Citat:
Ursprungligen postat av
Piggypigglet
Du vet att kontanthantering också kostar pengar va?
En liten sanning med modifikation.
Det beror på hur företagaren väljer att göra. Anlitar man en pengatransportörer så kostar det skjortan. Men många små fristående sparbanker hanterar fortfarande kontanter för sina kunder, ibland till ingen kostnad alls och ibland till en liten kostnad.
Jag omsätter ungefär 5 miljoner kronor i kontanter per år på min bensinstation och runt 28 miljoner på kortbetalning. För hantering av kontanterna betalar jag noll kronor, men för korthanteringen betalar jag runt 160-170 tusen kronor per år. Det är den enskilt största kostnad jag har i företaget.
När det gäller inköp av bärkassar har jag slutat köpa in det till mitt företag.
Väldigt få kunder vill betala för en kasse. Det går inte att hålla på och ge bort.
Själv köper jag en plastkasse på Ica varje gång jag handlar...
Det vill säga 1 gång per vecka, typ 52 gånger per år. 6,50 kr per kasse gånger 52 = 338 kr per år.
Innan höjningen kostade dom typ 2 kr, alltså 104 kr per år.
Det är alltså en ökad kostnad med 234 kr per år. Herregud. Det är ju bara växelpengar.
Det finns folk som köper fredagmys eller tobak för tiotusentals kronor, men det reflekterar dom inte över.
Sen kan man väl diskutera den obefintliga miljönyttan med att ha en skatt på plastkassar.