omgivningen kommer att drabbas. Både på offer och utförarsidan.

Hans teorier känns mer ideologiskt än polisiärt motiverade.
Citera
2013-01-13, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Ja han har nog inte så mycket koll på det där.

Hans teorier känns mer ideologiskt än polisiärt motiverade.

Där tror jag av goda skäl att du har tvärfel faktiskt..
Leif GW har under lång tid som professor INOM polismyndigheten bättre koll än de flesta på vad som förekommit inom polismyndigheten när det gäller vilka teorier som är polisiärt motiverade och han är mycket kritisk.
Citera
2013-01-13, 14:58
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koppenberg
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16058660.ab

Vem är denne hertig han hyr av?

Vem 26-åringen är vet jag inte, men han hyr väl av familjen Adlercreutz. Den familjen som Eskil Erlandssons fru tillhör. Jag tror det står i den här eller i någon annan tråd.
Citera
2013-01-13, 15:02
Medlem
snusaren92s avatar
Tyckte han hade sköna kommentarer om invandring
https://www.youtube.com/watch?v=IPhe3IWe6r4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem