2009-01-27, 06:15
  #229
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melua
Han måste ha många "dödsfiender".

Själv har jag ingen aning om varför han är osams med dessa personer, en beskrivning vore intressant.

Han är väl knappast personligen osams med dessa personer, han gör ju bara en insiktsfull realistisk skildring av poliskåren.
Citera
2009-02-01, 21:51
  #230
Medlem
Ballfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Caustic
(Min fetskrift)

Jovan Rajs som likplundrare! Så utsökt!
Vad ligger bakom detta?

Men nämn en rättsläkare som inte kan ges epitetet 'liknöjd'...
En helt egen sort, de där.

C/C
Om jag inte minns fel förklaras detta nom de guerre med att han har ”humor i allt utom när det gäller honom själv”, eller något i den stilen.
Citera
2009-02-01, 22:20
  #231
Medlem
Karaktären till kommisarie Bäckström är tagen ifrån....

en annan känd deckarförfattare. Man plankar varandra rätt så friskt i de här kretsarna. Det började med Sjövall Walö när de fick i uppdrag att översätta de första av Ed Mc Bains deckare om 87:e polisdistriktet. De tyckte att stuket var så bra att de använde samma typ av prosa och ton i sina berömda deckare om Beck, G Larsson & co. Leif G W använder också Mc Bains prosa och ton. Inte nog med det. Karaktären till Bäckström är en direkt plankning av en av Mc Bains senare skapelser. "Fat Ollie" heter karaktären hos Mc Bain och "Fat Ollie" har många gemensamma drag med Bäckström.
Citera
2009-02-01, 23:46
  #232
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psrab
en annan känd deckarförfattare. Man plankar varandra rätt så friskt i de här kretsarna. Det började med Sjövall Walö när de fick i uppdrag att översätta de första av Ed Mc Bains deckare om 87:e polisdistriktet. De tyckte att stuket var så bra att de använde samma typ av prosa och ton i sina berömda deckare om Beck, G Larsson & co. Leif G W använder också Mc Bains prosa och ton. Inte nog med det. Karaktären till Bäckström är en direkt plankning av en av Mc Bains senare skapelser. "Fat Ollie" heter karaktären hos Mc Bain och "Fat Ollie" har många gemensamma drag med Bäckström.


Jag som nästan önskade att Evert var en riktig person
Citera
2009-03-16, 23:39
  #233
Bannlyst
GW-boken om Quick är äntligen på gång

http://www.kriminalkanalen.se/2009/03/16/tv-pahitt-rakt-av-nu-kommer-gws-bok-om-quick/
Citera
2009-06-26, 04:33
  #234
Medlem
Imponerads avatar
Hur ser Leif GW Persson på invandringspolitiken? Han har uppenbarligen haft samtal med Ian Wachtmeister som var partiledare för det invandringsfientliga Ny Demokrati på 90-talet. Samtalet har inspirerar Wachtmeister att starta ett parti med Leif GW Persson, något som GW nekar till. Men han har tydligen visat sitt stöd till Alf Svensson, Kristdemokraterna, inför EU-valet nyligen.
http://www.realtid.se/ArticlePages/200906/10/20090610160328_Realtid903/20090610160328_Realtid903.dbp.asp
Citera
2009-06-26, 22:53
  #235
Medlem
rainers avatar
jo det en cool snubbe.hörde han på radion när han berätta att han o frugan va ute o gick typ söndags promenad så kommer 2st HA killar mot dom o får se honom o kommer fram o morsar på han precis som dom träffa han tidigare. och frugan hans tappar nästan hakan,o frågar om han känner dom.för hon ser ju va det är för boys o ej dom minsta i det gänget.dom tycker han samma nivå som dom,fast lite skillnad e det ju.men som sagt cool lirare.och en jäkla massa fakta i huvudet på denna man om brott som hänt,typ mord o massa annat.han o mycket rätt i va han tror hänt,grundat på statestik(osäker stavningen) o så.
Citera
2009-06-26, 23:00
  #236
Medlem
JagHarEnLitens avatar
GWP skriver definitivt bättre deckare än vad Hans Holmer gjorde.
Citera
2009-06-26, 23:18
  #237
Medlem
MrHasselhoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainer
jo det en cool snubbe.hörde han på radion när han berätta att han o frugan va ute o gick typ söndags promenad så kommer 2st HA killar mot dom o får se honom o kommer fram o morsar på han precis som dom träffa han tidigare. och frugan hans tappar nästan hakan,o frågar om han känner dom.för hon ser ju va det är för boys o ej dom minsta i det gänget.dom tycker han samma nivå som dom,fast lite skillnad e det ju.men som sagt cool lirare.och en jäkla massa fakta i huvudet på denna man om brott som hänt,typ mord o massa annat.han o mycket rätt i va han tror hänt,grundat på statestik(osäker stavningen) o så.

Och på svenska ?
Citera
2009-06-27, 00:39
  #238
Medlem
DanielWCs avatar
Leif GW skriver Sveriges bästa deckare, nästan i klass med Åsa Larsson.
Ja kanske inte lika bra men roliga.
Han har förstört många nätter för mig när hans nya tegelstenar kommit ut.
Respekt!
Citera
2009-06-27, 01:09
  #239
Medlem
Min morbrors sista ord på dödsbädden var att Leif GW´s däckare (Minns ej vilken) var den sämsta bok han någonsin läst, och då jobbade han ändå i 35 år som polis.
Citera
2009-06-27, 01:20
  #240
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Jag har retat mig lite på att karln sitter och tuggar jordnötter i mikrofonen i direktsändning (Efterlyst) och att han pratar med munnen dold bakom handen (samma program). Det störde mig också något gruvligt när den arrogante fan iklädd FBI-mössa (som om det vore något djävla skämt!) gick på Stureplan och pratade om de mord som ägde rum där en natt på 90-talet. Han kallade mördarna (familjärt!) vid förnamn (Tommy och Guillermo) och t.o.m. smeknamn ("Nano", åsyftande chilenaren). Denna fräckhet och okänslighet är exempellös i svensk tevehistoria och den gjorde mig rasande.

Han blir allt slappare i tanken och allt slarvigare.

Men han skriver fortfarande bra deckare, som en av ytterst få i Sverige. Han har en förmåga att skildra udda "gubbar". Kvinnor framstår däremot som relativt "platta" varelser i hans senare böcker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in