Citat:
Ursprungligen postat av
StefanRoefven
Rånet i Västerås har ju alla tecken på inavlade adidasklädda icke skidvana förövare, med härkomst Afrikas horn.
Hur berikat är Leksand? När jag passerade i somras var där fullt med hazarer, och en hel del somalier, alla säkert 15ochetthalvt år gamla?
Relativt låg. Klart det finns men jämför man med resten av Sverige så är det väldigt bra. Och de som kommer hit får ganska tydligt anpassa sig. Här sjunger vi nationalsången, viftar med flaggor och firar skolavslutningen i svenska kyrkan med psalmer. Traditioner här uppe sitter djupt och ingen ska komma hit och ändra på det. Så enkelt är det. Det hade blivit ramaskri om plötsligt fläskkött inte skulle serveras i skolan (som det var där jag bodde innan)
Attityden är ungefär: Välkommen hit, men anpassa dig, eller dra!
De tydliga traditionerna tror jag även gör det enklare för de som kommer hit. Det finns tydliga riktlinjer. När man, som i Malmö t.ex, ska anpassa vår livsstil efter de som kommer så behöver dom ju inte anpassa sig alls utan kan köra på som de alltid gjort.
Agenda var här uppe för ett par år sedan och gjorde ett reportage om hur vi kunde ha klarat oss från ökad kriminalitet etc i samband med vågen 2015. Svaret var ganska enkelt. De tydliga traditionerna gav dem riktlinjer att följa. Och det hade de inga problem med. Här höjs därför inga röster från dem att sluta servera fläsk, eller att ha aktiviteter i kyrkor. Det accepterar att vi gör så och rättar sig i ledet. Sverige i stort har mycket att lära av detta.
Nu var gärningsmannen Svensk enligt uppgift men mitt svar var på frågan om hur berikat kommunen var.