Karaktären till kommisarie Bäckström är tagen ifrån....
en annan känd deckarförfattare. Man plankar varandra rätt så friskt i de här kretsarna. Det började med Sjövall Walö när de fick i uppdrag att översätta de första av Ed Mc Bains deckare om 87:e polisdistriktet. De tyckte att stuket var så bra att de använde samma typ av prosa och ton i sina berömda deckare om Beck, G Larsson & co. Leif G W använder också Mc Bains prosa och ton. Inte nog med det. Karaktären till Bäckström är en direkt plankning av en av Mc Bains senare skapelser. "Fat Ollie" heter karaktären hos Mc Bain och "Fat Ollie" har många gemensamma drag med Bäckström.
en annan känd deckarförfattare. Man plankar varandra rätt så friskt i de här kretsarna. Det började med Sjövall Walö när de fick i uppdrag att översätta de första av Ed Mc Bains deckare om 87:e polisdistriktet. De tyckte att stuket var så bra att de använde samma typ av prosa och ton i sina berömda deckare om Beck, G Larsson & co. Leif G W använder också Mc Bains prosa och ton. Inte nog med det. Karaktären till Bäckström är en direkt plankning av en av Mc Bains senare skapelser. "Fat Ollie" heter karaktären hos Mc Bain och "Fat Ollie" har många gemensamma drag med Bäckström.
Jag som nästan önskade att Evert var en riktig person
Hur ser Leif GW Persson på invandringspolitiken? Han har uppenbarligen haft samtal med Ian Wachtmeister som var partiledare för det invandringsfientliga Ny Demokrati på 90-talet. Samtalet har inspirerar Wachtmeister att starta ett parti med Leif GW Persson, något som GW nekar till. Men han har tydligen visat sitt stöd till Alf Svensson, Kristdemokraterna, inför EU-valet nyligen. http://www.realtid.se/ArticlePages/200906/10/20090610160328_Realtid903/20090610160328_Realtid903.dbp.asp
jo det en cool snubbe.hörde han på radion när han berätta att han o frugan va ute o gick typ söndags promenad så kommer 2st HA killar mot dom o får se honom o kommer fram o morsar på han precis som dom träffa han tidigare. och frugan hans tappar nästan hakan,o frågar om han känner dom.för hon ser ju va det är för boys o ej dom minsta i det gänget.dom tycker han samma nivå som dom,fast lite skillnad e det ju.men som sagt cool lirare.och en jäkla massa fakta i huvudet på denna man om brott som hänt,typ mord o massa annat.han o mycket rätt i va han tror hänt,grundat på statestik(osäker stavningen) o så.
jo det en cool snubbe.hörde han på radion när han berätta att han o frugan va ute o gick typ söndags promenad så kommer 2st HA killar mot dom o får se honom o kommer fram o morsar på han precis som dom träffa han tidigare. och frugan hans tappar nästan hakan,o frågar om han känner dom.för hon ser ju va det är för boys o ej dom minsta i det gänget.dom tycker han samma nivå som dom,fast lite skillnad e det ju.men som sagt cool lirare.och en jäkla massa fakta i huvudet på denna man om brott som hänt,typ mord o massa annat.han o mycket rätt i va han tror hänt,grundat på statestik(osäker stavningen) o så.
Leif GW skriver Sveriges bästa deckare, nästan i klass med Åsa Larsson.
Ja kanske inte lika bra men roliga.
Han har förstört många nätter för mig när hans nya tegelstenar kommit ut.
Respekt!
Min morbrors sista ord på dödsbädden var att Leif GW´s däckare (Minns ej vilken) var den sämsta bok han någonsin läst, och då jobbade han ändå i 35 år som polis.
Jag har retat mig lite på att karln sitter och tuggar jordnötter i mikrofonen i direktsändning (Efterlyst) och att han pratar med munnen dold bakom handen (samma program). Det störde mig också något gruvligt när den arrogante fan iklädd FBI-mössa (som om det vore något djävla skämt!) gick på Stureplan och pratade om de mord som ägde rum där en natt på 90-talet. Han kallade mördarna (familjärt!) vid förnamn (Tommy och Guillermo) och t.o.m. smeknamn ("Nano", åsyftande chilenaren). Denna fräckhet och okänslighet är exempellös i svensk tevehistoria och den gjorde mig rasande.
Han blir allt slappare i tanken och allt slarvigare.
Men han skriver fortfarande bra deckare, som en av ytterst få i Sverige. Han har en förmåga att skildra udda "gubbar". Kvinnor framstår däremot som relativt "platta" varelser i hans senare böcker.