2022-02-06, 14:14
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Hej!
Att köpa dator från Komplett med deras "Flex".
Jag förstår inte helt vad de erbjuder och vad det kommer innebära i praktiken. Fattar du?
Citera
2022-02-06, 14:20
Medlem
Paddington75s avatar
Vad är det du inte förstår?
Citera
2022-02-06, 14:27
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddington75
Vad är det du inte förstår?

Om jag faktiskt kommer tjäna på det eller inte. Sådana saker brukar oftast vara konstruerade så att kunden drar nitlotten ändå i slutändan. De bedriver ju inte välgörenhet liksom.
Citera
2022-02-06, 14:36
Medlem
Nej du kommer absolut inte tjäna på det. Om du enbart ser det som 24+ månaders avbetalning och slutbetalar din produkt så är inte Flex sämre än t ex om du tar avbetalning på Inet eller Webbhallen under så många månader. Utan snarare billigare. På det sättet är det inte en horribel deal om man nu bortser från att avbetalning är en dålig deal till att börja med. Byter du in produkten så måste du räkna med vad du skulle fått för din dator om du säljer den begagnad efter 24 månader, det är där komplett tjänar mest pengar på sina kunder för datorn är mer värd än summan du "sparar" på att byta in den.
Citera
2022-02-06, 14:58
Medlem
Paddington75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg
Om jag faktiskt kommer tjäna på det eller inte. Sådana saker brukar oftast vara konstruerade så att kunden drar nitlotten ändå i slutändan. De bedriver ju inte välgörenhet liksom.

De låter dig nyttja en produkt i 24 månader under vilken tid du betalar 60% av försäljningspriset + försäkring.

Efter 24 månader måste du antingen 1) Returnera, välja en ny produkt och påbörja en ny 24m-period eller 2) Betala återstående 40% för att komma loss.

Deras vinst kommer från:
Delbetalning ~60% av försäljningspris
Andrahandsvärdet i returnerad produkt
Försäkring
Försenade betalningar/ränta

Vet du att du vill byta produkt om exakt 2 år så kanske det finns en nisch men för att hoppa av helt kommer du alltid behöva betala 100% av senaste produkten.

Det finns värre klaver att trampa i men jag skulle avråda.
Citera
2022-03-20, 10:41
Medlem
Kinesisk-Ap-Strutss avatar
Det är billigare att ta på vanlig avbetalning, FLEX är bara om man vill ha nyare saker efter ett år eller vad det är.
Komplett är dyra på vanliga avbetalningar & FLEX bir dyrt om man väljer att ha kvar varan efter 1 år då blir det flera tusen kr extra i slutändan.

Webhallen-Klarna & inet-qliro är mycket bättre deal än komplett.
Sällan eller aldrig att komplett har bäst pris på prisjakt iirc.
Kompletts datorbyggare funktioner & användargränssnitt är katastrof jämfört med Inet.se & webhallen.
Komplett är inte bra på någonting helt enkelt. De har mest norska kunder nuförtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in