2022-02-06, 19:47
Medlem
Moottorijumalas avatar
Hallå, har en ciao motor som läcker kompression mellan toppen och cylindern.

I nuläget finns ingen topplockspackning då tidigare ägare inte haft någon på (vet ni varför?). När jag drar runt motorn för hand så bubblar det lite på ena sidan av toppen om jag sprutar lite 5-56, och ett pysande ljud hörs. Om jag inte drar runt motorn långsamt så känns det som att den skulle ha nog med kompression för att gå igång, lufttrycket i förbränningskammaren gör alltså motstånd även om jag hör att det läcker ut och går lättare om jag drar runt motorn med konstant kraft.

Det jag undrar är:
1. Skulle jag kunna åtgärda läckaget med en topplockspackning?
2. Borde jag istället/även försöka plana toppen?
3. Vad händer om jag inte gör något åt saken?

Jag vet inte om motorn har gått tidigare med detta läckage då annan person ägt den före mig, men en cylinder och topp med lite oljerester antar jag skulle kunna tyda på detta. Vill helst komma undan så billigt som möjligt!
Citera
2022-02-06, 20:06
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moottorijumala
Hallå, har en ciao motor som läcker kompression mellan toppen och cylindern.

I nuläget finns ingen topplockspackning då tidigare ägare inte haft någon på (vet ni varför?). När jag drar runt motorn för hand så bubblar det lite på ena sidan av toppen om jag sprutar lite 5-56, och ett pysande ljud hörs. Om jag inte drar runt motorn långsamt så känns det som att den skulle ha nog med kompression för att gå igång, lufttrycket i förbränningskammaren gör alltså motstånd även om jag hör att det läcker ut och går lättare om jag drar runt motorn med konstant kraft.

Det jag undrar är:
1. Skulle jag kunna åtgärda läckaget med en topplockspackning?
2. Borde jag istället/även försöka plana toppen?
3. Vad händer om jag inte gör något åt saken?

Jag vet inte om motorn har gått tidigare med detta läckage då annan person ägt den före mig, men en cylinder och topp med lite oljerester antar jag skulle kunna tyda på detta. Vill helst komma undan så billigt som möjligt!
Då verkar det inte vara ett jätte läck men prova med en ny packning och se om det blir tätt
Citera
2022-02-06, 20:22
Medlem
Moottorijumalas avatar
Ska topplockspackningen vara av papper eller metall? Tänkte eventuellt tillverka en av en aluminiumburk då jag har hört att det ska funka, om packningen får vara av metall
Citera
2022-02-06, 21:19
Medlem
Telepatisks avatar
Har du testat att starta den? Jag hade en topp med en spricka en gång i sig som jag testade, den tjöt VÄLDIGT högt. Men kanske inte samma sak som i ditt fall.

Beställ en packning bara, kan inte kosta mer än säg 100-300 kr? Metallpackning.

Tidigare ägare (som antagligen var en idiot) körde troligtvis utan packning för att få högre komp så att den skulle gå bättre.

Om du ska plana den så bör du ha bra koll på hur mycket du ökar kompressionen. Vevlager etc. slits mycket mer.
Citera
2022-02-06, 21:20
Medlem
Telepatisks avatar
Packningen verkar inte kosta mer än 20-30 kr.
Citera
2022-02-07, 21:53
Medlem
Moottorijumalas avatar
Packning beställd, frakten var 4 gånger dyrare än själva packningen

Ska även kolla hur illa toppen ser ut när jag har köpt lite bättre slippapper, jag tänker måla lite med spritpenna på toppen för att därefter slipa på fint våtpapper. Då borde jag se vilka ställen som är lägre och vissa som är högre. Borde bara behöva ta bort väldigt lite material, så jag tror inte att kompressionen kommer att förändras. Om något lär den minska något då topplockspackningen tillkommer.

Jag funderade även över om cylindern kan deformeras? Det borde inte kunna ske men om någon har varit med om det skulle jag gärna höra om det, känns ju jobbigt att i värsta fall behöva plana både topp och cylinder.
Citera
2022-02-07, 22:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moottorijumala
Packning beställd, frakten var 4 gånger dyrare än själva packningen

Ska även kolla hur illa toppen ser ut när jag har köpt lite bättre slippapper, jag tänker måla lite med spritpenna på toppen för att därefter slipa på fint våtpapper. Då borde jag se vilka ställen som är lägre och vissa som är högre. Borde bara behöva ta bort väldigt lite material, så jag tror inte att kompressionen kommer att förändras. Om något lär den minska något då topplockspackningen tillkommer.

Jag funderade även över om cylindern kan deformeras? Det borde inte kunna ske men om någon har varit med om det skulle jag gärna höra om det, känns ju jobbigt att i värsta fall behöva plana både topp och cylinder.

Prova att montera packningen och se hur det fungerar innan du ger dig på med slippapper.

Varför skulle cylindern bli deformerad?
Citera
2022-02-09, 14:40
Medlem
Moottorijumalas avatar
Nu läcker det inte längre!

Finslipade toppen med 1200 våtslippapper, och installerade därefter den nya topplockspackningen. Då kunde jag inte se några bubblor alls, och motorn gav mer motstånd när jag försökte dra runt den.

Om någon som läser detta i framtiden undrar om man kan använda en topplockspackning gjord av aluminiumburk så skulle jag avråda från detta då det är svårt och tar lång tid att göra med enkla verktyg, plus att originalpackningen är mycket tjockare än en aluminiumburk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in