Flashback bygger pepparkakshus!
2022-02-10, 11:29
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggypigglet
Du vet att kontanthantering också kostar pengar va?

En liten sanning med modifikation.
Det beror på hur företagaren väljer att göra. Anlitar man en pengatransportörer så kostar det skjortan. Men många små fristående sparbanker hanterar fortfarande kontanter för sina kunder, ibland till ingen kostnad alls och ibland till en liten kostnad.

Jag omsätter ungefär 5 miljoner kronor i kontanter per år på min bensinstation och runt 28 miljoner på kortbetalning. För hantering av kontanterna betalar jag noll kronor, men för korthanteringen betalar jag runt 160-170 tusen kronor per år. Det är den enskilt största kostnad jag har i företaget.

När det gäller inköp av bärkassar har jag slutat köpa in det till mitt företag.
Väldigt få kunder vill betala för en kasse. Det går inte att hålla på och ge bort.

Själv köper jag en plastkasse på Ica varje gång jag handlar...
Det vill säga 1 gång per vecka, typ 52 gånger per år. 6,50 kr per kasse gånger 52 = 338 kr per år.
Innan höjningen kostade dom typ 2 kr, alltså 104 kr per år.
Det är alltså en ökad kostnad med 234 kr per år. Herregud. Det är ju bara växelpengar.
Det finns folk som köper fredagmys eller tobak för tiotusentals kronor, men det reflekterar dom inte över.

Sen kan man väl diskutera den obefintliga miljönyttan med att ha en skatt på plastkassar.
Citera
2022-02-10, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Idiot! 5öre avrundas till noll när innehåller i kassen kanske är 200.

Om man betalar kontant ja. Då sker avrundningar. Betalar man med kort så betalar man hela beloppet, inkl ören.

Men personen du citerade hade faktiskt en poäng. Det är inte gratis att tillverka plastpåsar, och inte gratis för butikerna att köpa in dem.
Citera
2022-02-10, 16:22
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Jag har och kommer aldrig någonsin betala för en jävla påse. Dom ingår gratis när jag handlar.
Citera
2022-02-10, 16:39
Medlem
Milton.Millss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldTrummp
Överhuvudtaget ska produkter med reklamtryck vara gratis. Det får nästa regering rätta till. Står det Falcon på ölen gör man ju reklam när man ställer fram den. Samma med Grants Whisky osv. Många varor som tas betalt för i onödan. Go Jimmie Go.

Mike Ingves
Du fattar inte andemeningen, när jag går hem med kassarna 1,5 km till bostaden så syns inte varorna i kassen. Vad som dock syns är ett pampigt reklamtryck med matkedjans namn på bägge sidor av kassen. Folk registrerar reklamen undermedvetet när de ser mig med kassen och säkert är den reklamen värd åtminstone 100 ggr så mycket som kassen, kanske 1000 gånger. Jag betalar 4 kr för kassen och flera personer (inte alla) som ser mig (vilket blir många då jag bor i en storstad) kommer spendera 4000 kr om inte mer sammanlagt inom kort varsel (inom närmsta dygnen) på den matkedjans produkter.
Senast redigerad av Milton.Mills 2022-02-10 kl. 16:44.
Citera
2022-02-10, 17:02
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Idiot! 5öre avrundas till noll när innehåller i kassen kanske är 200.

Om innehållet i påsen är värt 23 kronor då. Hur många äpplen får du då?
Citera
2022-02-11, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
För den som inte är gammal nog så var plastkassar alltid gratis ända fram till kanske år 2005 när de kostade 50 öre och sedan 1 kr, och alla hatade prishöjningen för Sverige är ett land med snåla bönder.
Det stämmer inte att plastkassar i mataffärer var gratis innan 2005. Jag är född på 1980-talet och de har kostat så länge jag minns. I t ex Spanien har de dock varit gratis.

I klädaffärer och så vidare har de varit gratis fram tills härom året.
Citera
2022-02-11, 15:47
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
En liten sanning med modifikation.
Det beror på hur företagaren väljer att göra. Anlitar man en pengatransportörer så kostar det skjortan. Men många små fristående sparbanker hanterar fortfarande kontanter för sina kunder, ibland till ingen kostnad alls och ibland till en liten kostnad.

Jag omsätter ungefär 5 miljoner kronor i kontanter per år på min bensinstation och runt 28 miljoner på kortbetalning. För hantering av kontanterna betalar jag noll kronor, men för korthanteringen betalar jag runt 160-170 tusen kronor per år. Det är den enskilt största kostnad jag har i företaget.

När det gäller inköp av bärkassar har jag slutat köpa in det till mitt företag.
Väldigt få kunder vill betala för en kasse. Det går inte att hålla på och ge bort.

Själv köper jag en plastkasse på Ica varje gång jag handlar...
Det vill säga 1 gång per vecka, typ 52 gånger per år. 6,50 kr per kasse gånger 52 = 338 kr per år.
Innan höjningen kostade dom typ 2 kr, alltså 104 kr per år.
Det är alltså en ökad kostnad med 234 kr per år. Herregud. Det är ju bara växelpengar.
Det finns folk som köper fredagmys eller tobak för tiotusentals kronor, men det reflekterar dom inte över.

Sen kan man väl diskutera den obefintliga miljönyttan med att ha en skatt på plastkassar.
Du lever på EN plastkasse mat och hushållsartiklar i veckan? OK herr Ö-Robinson. Vår familj har använt närmare 1000 plastkassar sedan påsskatten infördes och sparat 6000 kronor. Jag har hälften kvar och sedan tar idioterna förlåt politikerna bort skatten som är helt meningslös.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-02-11 kl. 15:56.
Citera
2022-02-11, 17:23
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Du lever på EN plastkasse mat och hushållsartiklar i veckan? OK herr Ö-Robinson. Vår familj har använt närmare 1000 plastkassar sedan påsskatten infördes och sparat 6000 kronor. Jag har hälften kvar och sedan tar idioterna förlåt politikerna bort skatten som är helt meningslös.

Ursäkta mig min bästa herre, ja jag är ensam i hushållet så då går det bara åt en plastkasse i veckan. Jag är ju inte fet som en flodhäst.

Men är man en familj så kan man ju tex handla plastkassar under tex en månads tid när man handlar, sen har man så pass många så att man kan ta med ett par i fickan när man går och handlar... Om man nu nödvändigtvis vill använda plastkassar... Annars går det ju med papperskassar.

Personligen tycker jag att kostnaden är försumbar, men det betyder inte att jag tycker att plastpåseskatten är bra, Nej den är helt jävla idiotisk. Men folket får den politik dom röstar för.
Citera
2022-02-11, 17:30
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ursäkta mig min bästa herre, ja jag är ensam i hushållet så då går det bara åt en plastkasse i veckan. Jag är ju inte fet som en flodhäst.

Men är man en familj så kan man ju tex handla plastkassar under tex en månads tid när man handlar, sen har man så pass många så att man kan ta med ett par i fickan när man går och handlar... Om man nu nödvändigtvis vill använda plastkassar... Annars går det ju med papperskassar.

Personligen tycker jag att kostnaden är försumbar, men det betyder inte att jag tycker att plastpåseskatten är bra, Nej den är helt jävla idiotisk. Men folket får den politik dom röstar för.
Att du tycker plastpåseskatten är försumbar är för att du använder en (1) plastkasse i veckan. Jag vet inte hur bred din vänkrets är men de flesta brukar kunna sätta sig in i hur andra har det. Jag har 5 barn.

Jag vet inte hur du gör när du köper kläder men antar att du inte får någon mat just den vecka, eller bär hem den i fickan på din stora mörka tiggar-rock.

Eftersom vi precis som alla andra även använder plastkassen för sopor så inser jag att dina sopor kanske ligger 1 vecka i ditt kök. Inga grannar som klagat?
Senast redigerad av WatchItNow 2022-02-11 kl. 18:03.
Citera
2022-02-11, 18:32
Medlem
constants avatar
Citat:
Att du tycker plastpåseskatten är försumbar är för att du använder en (1) plastkasse i veckan. Jag vet inte hur bred din vänkrets är men de flesta brukar kunna sätta sig in i hur andra har det. Jag har 5 barn.

Jag vet inte hur du gör när du köper kläder men antar att du inte får någon mat just den vecka, eller bär hem den i fickan på din stora mörka tiggar-rock.

Eftersom vi precis som alla andra även använder plastkassen för sopor så inser jag att dina sopor kanske ligger 1 vecka i ditt kök. Inga grannar som klagat?
Dels kan man köpa flergångskassar, dels kan man köpa soppåsar som är till för ändamålet.
Citera
2022-02-11, 18:36
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Dels kan man köpa flergångskassar, dels kan man köpa soppåsar som är till för ändamålet.
...eller varför inte 2000 plastkassar från Kina för 50 öre, som fungerar både för att bära och som soppåse. Enkelt och bra och vår familjs system i minst 50 år.
Citera
2022-02-11, 18:43
Medlem
constants avatar
Citat:
...eller varför inte 2000 plastkassar från Kina för 50 öre, som fungerar både för att bära och som soppåse. Enkelt och bra och vår familjs system i minst 50 år.
Om de räcker i femtio år så gör ni ju av med till och med färre påsar än en i veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in