• 1
  • 2
2008-03-11, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerkus
Men vad fan ska man göra med salladskrabban då? Jag råkade köpa två burkar, förväxlade det med tonfisk, och nu sitter jag med skiten. Finns det inga goda enkla prylar man kan slänga ihop?
Crepes funkar bra. Gör en ostsås (mjölk, grädde, ost, salt, peppar) och blanda ned krabba, hackad salladslök (eller gräslök) och vitlök. Fyll crepes med krabbröran, strö lite ost ovanpå och gratinera i ugn.
Citera
2008-06-01, 13:27
Medlem
jerkuss avatar
Kan man göra tonfisk-tomatröra på det på samma sätt som vanligt, d.v.s smakar det någorlunda okej?
Citera
2008-06-01, 22:41
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerkus
Kan man göra tonfisk-tomatröra på det på samma sätt som vanligt, d.v.s smakar det någorlunda okej?

Vad menar du?

Tonfiskröra på krabba?
Citera
2008-06-01, 23:29
Medlem
jerkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Vad menar du?

Tonfiskröra på krabba?

Naturligtvis syftade jag på smaken, ber om ursäkt om jag var otydlig. Smakar det gott att göra en röra med krabba och tomat, och hurdant skiljer sig krabbsmaken från tonfisk?
Citera
2008-06-02, 11:36
Medlem
Jag gillar paj, det är enkelt att göra och gott. Receptet vet jag ej vart jag hittade, men det var helt ok och har återanvänts flera gånger

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
115g smör
1 msk citronsaft
1 msk iskallt vatten

Fyllning:
2 schalottenlökar
3 msk vitt vin
1 msk tomatpuré
3 ägg
2 ½ dl matlagningsgrädde
2 burkar krabba, 340g
2 msk finhackad persilja
2 dl riven smakrik ost

Gör så här:
1.Arbeta samman ingredienserna till pajdegen för hand eller i matberedare tills en degboll bildas. Tryck ut degen i en ca 24cm stor form i diameter. Låt stå kallt 30 minuter.
2.Skala och finhacka schalottenlöken. Lägg den i en kastrull och slå över vinet. Låt sakta koka in. Ta kastrullen från värmen. Blanda i tomatpuré, ägg och grädde.
3.Fördela krabbköttet i pajformen och slå över löksåsen. Strö över persilja och ost. Grädda mitt i ugnen ca 35 min vid 200C.

Blandar ibland större delen av osten i såsen, pajen blir väldigt fin utan den brynta ytan man får av osten tycker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in