2025-05-16, 16:51
Citat:
Ursprungligen postat av N.A.Palm
Det är det mest troliga. Han kan i resans inledning ha drabbats av till exempel en akut psykos utlöst av rubbningar i ämnesomsättningen vilket kan ske snabbt och utan tydliga förvarningar.

Fysiskt och handlingsmässigt intakt försöker han sedan utan framgång fullfölja resan och bringa reda i den värld av vanföreställningar han hamnat i, oförmögen att hålla fokus på resans ursprungliga mål.

Mycket möjligt att han redan var dålig då han åkte från Norge, husköpet i Nordnorge kan ha varit en täckmantel för att han ville lämna jordelivet, samt pengarna han skickade över till systerdotterns barn kan också varit en del av planen. Han ville att barnen skulle få en liten del efter sig.

Det kanske var Terjes plan från början att hitta en plats att avsluta sig själv på, Muskö var perfekt på så sätt, han samlade sina krafter för tunnlarna och sen vågade han inte åka tillbaka.

Då fanns det bara en väg kvar, ut i havet eller genom tunnlarna igen.
Terje valde nog att avsluta sitt liv på Muskö.

Men ändå om han valde att avsluta sitt liv borde han skrivit ett avskedsbrev, men det är inte alltid man gör det, eller så är brevet inte hittat ännu.
Senast redigerad av ugglanpataket 2025-05-16 kl. 16:56.
Citera
2025-05-24, 11:19
Citat:
Ursprungligen postat av passiv1
Ha ha, nu spårar du ur lite Stötar ihop ha ha, tror inte det. Åka från Norge och göra en stöt.
Sno en båtmotor då på Muskö. Åka hela vägen från Norge för att göra det. Nej men Terje vart lurad på pengar för en hund. Sen fick han ingen så Pål lura ut han till Muskö. Sen vart det ju annat där, köra sönder en vägbom, såga ner träd och stöka mellan 18-19 tiden, alla öborna måste ju fått spel.

Men PÅL ja han vet vad som hände. Finns en del konstiga typer som hyr stugor där. Så han skickade han till en adress där för att bli av med han, finns säkert någon kriminell där på Muskö som PÅL känner det är möjligt. Men det är dom där vanliga öborna som gjorde det. Sen håller dom tyst.

Möjligt att Terje var godtrogen och lättlurad och åkte till adressen på Muskö som han fick av PÅL.
Sen kör Terje fast med bilen och öborna tog hand om resten.
PÅL ville kanske inte bli indragen, men det kan även vara så att PÅL vet mer än han säger.

Men man kan också leka med tanken på att PÅL följer med Terje till Muskö, men då Terje kör fast så lämnar PÅL bilen och tar sig hemåt med bussen 19.50. Vad som sedan händer Terje vet inte PÅL men han vet att han körde fast med bilen, och att han övergav honom där ute på ön.
Citera
2025-07-29, 00:49
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Var på Muskö är det egentligen sökt med skallgångskedja?
Finns det nån karta eller liknande var man sökt?
Jag har för mig att mp gjort några sök men då mest i området runt bilen. Och att polisens sök främst varit ganska nära vägar.
Å andra sidan verkar det vara väldigt tätt mellan tomterna i området väster om Kanada så chansen att en kropp som inte dolts skulle ligga utan att bli påträffad i flera år känns liten. Men finns ju några lite större skogsområden inom gångavstånd från var bilen påträffades.
Citera
2025-07-29, 16:24
Medlem
Iezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Var på Muskö är det egentligen sökt med skallgångskedja?
Finns det nån karta eller liknande var man sökt?
Jag har för mig att mp gjort några sök men då mest i området runt bilen. Och att polisens sök främst varit ganska nära vägar.
Å andra sidan verkar det vara väldigt tätt mellan tomterna i området väster om Kanada så chansen att en kropp som inte dolts skulle ligga utan att bli påträffad i flera år känns liten. Men finns ju några lite större skogsområden inom gångavstånd från var bilen påträffades.

Mycket vildsvin på Muskö. En kropp i naturen försvinner bokstavligt talat i en grisblink.
Citera
2025-07-29, 20:10
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iez
Mycket vildsvin på Muskö. En kropp i naturen försvinner bokstavligt talat i en grisblink.
Jo det har jag varit inne på tidigare.
Men jag tycker att rester av kläder osv borde finnas kvar. Och benrester.
Citera
2025-07-29, 20:42
Medlem
Undra om vi någonsin får veta vart Terje tog vägen, levande eller död?

Dags att börja läcka lite nu, ni som vet Terjes öde.

Militären, Musköborna, total främling eller någon som var Terje nära, vem är den skyldige?

Eller varför inte Terje himself 😁
Citera
2025-07-29, 23:42
Medlem
Iezs avatar
Citat:
Jo det har jag varit inne på tidigare.
Men jag tycker att rester av kläder osv borde finnas kvar. Och benrester.
Benen tuggar svinen tydligen i sig utan problem. Lämnar enligt hörsägen bara tänderna. Men som du säger, kläder, skor borde lämnat några spår.
Citera
2025-07-30, 05:40
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iez
Benen tuggar svinen tydligen i sig utan problem. Lämnar enligt hörsägen bara tänderna. Men som du säger, kläder, skor borde lämnat några spår.
Jag tycker mp skulle köra ett par större terrängsök längre västerut på ön. Än finns ju chansen att kunna hitta något som skulle kunna sättas i samband med försvinnandet.
Om han nu försvann ut i terrängen överhuvudtaget.
Går fan inte att bli klok på vad som egentligen hände därute.
Citera
2025-07-30, 13:00
Citat:
Jag tycker mp skulle köra ett par större terrängsök längre västerut på ön. Än finns ju chansen att kunna hitta något som skulle kunna sättas i samband med försvinnandet.
Om han nu försvann ut i terrängen överhuvudtaget.
Går fan inte att bli klok på vad som egentligen hände därute.

Finns ingen logik över hans bilturer runtom i Stockholm, annat än sinnesförvirring.
Eller att han letade en lämplig plats att göra slut på sig själv.
Om det inte var så att någon av Brolinarna var inbladade.

Finns ett par scenarion

1. Självmord
2. Bortförd mot sin vilja på Muskö av arga öbor som lackade ur på honom när Terje använde motorsågen.
3. Sinnesförvirring/olycka
4. Drogleverans/träff som spårade ur.

Efter så lång tid så blir det svårt att få en lösning, om man inte hittar något digitalt spår. Men det är väl också försent nu.
Senast redigerad av niceweathertoday 2025-07-30 kl. 13:08.
Citera
2025-08-06, 21:00
Medlem
Sinnesförvirring som förklaring känns som en enkel utväg man tar till när man inte ser framför sig händelseförloppet.

I podden Mystiska Fall så verkar de misstänka Pål rätt hårt.
https://poddtoppen.se/podcast/164367...terje-johansen

Jag tror min idé kan vara i konflikt med telefonsamtalen men här är ett förslag:
Terje åker och har som första mål att köpa hund att ta med sig resten av resan till huset.
Något inträffar med Terje som gör att GM behöver göra sig av med Terjes bil.
GM ställer bilen med öppen dörr och nycklarna i någonstans.
En biltjuv/GM tar till sist bilen efter ca 3h och bestämmer träff med en köpare.
Köparen vill ses på Kanadaparkens parkering på Kanadagatan i Degerfors ett par timmar från stockholm.
Tjuven slår felaktigt in kanadavägen (Haninge) på GPS och kör därmed ut på muskö.
Någon gång under färden börjar han lossa på nummerskyltarna för att kunna få av dom snabbt innan mötet.
Väl ute på muskö förstår han misstaget och ska vända men fastnar.
Han lämnar allt och tar sig därifrån och stjäl ev annat fordon.

Den nersågade tallen kan kanske ha gjorts av boende tidigare för att olagligt göra till ved.
Senast redigerad av systernbolaget 2025-08-06 kl. 21:13.
Citera
2025-08-07, 22:18
Citat:
Ursprungligen postat av systernbolaget
Sinnesförvirring som förklaring känns som en enkel utväg man tar till när man inte ser framför sig händelseförloppet.

I podden Mystiska Fall så verkar de misstänka Pål rätt hårt.
https://poddtoppen.se/podcast/164367...terje-johansen

Jag tror min idé kan vara i konflikt med telefonsamtalen men här är ett förslag:
Terje åker och har som första mål att köpa hund att ta med sig resten av resan till huset.
Något inträffar med Terje som gör att GM behöver göra sig av med Terjes bil.
GM ställer bilen med öppen dörr och nycklarna i någonstans.
En biltjuv/GM tar till sist bilen efter ca 3h och bestämmer träff med en köpare.
Köparen vill ses på Kanadaparkens parkering på Kanadagatan i Degerfors ett par timmar från stockholm.
Tjuven slår felaktigt in kanadavägen (Haninge) på GPS och kör därmed ut på muskö.
Någon gång under färden börjar han lossa på nummerskyltarna för att kunna få av dom snabbt innan mötet.
Väl ute på muskö förstår han misstaget och ska vända men fastnar.
Han lämnar allt och tar sig därifrån och stjäl ev annat fordon.

Den nersågade tallen kan kanske ha gjorts av boende tidigare för att olagligt göra till ved.

Kanske kan det där telefonsamtalet till systerdottern vara fejkat eller att hon blandar ihop dagarna, en dag hit eller dit. Terje sa att han var nästan framme till syterdottern, samt att han pratade i koder sista tiden. Det kan tyda på att han inte var så pigg i skallen. Men om dottern har fel på en dag så öppnar det upp för helt andra möjligheter, att han inte ringde just när han var på Muskö men det är väl bekräftat av polisen. Sen slog han något random norskt nummer också.
Det är jättekonstigt och det är inte säkert det finns någon röd tråd i hans agerande sista tiden. Självmord är det enda logiska alternativet och att han tog pengarna med sig.
Citera
2025-08-07, 22:42
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niceweathertoday
Kanske kan det där telefonsamtalet till systerdottern vara fejkat eller att hon blandar ihop dagarna, en dag hit eller dit. Terje sa att han var nästan framme till syterdottern, samt att han pratade i koder sista tiden. Det kan tyda på att han inte var så pigg i skallen. Men om dottern har fel på en dag så öppnar det upp för helt andra möjligheter, att han inte ringde just när han var på Muskö men det är väl bekräftat av polisen. Sen slog han något random norskt nummer också.
Det är jättekonstigt och det är inte säkert det finns någon röd tråd i hans agerande sista tiden. Självmord är det enda logiska alternativet och att han tog pengarna med sig.
Terjes telefon återfanns i bilen.
Terjes telefon var uppkopplad mot mobilmasten på Muskö under de sista samtalen.
Hade han tagit sitt liv borde kroppen ha återfunnits nu om han inte gömt sig jävligt väl innan. Och jag tror inte han hoppade ut i ett iskallt Östersjön för att begå självmord.
Jag utesluter inte att kroppen hamnat i havet men isf tror jag antingen att någon dumpade den där eller att han lyckades ramla i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in